Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Schváleno: auta si od roku 2018 sama zavolají pomoc

  14:46aktualizováno  18:00
Evropský parlament schválil zavedení systému nouzového volání pro automobily. Ve všech nových vozech by měl být systém eCall napojující vozidla na linku tísňového volání 112 umístěn nejpozději od března roku 2018.

Podle europoslanců umožní novinka rychleji a efektivněji zachraňovat životy lidí při nehodách a povede ke snížení nákladů.

Zařízení automaticky upozorní záchranáře, hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu. Záchranné složky tak podle europoslanců budou moci rychleji rozhodnout o efektivním způsobu zásahu a předejít zbytečným průtahům. 

Zavedení systému je podle zpravodajky návrhu Olgy Sehnalové důležitým krokem ke snížení úmrtnosti na silnicích a závažnosti zranění při nehodách.

„ECall coby veřejná služba, která bude všem občanům poskytována zdarma bez ohledu na typ či pořizovací cenu vozu, k naplnění tohoto cíle přispěje,“ uvedla česká sociálnědemokratická europoslankyně. Kritici systému vyčítají, že podle nich povede k omezení soukromí řidičů, neboť bude možné snadno dohledat pohyb jejich vozidel. Toto riziko však bude podle zastánců návrhu minimalizováno tím, že systém bude aktivní pouze v případech nouze.

Tlačítko záchrany

V autě bude palubní jednotka namontovaná pod přístrojovou deskou. V interiéru je navíc umístěn mikrofon a malý reproduktor, které případně umožní komunikaci s operátorem.

Tísňové volání se sice spouští automaticky, ale manuálně ho může spustit také kterákoliv osoba ve vozidle. Stačí jen zmáčknout nenápadné tlačítko, třeba v případě, že dopravní nehodu jen zahlédnete a chcete zavolat záchranářům.

Systém je řešen tak, že během jízdy eviduje poslední 3 GPS polohy, které přepisuje, ale po celou tuto dobu je z pohledu komunikační sítě neaktivní a uvede se automaticky v činnost až v případě vzniku nehody. Systém je konstruován jako pasivní, tedy že celou cestu „spí“ a probudí se až po nárazu nebo manuální aktivaci.

Zařízení ecall by cenu nových aut zvýšit nemělo. Ceny základních typů jednotek se pohybují kolem třiceti eur (asi 800 korun), dá se ale předpokládat, že s jejich rozšířením ještě zlevní.

Autoři: ,






Nejčtenější

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto
Škoda chce zdvojnásobit výrobu, modely se mají mezi sebou více lišit

Šéf automobilky Škoda Bernhard Maier vidí budoucnost značky hlavně v elektromobilech a SUV. Design jednotlivých modelů chce více proměnit, aby byly jednoduše...  celý článek

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.
Korejci dál dusí VW za dieselgate. Rekordně pokutovali klamavou reklamu

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů, v přepočtu zhruba 800 milionů korun, za...  celý článek

Trekka, novozélandský automobil na podvozku Škody Octavia
První a jediné novozélandské auto byla před 50 lety terénní škodovka

Na vzniku jediného sériově vyráběného novozélandského automobilu měla velkou zásluhu mladoboleslavská Škodovka. Ač tento vůz nebyl vyráběn v množstvích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.