Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat Leon 1 .8 T 4x4 - maximální nasazení, ale i cena

aktualizováno 
Seat Leon jako představitel nižší střední třídy za 800 tisíc korun? Ano, je to možné - v kombinaci s motorem 1.8 To výkonu 132 kilowattů (180 koní), s pohonem čtyř kol a šestistupňovou převodovkou. Takový leon má bleskurychlý start, tvrdší, ale bezpečný podvozek a vnitřní prostor odpovídající Škodě Octavia, jen kufr je mnohem menší. V základní verzi s daleko slabším motorem by se za cenu sportovního modelu daly pořídit leony dva.

Benzinový motor 1.8 doplněný o turbo je hvězdou v produkci koncernu Volkswagen. Má jej sportovní verze malého Seatu Ibiza, v nižší střední třídě dává rychlost Škodě Octavia, Seatu Leon, Volkswagenu Golf i Audi A3, ve střední kategorii si jej může pořídit budoucí majitel ve Volkswagenu Passat nebo Audi A4 a stejný motor se dostal i do nabídky ještě o třídu většího Audi A6.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Leon můžete koupit na www.automodul.cz

Nejčastěji je mu dán výkon 710 kilowattů (I50 koní). Vozy s přívlastkem sportovní však koncernová strategie osazuje motory 1.8 T s výkonem zvýšeným na zmíněných 132 kilowattů. Kromě leona může mít tentýž pohon také Octavia RS i slabší verze ryze sportovního Audi TT.

V testu Leon 1.8 T vzbudil nadšení. Mohutný zátah motoru od nízkých otáček, stovka se na tachometru mihne po devíti vteřinách a ochota zrychlovat neustává ani u další hranice, kterou je milník 200 kilometrů v hodině. Jak se při testovací jízdě na německé dálnici ukázalo - na šestý rychlostní stupeň se Leon 1.8 T dostal až k rychlosti 220 kilometrů v hodině.

A ještě jeden postřeh z Německa: zatímco na mrštné BMW, audi, porsche či silně motorizované volkswageny tam jsou zvyklí, nad rychlým a pružným motorem španělského auta němečtí motoristé nejednou s údivem kroutili hlavou. Nečekaný však může být také účet u pumpy. Když se Seatu Leon 1.8 T šlape razantně na plyn, vyhoupne se spotřeba až k I S litrům na 100 kilometrů.

Na tuzemských dálnicích se při stotřicetikilometrové rychlosti spotřeba drží na 8,5 litru. Jinými slovy - u silného motoru více než jinde platí, že spotřebu významně ovlivňuje jízdní styl. Rychlé auto potřebuje jistý podvozek. V tomto ohledu je leon tvrdší, což se projevuje drkotavou jízdou po městské dlažbě.

Ale v zatáčkách si dravější řidič přijde na své. U silného leonu se o bezpečnou jízdu stará nejen pohon všech kol, ale také standardně dodávaný stabilizační systém ESP. Pohon náprav je stejný jako u Škody Octavie 4x4 - při běžné jízdě se síla motoru přenáší pouze na přední kola, ale když se protočí, přejde část výkonu na zadní nápravu přes takzvanou Haldex spojku.

Zvenčí není na leonu jeho síla příliš znát. Jen robustní dvojkoncovka výfuku a velká kola dávají tušit rychlý motor. Také uvnitř se oproti základnímu modelu mnoho nezměnilo. Sedačky mají sportovní tvary, ale barva jejich potahu splývá s obyčejným interiérem. Přestavbou na 4x4 se leonu zmenšil objem kufru o 70 litrů. Tomu se pak téměř vyrovná i o třídu menší Škoda Fabia. Také náhradní kolo je po zmenšení prostoru jen nouzové. Stejně jako Škoda Octavia - hodnoceno pohledem na třídu - nabízí Seat Leon vpředu místa až nadprůměrně, vzadu už je ale těsněji.

 Martin Kovář, který vůz hodnotil pohledem řidíče-vozíčkáře, k Seatu Leon 1.8 T 4x4 říká: "I mezi řidiči s handicapem se najdou fanoušci sportovní jízdy. Musí počítat s vyššími provozními náklady i menším komfortem."


Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 10
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 5
Výhled z vozu 6

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 6
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 9,1
Zrychlení 0-400 m (s) 16,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/n (s) 6,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 11,5
Zrychlení (VI.) 80-130 km/h (s) 14,6
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Seat Leon s motorem o výkonu 132 kilowattů od normální verze odlišují snad jen sportovnější sedadla, volant a atraktivní hliníková kola. Naštěstí i základní design leonu v sobě skrývá dostatek sebevědomí a sportovní dynamiky. Určité výhrady, které jsem měl při minulém setkání s obyčejnějším modelem kupříkladu k loketní opěrce ve dveřních výplních, naprosto odstranil výkonný motor. Řidič s ním totiž nezažije potřebu sundat ruku z volantu. A spolujezdec? Ten se bude nejspíš pouze držet a modlit.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Sportovně laděný Seat Leon 4x4 v Česku osloví jen vybranou klientelu - řidiče, kteří ocení pohon všech kol a 132 kilowattů výkonu navzdory stovce kilogramů navíc oproti klasické verzi, zvýšené spotřebě a vysoké pořizovací ceně. Konkurenci zmíněnému modelu tvoří vlastně jen sourozenci z domu Volkswagen: VW Golf 3.3 V5 4Motion, Audi A3 1.8T quattro a VW Bora 2.3 VS 4 Motion. Zatímco vloni se zmíněné vozy prodávaly v pořadí Golf, Bora, Leon a A3, z pohledu ztráty hodnoty v průběhu času bude situace jiná: A3, Golf, Bora a Leon. Je to důsledek obliby a pověsti, která konkrétní vůz provází, stejně jako image a kvality zpracování. Hodnota dynamického leonu po pěti letech klesne na zhruba 245 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Seat Leon 1.8 T

Seat Leon 1.8 T

Seat Leon 1.8 T

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.