Seat León 1.6 má menší kufr, ale levnou výbavu

- Seat León zdobí v ceníku jedna pozoruhodnost: systém ABS má za příplatek jen něco málo převyšující deset tisíc korun, tedy o deset až dvacet tisíc korun levnější než konkurence. Jinak je león dalším v řadě sourozenců koncernu Volkswagen na podvozku Golf. Z toho teoreticky plynou výborné jízdní vlastnosti, malý prostor na zadních sedadlech a kvalitní motor i výrobní zpracování. Ale ne každou z očekávaných vlastností Seat León v testu MF DNES potvrdil.
Pro bezpečnost posádky by bylo nejlepší, kdyby systém zamezující blokování brzd (ABS) měl každý vůz v základní výbavě. Taková je praxe na západ od české hranice, zatímco v tuzemských podmínkách je v základní výbavě aut nižší střední třídy patří do ní i Seat León - zmíněná technika výjimečná. Dobrým příkladem je Renault Mégane, jenž má kromě ABS v základní výbavě i čtyři airbagy. León sice nabízí ABS za příplatek 11 570 korun, ale pořád je na tom lépe než mnohá srovnatelná auta v čele se Škodou Octavia, pro niž v případě modelu 1.6 stojí ABS 31 500 korun. Horší dojem zanechal testovaný Seat León 1.6 svým dílenským zpracováním. Největším nedostatkem byly špatně lícující páté dveře, mezi ovladači na středovém panelu přístrojové desky se nedaly přehlédnout různé mezery. Problémy dělaly testujícím řidičům také jízdní vlastnosti vozu. Ale jestliže Seat León jezdí na stejném podvozku jako Škoda Octavia, Seat Toledo či Volkswagen Golf, byly nejpravděpodobnějším viníkem horšího chování automobilu jeho zimní pneumatiky, na kterých redakce vůz ke zkoušce dostala. Při testech totiž bylo přes 20 stupňů Celsia. Ani zavazadlový prostor není ozdobou Seatu León. Za konkurencí auto zaostává nejen menším objemem 340 litrů, ale také složitějším přístupem do kufru přes vyšší nákladovou hranu. Naopak ke kladům patří výklopná zadní stěna, která ve srovnání se sedany ulehčuje přístup k zavazadlům. Z octavií dobře známý benzinový motor 1.6 s výkonem 100 koní zanechal příznivý dojem i pod kapotou leónu. Jediná výtka směřuje k vyšší spotřebě: testovaný vůz bral ve městě přes deset litrů na 100 kilometrů. Venku se spotřeba pohybovala kolem sedmi litrů. Osmiventilový agregát zabírá od nejnižších otáček, nepatří mezi nadmíru hlučné a vozu dává dostatečnou dynamiku. Podle výsledků měření ve zkušebně pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) ovšem Seata León ve sprintu z klidu na 100 kilometrů v hodině v jeho výsledku 12,9 sekundy překoná nejen o pět kilowattů silnější Renault Mégane 1.6 (11,6 sekundy), ale také o čtyři kilowatty slabší Suzuki Baleno 1.6 (12,6 sekundy). Překvapivý výsledek přineslo v ÚSMD měření interiéru v Seatu León: u koncernové platformy typicky malý prostor pro nohy vzadu je v autě příznivější. Vysvětlení? Testovací figurína lépe využila prostor na předním sedadle, takže vzadu zůstalo posádce více místa. Martin Kovář, který testované vozy pro MF DNES hodnotí pohledem tělesně postiženého řidiče, u Seatu León chválí plynové vzpěry kapoty motoru, ale kritizuje menší zavazadlový prostor s vysokou hranou. "Na dno kufru jsem téměř nedosáhl, ale naopak do motoru ke kontrole kapalin jsem se dostal bez problémů," říká Martin Kovář.

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,9
Zrychlení 0-400 m (s) 18,7
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) 11,3
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 20,2
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 31,3
Pramen: ÚSMD

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 8
Převodovka 9
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 7
Využití kufru 5
Výhled z vozu 8

Podvozek

Jízdní vlastnosti 1)
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 8
Brzdy 8
Poznámka: min. 1, max. 10, 1) nehodnoceno kvůli nevhodným pneumatikám

Očima designéra
Na Seatu León je ve srovnání s modelem Toledo patrný výrazný nárůst sebevědomí a sportovní dynamiky. Lví podíl na tom má jeho atraktivnější zadní část. Někoho snad nadchne otevírání pátých dveří, integrované do výrazného loga značky Seat, ale praktičtější řidiče u téhož odradí zvýšená pravděpodobnost zašpinění ruky. Se sportovnějším vzhledem karoserie koresponduje interiér, který však ztrácí body za horší ergonomii dveřních výplní a za nevhodně tvarované odkládací kapsy. Ty lze většinou označit za symbolické.
Jan Prokop, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce
Seatu León na zdejším trhu konkurují hlavně francouzské automobily Peugeot 306 a Renault Mégane a z řad příbuzných z koncernu Volkswagen snad nechtěně také model Golf. I v souboji s tak silnými protivníky má kvalitní španělský vůz s pozinkovanou karoserií sportovního střihu dobré předpoklady pro zlepšení výsledků značky i na trhu jetých vozů v Česku. Pokles ceny v závislosti na stáří bude zřejmě mírně příznivější než u ostatních modelů Seatu León bude po pěti letech provozu stát kolem 190 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce

Seat León