Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Ibiza: malý, se sportovním srdcem

  7:00aktualizováno  7:00
Internetová prezentace vozů Seat začíná velkým obrázkem lidského srdce. Má se tím evokovat snaha automobilky nejen nechat své vozy mechanicky plnit požadavky jejich majitelů, ale emocionálně je zaujmout. S ibizou s motorem 1.4 jsme si to zkoušeli týden v redakčním testu.

Světovými trhy dosud prošlo 2,7 milionu aut se jménem Ibiza na zádi. Poslední inovace úspěšné řady představuje auto s výrazným vnějším designem, větším prostorem, sportovním duchem a mimořádně velkým výběrem motorů. První, co na novém seatu zaujme, je výrazně zakulacená příď a hned poté překvapivý vnitřní prostor. I když zadní sedadla mnoho komfortu v této třídě a rozměrech nabídnout pochopitelně nemohou, vtipné vybrání na zádech předních opěráků dává nejnutnější prostor pro kolena.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Ibiza
Velký výběr za výhodné ceny!
www.automodul.cz

Zaujme přístrojová deska s klasickými kulatými ciferníky. Rozdílně budou zřejmě řidiči hodnotit uspořádání plastových ploch před oběma předními sedadly, protože dvoubarevná úprava vyčleňuje řidiče do jakoby menšího koutku auta. Jízdní vlastnosti nové ibizy jsou od posledního modelu rázným krokem vpřed. Dík širšímu "postoji" vozu je auto i ve vysokých rychlostech stabilní a přitom si nechává živou obratnost do města. Skvěle tlumí nerovnosti, sedí i na špatné vozovce v zatáčce, jen hluk valivého odporu kol je zvlášť na mokrém podkladu v kokpitu dost znát.

Stejně tak se ohlásí ve vyšších otáčkách i motor. Hluk přitom nepřekračuje rozumnou míru. Seat dává pro ibizu na výběr ze šesti vznětových motorů s výkonem od 47 kW/64k až po 96 kW/130k. Ke koupi bude poprvé i tříválec 1,2 l 12V s výkonem 47 kW/64k. Pro náročné bude připraven naftový čtyřválcový agregát 1.9 TDi. Jeho síla byla změřena na 96 kW/130 k, což podle výrobce umožňuje překonat rychlost 200 km/h a akceleruje z 0 na 100 km/h za 9,4 vteřiny. Spotřeba zůstává na pětilitrovém průměru. Redakce MF DNES měla k dispozici benzinový motor 1.4 s 55kW/75k. Je pravděpodobné, že právě takovýto agregát bude jedním z nejžádanějších.

Má totiž na menší vůz dostatečnou vitalitu, a přitom lze cenu vozu s ním očekávat ve velmi přijatelné ceně. Mimo město se v běžném provozu vůz držel pěkně, i když pochopitelně na razantní nasazení k předjíždění mnoho síly nezbývá. Bohužel mírnou bolestí menšího auta je zavazadlový prostor. Ibiza nabízí před sklopením zadních sedadel 267 litrů. Navíc je sice efektně, ale trochu nešťastně řešen otevírací mechanismus kufru - tlakem ruky na znak "S" na zádi auta. Otevřít kufr u špinavého auta znamená automaticky ušpinit si ruku.

Hodnocení MF DNES

MOTOR A PŘEVODOVKA

Pružnost motoru 7

Převodovka
8
Spotřeba v testu 8


KAROSERIE A INTERIÉR
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 7
Výhled z vozu 9


PODVOZEK
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8

Poznámka: min. 1, max. 10

Testovaný vůz a jeho konkurenti (dle údajů výrobce)

model

Seat Ibiza 1.4 16V Stella

Škoda Fabia 1.4 Classic

Fiat Punto 1.2 16V Class

výkon motoru

55/75

50/68

59/80

max. toč. moment

126

120

114

počet ventilů na válec

4

2

4

max. rychlost (km/h)

174

162

172

zrychlení 0-100 km/h (s)

13,2

15,4

11,4

spoteba (l/100 km) 1)

8,8/5,2/6,4

9,6/5,5/7,0

7,6/5,0/6,0

Rozměry d/š/v (mm)

3953/1698/1441

3960/1646/1451

3835/1660/1480

Objem zavazadlového prostoru (l) 2)

267/960

260/1016

297/1080

cena (Kč)

316400

294900

329900

Poznámka: 1) město/mimo město/kombinace, 2) druhý údaj při sklopených zadních sedadlech Pramen: MF DNES

Prognóza odhadce

Populární a oblíbená Ibiza přešla s velmi atraktivním designem, který odpovídá sportovnímu zaměření Seatu v koncernu Volkswagen. Významný technický a designérský skok spolu s příznivějším poměrem mezi užitnou hodnotou a pořizovací cenou oproti předchozí generaci bude mít příznivý vliv na odbyt i v Česku. Po pětiletém provozu můžeme očekávat pokles hodnoty na přibližně 156 000 korun.

TOMÁŠ MAJER, MOBILDATA

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.