Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Ibiza: populární Španěl v novém

  12:19aktualizováno  12:19
Od června na český trh vstupuje již třetí generace Seatu Ibiza. Jeho podoba i charakteristiky jsou sice už nějaký čas známé, ale teprve nyní jsme měli možnost se s ním blíže seznámit. A jak na nás a dealery dlouho očekávaná novinka zapůsobila? Designovými inovacemi a sportovním střihem. Inu Seat se snaží být opravdovým horkokrevným Španělem.

Dynamiku potvrzuje už styling karosérie. Ta kromě toho, že povyrostla do všech stran (nejvíce o 7,7 cm do délky), nese zřetelné prvky temperamentu, který ji dodal šéfdesignér Walter de Silva, dřívější hvězda Alfy Romeo. Proto nám také nová ibiza italské vozy trochu připomíná. Především vzhled zádě a zadních světel asociuje stejné partie modelů Alfy. Příď se zajímavě profilovanou kapotou a tradičním S na masce ale mýlit nemůže.

Interiér dostal nový sportovní nádech

Příjemně působí nápaditý interiér. Seat s jeho novou marketingovou koncepcí vnukl ibize zcela novou zaoblenější palubní desku, která se svou sportovní ergonomií rozchází nejen s designem předcházejícího modelu ale i s německou striktností typu pola či fabie.

Ukazatele přístrojového štítu jsou skrz dobře do ruky padnoucí volant přehledně čitelné. V modelech Sport navíc doplňuje tradiční ukazatele kruhový měřič teploty oleje a sonda nabití akumulátoru.

Díky tomu, že ibiza nově měří 3,95 metru, mohl vzrůst i objem zavazadlového prostoru. Přestože je zavazadelník o 17 litrů větší než u předchůdce, jeho 267 litrů je v porovnání s konkurencí jen průměrných.

Motory ibizy mají koncernový původ

V současnosti Španělé nabízí tři druhy výbav a šest motorů. Základ tvoří tříválcová dvanáctistovka (47 kW/64 k) známá z pola, která je mimochodem prvním tříválcovým agregátem v Seatu.

K mání jsou ještě další dva zážehové motory o objemu 1,4 litru (55 kW/75 k resp. 74 kW/100 k), jenž spolu s dieselem 1,9 SDi s výkonem 47 kilowatt tvoří střed nabídky.

Další dva diesely mají sice také známý objem 1896 kubických centimetrů, ale pomocí přeplňování, chlazení stlačeného vzduchu a modifikované technologii vstřikování nabízí 74 kW (100 k) a 96 kW (130 k). Slabší z těchto dvou jednotek je dostatečně známá i u konkurenční fabie či pola. Stotřicetikoňový agregát je však pouze lahůdkou ibizy.

Dieselové potěšení "pro závodníky"

Vůz s tímto motorem, který je bezpochyby nejsilnějším dieselem v kategorii malých vozů a také nejdražší ibizou vůbec, jsme měli možnost při jeho představení pro novináře krátce projet v členitém terénu CHKO Kokořínsko. Nutno poznamenat, že se nám ambiciózní čísla z katalogu potvrdila. Reakce motoru na pedál řidiče je bezprostřední, záběr na 1,2 tuny vážící vůz vskutku solidní. Vždyť je pod kapotou agregát s 310 Nm točivého momentu.

S jeho zrychlením za 9,4 sekundy a maximální rychlostí 206 km/h by mu mohla slušet i nálepka GTi. Tento dravec přesto není nikterak žíznivý. V průměru spotřebuje 5,1 litru na 100 km, tedy o 1-2 decilitry více než TDi se 100 koňskými silami či slabší SDi. Při řidičově lehké noze tak lze ujet na 45-ti litrovou nádrž až 900 kilometrů.

Dieselová ibiza se zdála být lépe odhlučněna než její předchůdkyně. Navíc se inženýrům Seatu podařilo snížit aerodynamický odpor vzduchu Cx na úroveň 0,31. Ani hluk pronikající od patnáctipalcových pneumatik 195/55 posádku neruší.

Sportovnímu dieselu nasadili Španělé korunu tím, že model vybavili šestistupňovou převodovkou. Sportovní řidiči, kterým nevadí nafta, mají tedy o čem přemýšlet.

Kolik stojí emoce?

Špás v podobě nejsilnější ibizy však také něco stojí - dovozce jí prodává za téměř 510 tisíc korun. Stále je to ale méně, než kolik je třeba zaplatit za nejdražší fabii či polo s motorem 1,9 TDi se 74 kilowatty. Rozdíl je dán odlišnou výbavou.

Nejlevnější Seat Ibiza 1,2 Stella s dvěma airbagy, posilovačem řízení a plně nastavitelným volantem stojí 290 tisíc, čímž nasazuje cenu v porovnání s koncernovými sourozenci výše. Při detailním porovnání motorů a výbav je však skutečnost pro Seat optimističtější.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.