Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Ibiza ST: povedený kombík potrápí fabii

aktualizováno 
Třetí varianta úspěšného modelu Seatu už zná svůj ceník. Kombíková ibiza je dokonce levnější než česká klasika - fabia combi.

Ibizu ST si také dává španělská automobilka k narozeninám, právě před šedesáti lety Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo založili.

Může se hodit

Nová dimenze prodeje vozů Seat Ibiza v ČR
na online obřím portálu www.automodul.cz

Za ty roky v kronikách španělské značky moc kombíků nenajdeme, za poslední dvě desetiletí přesně dva. Před 14 lety nabídl Seat Cordobu Vario (dvojče Volkswagenu Polo Variant) a teď je v ceníku Exeo ST vycházející z Audi A4 předchozí generace. Evropané kombíky ale milují a Čechům nezbývá, než z těch malých dělat rodinná auta. A tak má nový protažený seat všechny předpoklady hlasitě promluvit do prodejních statistik.

Seat Ibiza ST

V Česku velmi oblíbené kombíky odvozené z malých aut nabízí kromě Seatu už jen Škoda (fabia), Renault (clio) a Peugeot (207 SW). Ibiza kromě - subjektivně - nejlepšího vzhledu přidává ještě výbornou cenovku. "Zaváděcí cena modelu Ibiza ST 1,2 (51 KW/70 k) ve výbavě Reference bude 234 900 Kč," říká Petr Táborský, vedoucí českého zastoupení značky. To je míň, než kolik stojí pětidveřový hatchback a za stejné peníze pořídíte kombíkovou fabii se stejným motorem, ovšem ve slabším výkonovém provedení.

Protáhlá ibiza dostala označení ST, což v seatovštině znamená SportTourer, tedy něco jako "sportovní turista". Právě do nejčerstvějšího přírůstku do stáje Seatu vkládají manažeři španělské značky naděje. Teď se totiž začíná lámat chleba, vedení mateřského Volkswagenu už nebaví ztrátovou značku dotovat, do pěti let musí začít vydělávat, řeklo rezolutně vedení německého koncernu. Šéf James Muir, který přišel loni na podzim od Mazdy, musí tedy vymyslet novou strategii.

Oproti pětidveřovému hatchbacku se ibiza o osmnáct centimetrů protáhla a měří 423 centimetrů. Zadek se pořádně nafouknul, ale vůbec to nevadí. Automobiloví fanatici možná při zadním tříčtvrtečním pohledu uvidí Fiat Croma...

Míry Seatu Ibiza ST
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4227 x 1693 x 1445 x 2469
objem kufru (l) 430-1164
základní cena (Kč) 234 900 (motor 1,2 HTP)

K agresivnímu čumáku přidali designéři čistě tvarovanou oblou záď, na pohled se tak krátká rozdivočená ibiza trochu uklidnila a vypadá dospěleji. A to samé se stalo s jízdními vlastnostmi. Prodloužená záď jízdní je o chlup vylepšila, auto se zdá klidnější a "plavnější". Podvozek, který má i Volkswagen Polo a Škoda Fabia ho závidí (má totiž starší platformu a užší rozchod) si s dalšími 18 centimetry a 36 kily navíc poradí bez problémů. Ibiza je obratná, poslušně reaguje na pokyny řidiče, řízení je hezky přesné. Na dokonale vyžehlených španělských silnicích, kam redakci automobilka na seznámení s novinkou pozvala, se držela skvěle. Je skvěle stabilní i při dálničních rychlostech, cítíte se jako v dospělém autě.

Lehce přístupné litry

Vnitřek se oproti kratším verzím ibizy nezměnil, je pohledný a vypadá festovně. Řidiči se líbí středový panel s rádiem a klimatizací natočený lehce k němu. Navíc je šikovně tvarovaný, takže si o něj neotlouká koleno. Ve výbavové verzi sport dostanete hezká a výrazně tvarovaná sedadla. I ta obyčejná jsou dobrá, mají hezky dlouhé opěradlo, takže poskytnou dobrou oporu i čahounům.

Seat Ibiza STSeat Ibiza ST

To nejdůležitější, po čem kombíkáři pasou, je ale kufr. Vejde se tam o 138 litrů víc bagáže než do "krátké" ibizy, tedy celkem 430 litrů. Když sklopíte zadní sedadla, odvezete 1164 litrů. Práh je 59 centimetrů nad zemí, což je skvělá hodnota, skoro zařezává s podlahou. Kufr je dobře přístupný, velké dveře odkryjí skoro celou záď.

Seat Ibiza ST

Posádku vzadu čeká dost místa na hlavu díky rovné, dozadu protažené střeše, místa pro nohy je pro běžně vzrostlé cestující akorát, nutno přiznat, že ve fabii je ho ale o nějaký ten centimetr víc.

V ibize zaujmou chytré přihrádky a vychytávky, třeba háčky na pověšení bundy na spodní hraně víka kufru až se budete přezouvat po lyžovačce. Nebo vyjímatelná vanička pod platem kryjícím zavazadlový prostor.

