Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Schváleno: auta si od roku 2018 sama zavolají pomoc

  14:46aktualizováno  18:00
Evropský parlament schválil zavedení systému nouzového volání pro automobily. Ve všech nových vozech by měl být systém eCall napojující vozidla na linku tísňového volání 112 umístěn nejpozději od března roku 2018.

Podle europoslanců umožní novinka rychleji a efektivněji zachraňovat životy lidí při nehodách a povede ke snížení nákladů.

Zařízení automaticky upozorní záchranáře, hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu. Záchranné složky tak podle europoslanců budou moci rychleji rozhodnout o efektivním způsobu zásahu a předejít zbytečným průtahům. 

Zavedení systému je podle zpravodajky návrhu Olgy Sehnalové důležitým krokem ke snížení úmrtnosti na silnicích a závažnosti zranění při nehodách.

„ECall coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje,“ uvedla česká sociálnědemokratická europoslankyně. Kritici systému vyčítají, že podle nich povede k omezení soukromí řidičů, neboť bude možné snadno dohledat pohyb jejich vozidel. Toto riziko však bude podle zastánců návrhu minimalizováno tím, že systém bude aktivní pouze v případech nouze.

Tlačítko záchrany

V autě bude palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které případně umožní komunikaci s operátorem.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jen zahlédnete a chcete zavolat záchranářům.

Systém je řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. Systém je konstruován jako pasivní, tedy že celou cestu „spí“ a probudí se až po nárazu nebo manuální aktivaci.

Zařízení ecall by cenu nových aut zvýšit nemělo. Ceny základních typů jednotek se pohybují kolem třiceti eur (asi 800 korun), dá se ale předpokládat, že s jejich rozšířením ještě zlevní.

Autoři: ,




Nejčtenější

02 Malé městské štiky ale mají rozhodně co nabídnout, ve městě se s nimi skvěle...
FOTOTEST: Kolíňat jsou tři miliony, postavili jsme novou toyotu proti staré

V Kolíně vyrobí v těchto dnech třímilionté mrně. Z trojice Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo tato čest připadne na model japonské značky. Automobilovou...  celý článek

Volha Gaz 21
Jak se kupovala auta v SSSR: do několikaleté fronty nemohl každý

Uteklo skoro čtvrt století od chvíle, kdy se auta stala pro obyvatele Ruska dostupným zbožím. Už je ale dávno zapomenuto, jak se opatřovala auta za dob...  celý článek

Mash 400 Family Side
Připravovaná Jawa 350 z Číny by mohla mít i sajdkáru

Za dva týdny se má představit nová Jawa. Model 350 OHC bude mít základ ve stroji čínské značky Shineray. Tento motocykl upravený v retrostylu inspirovaném...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
V Česku má vzniknout dráha pro testování aut bez řidiče

Ministerstvo dopravy chce iniciovat vybudování zkušebního okruhu pro testování vozidel s autonomním řízením, tedy vozidel bez řidiče. Okruh provozovaný státem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.