Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Cordoba Vario 1.6: rychlý, ale drahý

aktualizováno 
- Sto koní pod kapotou dává Seatu Cordoba Vario 1.6 výbornou pružnost, cenou však kombík atakuje vysokou hranici čtyř set tisíc korun. Ačkoliv vůz dostal nejedno vylepšení, nezapře svůj starší původ, který se projevuje například ve vysoké hraně prostoru pro zavazadla.
Vozy kombi jsou ve třídě malých aut pořád výjimkou. Kromě Seatu takové vozidlo dováží na tuzemský trh jen Volkswagen (polo je dvojčetem cordoby), ovšem úspěšným konkurentem seatu je hlavně Felicia Combi. Kombi z nové fabie by automobilka Škoda měla představit letos. Posledním zástupcem zmíněné kategorie je Kia Pride, kterou však již nelze řadit mezi moderní vozy. Hlavní výhodou malých kombíků je velký prostor pro zavazadla při zachování menší celkové délky auta. To se vyplatí při jízdách ve městě. Například ve srovnání s o třídu větší Octavií Combi je Cordoba Vario o 35 centimetrů kratší. V základním objemu kufru španělský vůz neuchvátí. Jeho 390 litrů se však může dále rozrůst nakládáním zavazadel až po střechu (kufr má rázem objem 655 litrů) nebo sklopením zadních sedadel. Z tohoto pohledu praktický kufr ztrácí body při pohledu na vysokou nákladovou hranu. Jak se v redakčním testu a při měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ukázalo, je 74 centimetrů nad zemí, zatímco hrany obou škodovek kombi jsou zhruba o šest centimetrů níž, u Renaultu Mégane Break činí rozdíl dokonce 19 centimetrů, u Opelu Astra Kombi je 18 a u Volkswagenu Golf Variant 13 centimetrů. Ve srovnání s felicií, která ve třídě malých aut platí za superprostornou, vychází kabina Cordoby Vario podle měření v ÚSMD zhruba o pět centimetrů užší, a ani prostor pro kolena cestujících vzadu možností felicie nedosahuje. Naopak nesrovnatelně lepší než ve felicii jsou sedadla seatu. Lépe kopírují tělo řidiče i spolujezdce a mají také lepší boční vedení. Řidič cordoby sedí výše, než je zvykem v ostatních vozech. To ocení menší lidé, zatímco vyšší postavy hledají ideální komfort obtížněji. Stoprocentní nebylo zpracování testovaného vozu. Nejvíce o sobě dávala vědět roleta nad kufrem, která při jízdě po nerovnostech občas vyskočila ze západek a s rámusem se srolovala. Na městské dlažbě se ozývala nepříjemná drnčení ve dveřích spolujezdce a ze dvou dalších míst kolem sedadla řidiče. Nejlepší dojem v testu zanechal benzinový motor 1.6 (74 kW/100 koní), který koncernová strategie vede i pod kapoty octavií. Výbornou pružnost a zátah od nízkých otáček dokázala měření v ÚSMD, která zároveň upozornila na dlouhou brzdnou dráhu testovaného vozu. Spotřeba se během testu pohybovala mezi devíti až deseti litry ve městě, mimo obec klesla k sedmi litrům benzinu na sto kilometrů.

Jak je Seat Cordoba Vario praktický pro tělesně handicapované, hodnotí

Martin Kovář: "Dobré jsou kliky dveří, které bez problémů otevře i ruka svírající zmrzlinu nebo postižená končetina. U kufru je nepraktická vysoká hrana, což neuvítá nejen vozíčkář, ale ani maminka s kočárkem. Na přední sedadla se nastupuje dobře i méně pohyblivým lidem, na zadní sedadla už to jde hůře: vadí malé dveře. Postižený ocení dobrý výhled dopředu díky vysokému sedadlu."

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,0
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 9,8
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 18,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 34,0
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 9
Převodovka 7
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér
Prostor na př.sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 5
Využití kufru 7
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 6
Řízení a ovladatelnost 6
Tlumení nerovností 7
Brzdy 5

Očima designéra
Záměr vzhledově sladit starší ibizu s novým stylem Seatu je více než zřejmý. O to překvapivější je ostře řezaná tvář tak trochu ve stylu Mazdy 323, tvář kontrastující s všudypřítomnými oblinami větších sourozenců. Příjemným detailem kombíků řady Ibiza jsou integrované střešní ližiny s možností nastavení vzdálenosti příčných nosníků. Interiér je až na vzhled volantu zklamáním. Není to dáno ani tak tvarem, jako použitými materiály a dílenským zpracováním. Odkládací kapsy ve dveřních výplních a čalounění lze označit přinejmenším za nepraktické. 
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Kompaktní španělské kombi rozšiřuje na trhu vozidel v Česku nabídku koncernu Volkswagen směrem dolů a zřejmě vzbudí zájem relativně malého okruhu zájemců, kteří takové auto potřebují ke svému sportovnímu životnímu stylu. Poměr užitné hodnoty a ceny nebude prioritní. To ovlivní i vývoj ceny vozu na trhu ojetin, kde zákazník přesně ví, proč si kombi od seatu z druhé ruky kupuje. V prvních dvou letech lze předpokládat výraznější pokles ceny oproti třem dalším. V bazarech se vyskytne zřídka a za stabilní prodejní ceny. Po pěti letech se hodnota ustálí na částce kolem 175 000 korun.
Petr Liška, autor je spolupracovníkem redakce

Seat Cordoba Vario 1.6

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Suzuki Swift
Nové Suzuki Swift sází na unikátní hybridní pohon. Už jsme s ním jeli

Japonský specialista na malé vozy a SUV přichází s novým provedením městského modelu Swift. Novinka se drží osvědčeného designového receptu a přidává zajímavou...  celý článek

Renault Koleos
Renault Koleos je Francouz s korejským rodným listem a japonskou technikou

Po dlouhých deseti letech přichází Renault s novou generací svého SUV Koleos. S předchůdcem ji pojí jen jméno a dvoulitrový motor, jinak se vše změnilo – od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.