Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Ibiza ST FR: nový kombík má 150 koní a přemalované oči

  14:00aktualizováno  14:00
Kombíkový Seat Ibiza patří k nejhezčím malým combi, teď celá řada včetně třídveřového stejně pohledného hatchbacku a nejprodávanějšího pětidveřáku prošla faceliftem. Na svět se nyní dívá LEDkovýma očima (ale jen za příplatek). Říznější Ibizu FR Combi jsme na pozvání automobilky prohnali kolem Barcelony. Jako první z Česka.

Seat Ibiza | foto: Seat

V šrumci kolem nového toleda, které bude v Mladé Boleslavi vyráběným dvojčetem nové škodovky, ta událost úplně zapadla. Na ženevském autosalonu měla totiž  premiéru i občerstvená ibiza a hlavně její verze FR Combi. To je nejrychlejší verze malého seatu, který v Česku dělá přes polovinu prodejů značky. Tenhle kombík umí uhánět až 212 km/h.

Seat Ibiza
Seat Ibiza

Sice to není přímý konkurent Fabie RS, ta má i v kombiprovedení o 30 koní víc, ale kdo chce svižného kombíka, je na správné adrese. Seat není tak vyhraněný, svou sílu nedává najevo navenek a uvnitř se to nejvíc pozná na skvělých pohodlných a dobře tvarovaných sedadlech, která vás podrží v ostře projetých zatáčkách.

Kdysi měl Seat slogan Auto Emoción. V případě FR jsou ty emoce spíš potlačené. Navenek je to pořád klasická ibiza, která vypadá dobře i bez přehnaných spojlerů, křídel a dalších doplňků. Ale řidiče překvapí nečekaně kultivovaný a utlumený zvuk.

Může se hodit

Chcete si pořídit kvalitní auto za super cenu? Kupte si Seata Ibizu. Vybírejte z nabídky na Automodul.cz/Seat Ibiza.

Komu je to málo, může si počkat do konce roku, kdy se představí verze Cupra, která má mít pod kapotou motor 1,4 TSI, ze kterého motoráři vydolují dvě stě koní.

V zatáčkách je FR stále suverén. Oblouků se drží s jistotou a tu dává i šoférovi. Řízení a vůbec celý podvozek je pevný a jistý, ale nikoliv nepohodlný a uskákaný.

Fotogalerie

Budete se učit pracovat sedmistupňovým automatem. Při normálním používání je bez výhrad, řadí rychle a plynule. Jen občas kvůli použití dvou suchých spojek trochu cukne. I při dravé jízdě se ale zdálo, že je lepší zůstat u obyčejného cestovního režimu. Sportovní možná řadí o fous rychleji, ale nechává motor s velmi plochou charakteristikou občas zbytečně vytočený. Možná by se v těch chvílích a hlavně pro výjezdy ze zatáček hodila pádla pod volantem pro manuální řazení. Ta ale nejsou v ceníku ani za příplatek, a tak je třeba nacvičit volbu stupňů pákou.

Kombíkové FRko má pod kapotou 150koňovou kompresorem a turbodmychadlem přeplňovanou benzinovou jedna-čtyřku TSI. Ale můžete vybrat i krotší verzi 1,2 TSI se 105 koňmi, i ta na hezky svižnou jízdu stačí – pojedete-li ráno brousit silnice bez doprovodu a nákupu v kufru.

Všechny ibizy s výkonem nad sto koní mají v základní výbavě také stabilizační systém se systémem XDS, který simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Ten v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo, okolo kterého se auto hbitěji stočí a ibiza tak vykružuje zatáčky s velkou chutí.

Podvozek FRka má také o něco tužší pružiny a stabilizátor na přední nápravě je o deset milimetrů tlustší.

Nové oči

Ibiza ale hlavně dostala do letošního roku facelift. Občerstvení vzhledu přichází u aut obvykle v druhé polovině jejich životní ho cyklu, u ibizy přišlo po pěti letech. A nutno říci, že se povedlo. Vylepšení při faceliftu bývají v mnoha případech změnou k horšímu, u ibizy to chvályhodně neplatí.

Seat Ibiza
Seat Ibiza
Seat Ibiza

Faceliftem prošky všechny tři verze. Zprava: třídveřový hatchback, pak pětidveřový a nalevo kombík.

