Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Se vší Vervou na silnici: Ford Fiesta

  12:45aktualizováno  12:45
Nová fiesta je tady. Původně ji prý u Fordu zamýšleli přejmenovat, na autosalonu ve Frankfurtu se tak loni na podzim představila jako koncept Verve. Jenže fiesta má po světě 12 milionů sestřiček, které vznikly v šesti generacích od roku 1976, a tak si to zase rychle rozmysleli.

Ford Fiesta | foto: Ford

"Víme, že lepší jméno pro nový model bychom nenašli, a do značky Fiesta jsme investovali více než třicet let," říká generální ředitel evropského Fordu John Fleming.

Dodnes patří "odcházející" fiesta k nejlepším ve své kategorii. Skvělé jízdní vlastnosti, prostor a v neposlední řadě povedený design. Není divu, že vládci Fordu neměli odvahu spálit za fiestou mosty, jako to udělali před lety s escortem, když postavili přelomového focuse.

Fiesta je v Evropě druhým nejprodávanějším fordem právě po focusu. V Česku byla v loňském roce osmým nejžádanějším malým vozem s 1 851 prodanými kusy.

Pod jménem Fiesta se bude prodávat po celém světě. Dokonce má být ve verzi sedan od roku 2010 k sehnání i v USA.

"Pro Ford je to v pravém smyslu světová premiéra," vysvětluje Joe Bakaj, viceprezident produktového vývoje Ford of Europe. "Nová fiesta je první vůz zrozený z naší nové strategie globálního vývoje, v jejímž rámci se již nyní pracuje na vývoji dalších produktů pro zákazníky z celého světa."

Fiesta stojí na stejných základech jako Mazda 2. Míry tak budou menší než u konkurence, která dokonce občas přerůstá čtyřmetrovou hranici. Nová fiesta má být prakticky stejně velká jako odcházející model. A vážit bude dokonce o něco méně.

"Zachovat rozměry i hmotnost, to byl jeden z hlavních cílů vývoje," říká šéf vývojářů fiesty Joerg Beyer. "Zvlášť pozorně jsme se zaměřili na snižování hmotnosti, protože každý kilogram se zákonitě musí projevit na spotřebě i emisích." Nový ford tak bude přibližně 3,9 metru dlouhý, široký metr sedmdesát a vysoký 1,48 m.

Malá auta už nejsou jen jednoduchá laciná přibližovadla, se kterými se vozí děti do školky a milenky na kosmetiku. Přinášejí výrazný design a rozhodně to nejsou loudové. Co kus, to výrazný originál - Peugeot 207, Fiat Grande Punto, Renault Clio, Opel Corsa. Právě jim má být nová fiesta víc než dobrým konkurentem.

Koncept Verve vyvolal na autosalonovém pódiu docela pozdvižení, na ulici to bude stejné. Agresivním tvarováním, kterému se u Fordu říká "kinetický design", se hlásí k velkému mondeu. Zapomenuty jsou rovné linky a plochy okaté stávající generace. Ke tří a pětidveřové variantě ještě přibude sedan, mluví se i o kombíku, kabrioletu a prý snad i o terénním crossoveru - nástupci povedeného fusionu.

Strohý a nevýrazný interiér byl největší slabinou stávající fiesty. Při malování nové generace naštěstí designérům po krásném kabátě síly ani invence nedošly. Středový panel připomíná ovládání mobilního telefonu. Dominuje mu velký displej a na prvním uveřejněném snímku také rozsáhlé hliníkové plochy. Nebude chybět startování tlačítkem, USB přípojka nebo kolenní airbag pro řidiče.

Pro premiéru si fiesta přichystala pět motorů, tři benzinové a dva turbodiesely. 60 koní (44 kW) nabídnou zážehové jedna-trojky (Duratec 1,25 litru), osmdesát koní (59 kW) bude mít jedna-čtyřka a 115 (84 kW) šestnáctistovka s variabilním časováním ventilů Ti-VCT.

Commonrailové nafťáky mají objem 1,4 a 1,6 litru a nabídnou 68 (50 kW) a 90 koní (66 kW). Až na podzim vyrazí na silnice, má už být přichystaná také Fiesta ECOnetic s emisemi pod 100 g/km.

Motory dostanou ke spolupráci pětistupňové manuály, příplatkovou alternativou pro benzinovou čtrnáctistovku bude čtyřstupňový automat. Sériová verze se pod osvědčeným jménem představí začátkem března v Ženevě. Výroba evropské fiesty bude zahájena letos na podzim v německém Kolíně nad Rýnem. O další rok později se přidá ještě montážní závod ve španělské Valencii.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.