Marc Demers, jeden z vývojářů zdůrazňuje velkou tuhost karoserie. Pětidveřová ibiza se i díky ní může chlubit pěti hvězdičkami z crashtestů EuroNCAP. Aby taky ne, zkuste potěžkat kapotu a podívejte se na superširoký prostřední (B) sloupek. Ten z pohledu konstruktérů tvoří jakousi páteř auta. Vyrobili ho ze superpevnostní oceli. Váhu se podařilo udržet na přijatelných hodnotách, pohotovostní hmotnost základního provedení je 1110 kilo, posádka s bagáží může vážit 515 kg.

Nebojte se malých

Základ benzinové nabídky tvoří rachtavý tříválec 1,2 HTP, dalším v pořadí je čtyřválec 1.4 16V (63 kW), který bude podle odhadů patřit k nejžádanějším. V ibize ale budou hrát prim nové dvanáctistovky TDI a TSI.

Nové TDIčko dostává malý seat mezi prvními. Turbodieselová tříválcová jedna-dvojka se ovládá jako benziňák. V nízkých otáčkách se kvůli hodně dlouhým převodům pětistupňové (hezky přesně řadící) převodovky nechce probudit. Při rozjezdu máte pocit, že se jí moc nechce rozpohybovat auto. Když překročíte nějakých patnáct až sedmnáct set otáček, ožije a plynule začne táhnout. Není to klasický turboefekt, který známe ze starých TDIček, motor se prostě jen musí roztočit. Pak si i s dlouhou ibizou poradí bez problémů, na dálnici se neloudáte a v zatáčkách je jen potřeba víc řadit. Nehlučí a nevibruje, i když se hrubým hlasem přiznává k náklonnosti k naftě, a táhne do nějakých čtyř tisíc otáček. Nízké otáčky - narozdíl od zvyklostí nafťáků - nemá 1,2 TDI rádo. Oproti předchůdcům 1,4 TDI je to výrazný posun jak v kultivovanosti, tak v síle.

Druhý common-rail v nabídce má objem 1,6 litru a patří k tomu nejsilnějšímu, co do ibizy pořídíte. Pořídíte ho ve verzích s výkony 66 a 77 kW. Motor je hezky tichý a pořádně silný. Pokud plánujete jezdit s početnou posádkou a bagáží, je to ideální volba, ale také nejdražší. Při normální jízdě podle předpisů jsme jeli za nějakých pět litrů nafty.

Seat Ibiza ST

Povedené motory s technikou TSI nabízí Seat vůbec nejlevněji z celého koncernu VW. Vrcholem nabídky ibizy je tedy benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,2, kterým se nově chlubí fabia a nezadýchává se ani když táhne yetiho, octavii, nebo VW Golf. Do sedmilitrové spotřeby se vejdete bez námahy. Kvůli pouze pětistupňové převodovce s dlouhými převody je třeba motor vytočit k nějakým sedmnácti stům otáčkám. Pak zabere turbodmychadlo, plynule začne růst síla a motor táhne až k nějakým šesti tisícům otáčkám.

Když je TSIčko doplněné funkcí start&stop (vypínání motoru při stání), mělo by se dostat na spotřebu 5,1 litru, když ji využívá malé TDIčko, má ohromovat spotřebou 3,1 litru na sto kilometrů.

Když si pořídíte variantu Sport ST, dostanete o fous přitvrzený podvozek (jiné tlumiče, tlustší přední stabilizátor a tužší příčka na zadní nápravě). K motorům, které mají nad sto koní, dostáváte ve standardní výbavě vychytávku v podobě systému XDS, napodobující funkci diferenciálu se zvýšenou svorností. Když elektronika zjistí, že projíždíte zprudka zatáčkou, přibrzdí lehce vnitřní kolo, kolem kterého pak auto lépe zatočí.

Ke "sportovní" verzi si můžete připlatit si můžete třeba za velikánská kola, až sedmnáctipalcová s šířkou pneumatik 215 milimetrů. Základní pneumatiky mají rozměr 175/70 R15.

Praktickým doplňkem jsou střešní ližiny, které dostanete už v základní výbavě. Bohužel jsou ale specifické, které najdete jen na seatech, takže na ně uchytíte jen originální příčníky s nimiž není podle zkušeností seatářů úplně jednoduchá manipulace.

Motory Seatu Ibiza ST v číslech
motor 1,2 12V 1,4 16V 1,2 TSI 1,2 TDI 1,6 TDI 90 hp 1,6 TDI 105 hp
max. výkon (kW/k) 51/70 63/85 77/105 55/75 66/90 77/105
max. kroutící moment (Nm) 112 132 175 180 230 250
max. rychlost (km/h) 163 177 190 168 178 188
zrychlení 0-100 km/h (s) 14,6 12,4 10,2 14,5 12,2 10,9
spotřeba podle výrobce (l/100 km) 5,5 5,9 5,3 3,9 4,2 4,2





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.