Má přepracovaný přední a zadní nárazník, novou mřížku před chladičem a když si připlatíte za bixenonové světlomety – to je v téhle kategorii snad unikum – dostanete do nich proužky LED diod pro denní svícení. Mimochodem, je to jedno z mála aut, kde se designéři s touto technologií vypořádali opravdu se ctí. Světla se oproti předchozímu provedení trochu zahranatila, prý to naznačuje směřování designu dalších seatů. Mají mít velmi podobné přední lampy a být hranatější. Louis Santos, designér Seatu, prozradil, že právě tvar předních světel u občerstvené ibizy velmi dlouho ladili.

Do ceníku přibyl veselý zelený lak a do interiéru jiné čalounění. Největší novinkou je v kabině zvětšená schránka před spolujezdcem, z původních 4,7 litru narostla na víc než dvojnásobek (10,7). Úprav se dočkala také grafika v kapličce pod volantem a panel ovládání klimatizace.

Seat Ibiza

Technika a všechno ostatní zůstaly stejné. Ibiza je jen kvůli novým nárazníkům o devět milimetrů delší, stejné zůstaly ostatní míry včetně velikosti kufrů (292 5dv. hatchback, 430 kombík).

Do ibizy si nově můžete přikoupit speciální informační systém. Na nožce nahoře na přístrojovce je navigace od firmy TomTom, která toho ale umí víc, protože spolupracuje s elektronikou vozu. Jen jejímu navigování je třeba se trochu přizpůsobit. V okolí Barcelony, kam redakci Seat na první svezení s obnovenou ibizou pozval, občas zazmatkovala.

Ceny

Obnovená ibiza se po faceliftu už usadí se základní cenou nad dvousettisícovou hranicí. Seat tak stejně jako Škodovka dělá prostor pro svůj nový malý model Mii (u Škody Citigo). Nejlevnější je u Seatu třídveřové provedení SC s cenovkou 218 900 Kč. Pětidveřový hatchback je o deset tisíc dražší. Nejlevnější kombík označovaný ST je za 244 900 Kč. Jenže ty mají dnes už přežitý a občas dost problematický tříválec 1,2 HTP.

Seat se tak stejně jako Škoda snaží "protlačit" hlavně přeplňovanou dvanáctistovku TSI, se kterou má ibiza 105 koní. Za tu je ale třeba už připlatit 36 tisíc. Pokud se vám to zdá moc a přeplňování neholdujete, berte bez obav klasickou atmosférickou 1,4 (85 k).

Kupovat do tak malého auta diesel asi nemá smysl. Vyplatí se to snad jen těm, kdo najezdí obrovské porce kilometrů. Ale musí se připravit na velké placení. Tříválcové 1,4 TDI už se ze scény odporoučely, a tak má ibiza v nabídce motory 1,2 TDI ( ve verzi Ecomotiv udávaná spotřeba 3,4 l/100 km) a 1,6. Ty ale začínají o dost výš než i ty nejdražší benziňáky. K mání je i velký turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 105 koní u hatchbackových provedení FR.

Seat Ibiza

Mnohem zajímavější volbou pro spořílky se zdá plynová varianta. Verze s motorem 1,6 má totiž dvě plnohodnotné nádrže, do té usazené na místě rezervy se tankuje propan-butan (LPG). Filip Stoulil z českého zastoupení Seatu uvádí, že kilometr jízdy s Ibizou 1,6 LPG (59 kW) vyjde na 1,27 koruny. Třídveřová "plynová" ibiza vyjde na 281 900.

Akční nabídka

Prodej faceliftované ibizy již začal. Objednávky už dealeři berou, první auta dorazí v dubnu. Podle Stoulila tvoří 60 procent zákazníků ibizy ženy. Těší ho také, že se hlavně s kombíkovými ibizami prosazuje do firemních flotil.

Do začátku si Seat připravil i speciální akci v podobě základní verze Reference s motorem 1,2 TSI, kterou ale obohatil o mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání a čtyřletou záruku (klimatizaci má TSI už od základní verze v sériové výbavě) a nasadil na ni cenu 249 900 u třídveřového SC, u pětidveřové ibizy 259 900 a u kombíku 275 900 korun. Oproti ceníkovým cenám tak ušetří kupec kolem dvaceti tisíc.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.