Seat Leon 1 .8 T 4x4 - maximální nasazení, ale i cena

Seat Leon jako představitel nižší střední třídy za 800 tisíc korun? Ano, je to možné - v kombinaci s motorem 1.8 To výkonu 132 kilowattů (180 koní), s pohonem čtyř kol a šestistupňovou převodovkou. Takový leon má bleskurychlý start, tvrdší, ale bezpečný podvozek a vnitřní prostor odpovídající Škodě Octavia, jen kufr je mnohem menší. V základní verzi s daleko slabším motorem by se za cenu sportovního modelu daly pořídit leony dva.

Benzinový motor 1.8 doplněný o turbo je hvězdou v produkci koncernu Volkswagen. Má jej sportovní verze malého Seatu Ibiza, v nižší střední třídě dává rychlost Škodě Octavia, Seatu Leon, Volkswagenu Golf i Audi A3, ve střední kategorii si jej může pořídit budoucí majitel ve Volkswagenu Passat nebo Audi A4 a stejný motor se dostal i do nabídky ještě o třídu většího Audi A6.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Seat Leon můžete koupit na www.automodul.cz

Nejčastěji je mu dán výkon 710 kilowattů (I50 koní). Vozy s přívlastkem sportovní však koncernová strategie osazuje motory 1.8 T s výkonem zvýšeným na zmíněných 132 kilowattů. Kromě leona může mít tentýž pohon také Octavia RS i slabší verze ryze sportovního Audi TT.

V testu Leon 1.8 T vzbudil nadšení. Mohutný zátah motoru od nízkých otáček, stovka se na tachometru mihne po devíti vteřinách a ochota zrychlovat neustává ani u další hranice, kterou je milník 200 kilometrů v hodině. Jak se při testovací jízdě na německé dálnici ukázalo - na šestý rychlostní stupeň se Leon 1.8 T dostal až k rychlosti 220 kilometrů v hodině.

A ještě jeden postřeh z Německa: zatímco na mrštné BMW, audi, porsche či silně motorizované volkswageny tam jsou zvyklí, nad rychlým a pružným motorem španělského auta němečtí motoristé nejednou s údivem kroutili hlavou. Nečekaný však může být také účet u pumpy. Když se Seatu Leon 1.8 T šlape razantně na plyn, vyhoupne se spotřeba až k I S litrům na 100 kilometrů.

Na tuzemských dálnicích se při stotřicetikilometrové rychlosti spotřeba drží na 8,5 litru. Jinými slovy - u silného motoru více než jinde platí, že spotřebu významně ovlivňuje jízdní styl. Rychlé auto potřebuje jistý podvozek. V tomto ohledu je leon tvrdší, což se projevuje drkotavou jízdou po městské dlažbě.

Ale v zatáčkách si dravější řidič přijde na své. U silného leonu se o bezpečnou jízdu stará nejen pohon všech kol, ale také standardně dodávaný stabilizační systém ESP. Pohon náprav je stejný jako u Škody Octavie 4x4 - při běžné jízdě se síla motoru přenáší pouze na přední kola, ale když se protočí, přejde část výkonu na zadní nápravu přes takzvanou Haldex spojku.

Zvenčí není na leonu jeho síla příliš znát. Jen robustní dvojkoncovka výfuku a velká kola dávají tušit rychlý motor. Také uvnitř se oproti základnímu modelu mnoho nezměnilo. Sedačky mají sportovní tvary, ale barva jejich potahu splývá s obyčejným interiérem. Přestavbou na 4x4 se leonu zmenšil objem kufru o 70 litrů. Tomu se pak téměř vyrovná i o třídu menší Škoda Fabia. Také náhradní kolo je po zmenšení prostoru jen nouzové. Stejně jako Škoda Octavia - hodnoceno pohledem na třídu - nabízí Seat Leon vpředu místa až nadprůměrně, vzadu už je ale těsněji.

 Martin Kovář, který vůz hodnotil pohledem řidíče-vozíčkáře, k Seatu Leon 1.8 T 4x4 říká: "I mezi řidiči s handicapem se najdou fanoušci sportovní jízdy. Musí počítat s vyššími provozními náklady i menším komfortem."


Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 10
Převodovka 9
Spotřeba v testu 8

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 6
Využití kufru 5
Výhled z vozu 6

Podvozek
Jízdní vlastnosti 10
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 6
Brzdy 9
Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Měření MF DNES
Zrychlení 0-100 km/h (s) 9,1
Zrychlení 0-400 m (s) 16,4
Zrychlení (IV.) 50-90 km/n (s) 6,4
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) 11,5
Zrychlení (VI.) 80-130 km/h (s) 14,6
Brzdná dráha z 80 km/h (m) 32,6
Pramen: ÚSMD

Očima designéra
Seat Leon s motorem o výkonu 132 kilowattů od normální verze odlišují snad jen sportovnější sedadla, volant a atraktivní hliníková kola. Naštěstí i základní design leonu v sobě skrývá dostatek sebevědomí a sportovní dynamiky. Určité výhrady, které jsem měl při minulém setkání s obyčejnějším modelem kupříkladu k loketní opěrce ve dveřních výplních, naprosto odstranil výkonný motor. Řidič s ním totiž nezažije potřebu sundat ruku z volantu. A spolujezdec? Ten se bude nejspíš pouze držet a modlit.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Sportovně laděný Seat Leon 4x4 v Česku osloví jen vybranou klientelu - řidiče, kteří ocení pohon všech kol a 132 kilowattů výkonu navzdory stovce kilogramů navíc oproti klasické verzi, zvýšené spotřebě a vysoké pořizovací ceně. Konkurenci zmíněnému modelu tvoří vlastně jen sourozenci z domu Volkswagen: VW Golf 3.3 V5 4Motion, Audi A3 1.8T quattro a VW Bora 2.3 VS 4 Motion. Zatímco vloni se zmíněné vozy prodávaly v pořadí Golf, Bora, Leon a A3, z pohledu ztráty hodnoty v průběhu času bude situace jiná: A3, Golf, Bora a Leon. Je to důsledek obliby a pověsti, která konkrétní vůz provází, stejně jako image a kvality zpracování. Hodnota dynamického leonu po pěti letech klesne na zhruba 245 tisíc korun.
Tomáš Majer, autor je spolupracovníkem redakce

Seat Leon 1.8 T

Seat Leon 1.8 T

Seat Leon 1.8 T