Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělská posila výletnického oddílu: Seat Leon X-Perience

aktualizováno 
Koleje mu vyjela Octavia Scout a techniku půjčil Volkswagen Golf, Seat Leon X-Perience tedy patří do dobré rodiny. Oproti Scoutu je levnější a z celé trojice má nejšmrncovnější kabát.

Seat Leon X-Perience | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Leon je pro automobilku, která se dlouhodobě pohybuje v červených číslech, spásou. Přes 115 tisíc leonů prodaných za první tři čtvrtletí letošního roku má hlavní podíl na tom, že prodeje španělské značky na všech důležitých trzích neustále rostou. Třeba v České republice dosáhl Seat výrazného meziroční nárůstu 63,4 %.

Seat Leon X-Perience

Tři bratři

Leon X-Perience míří do teritoria, kde už dlouhou dobu úspěšně operuje Škoda Octavia Scout. Na jaře do konkurenčního boje navíc přibude další soupeř z vlastní líhně, Volkswagen Golf Alltrack. Všichni tři sourozenci tvoří pomyslnou špičku modelových řad, stojí na shodné platformě a kromě techniky sdílejí i většinu výbavy. Rozdíly jsou hlavně v designu, velikosti vnitřního prostoru, standardní výbavě a cenové politice.

X-Perience bude jasnou volbou pro ty, kterým golf a octavia přijdou příliš konzervativní, plechový kabát leonu je totiž z dané trojice nejvýraznější. Jeho sportovně laděná karoserie je z trojice nejvíce podřízena designu a ačkoliv je uvnitř o něco menší než octavia, nabízí dostatek prostoru pro pět pasažérů a jejich zavazadla. Přestože ceny modelu Golf Alltrack ještě nebyly zveřejněny, dá se předpokládat, že Leon zůstane i nadále o něco levnější než jeho sourozenci.

K třídveřovému a pětidveřovému leonu, verzi kombi, kombi 4Drive a sportovnímu provedení Cupra teď přibývá volnočasový „všeuměl“ Leon X-Perience, který má za úkol zaplnit mezeru po bachraté Altee Freetrack, jejíž výroba byla před časem ukončena, a zároveň připravit půdu pro dva SUV modely, které obohatí nabídku značky v následujících dvou letech

Nejmenší a nejvýraznější

Leon X-Perience vychází z karosářské verze kombi, kterou u Seatu nazývají ST. Od té se navenek odlišuje podobně jako jeho sourozenci Octavia Scout a Golf Alltrack od svých obyčejných provedení, tedy zvýšeným podvozkem a nelakovanými plastovými doplňky. Černé lemy blatníků, prahové nástavce a modifikované nárazníky dodávají Leonu drsnější vzhled a zároveň plní i funkci ochrannou, ale s tmavými metalickými laky příliš nevyniknou. I v případě provedení X-Perience se dveře musí obejít bez ochranných lišt, které se už stylistům na výrazně tvarované boky zřejmě dávat nechtělo.

Seat Leon X-Perience

Vedle nápisu na zadních výklopných dveřích je oplastovaný leon specifický ještě originálními litými koly o rozměru 17, nebo 18 palců.

Může se hodit

Potřebujete nové auto a seaty se vám líbí? Vyberte si ze široké nabídky modelů i typů vozů této značky na Automodul.cz.

V případě španělského „scoutu“ designéři vsadili nejvíce na emoce. Leon X-Perience je tak z trojice koncernových konkurentů nejvýraznější a také nejmenší. Na délku měří 4 543 mm na šířku 1 816 a na výšku 1 481 mm. Oproti Octavii Scout je asi o 14 centimetrů kratší a o 5 cm nižší, oproti Golfu Alltrack je ve stejných partiích menší o 12 a 3 centimetry. Rozvorem 2 630 má nejblíže ke Golfu, Octavia má mezi nápravami o 5 centimetrů více.

Příjemně stejný

V interiéru byli designéři s úpravami ještě zdrženlivější. Kromě ochranných lišt prahů, loga na volantu a zajímavého čalounění z hnědé alcantary, které je však za příplatek, rozdíl od běžného leonu kombi nepoznáte. Stejný je i objem zavazadlového prostoru, který nabízí ve standardní konfiguraci velmi solidních 587 litrů, což je jen o 23 litrů méně než u octavie.

Stejně jako ostatní sourozenci z rodiny leonů má příjemně navržený, ale možná trochu zbytečně usedlý interiér. Ten je nadprůměrný co do prostoru i odkládacích ploch, nabízí komfortní posezení ve výtečně tvarovaných sedadlech i kvalitní a pečlivě zpracované materiály.

Nafta dominuje

Automobilka předpokládá, že více než osm z deseti prodaných kombíků bude poháněno vznětovým motorem, a od toho se odvíjí i nabídka. Ta momentálně zahrnuje přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 TSI, vznětovou šestnáctistovku TDI a dvoulitrové „tédéíčko“ ve dvou výkonových verzích. Na chlup stejnou paletu motorů nabízí i sourozenec Alltrack, Scout je o dieselovou jedna-šestku chudší. Nejsilnější diesel a zážehový agregát jsou standardně spojeny s dvouspojkovou šestistupňovou samočinnou převodovkou DSG, ostatní motorizace s manuálním šestikvaltem. Všechna provedení jsou nyní standardně vybavena pohonem všech kol, v červnu příštího roku rozšíří nabídku verze s pohonem předních kol, která bude k dispozici s motory 1,4 TSI a 1,6 TDI.

Pohodlný výkon

Standardní dvoulitrové TDI s výkonem 150 koní doplněné mechanickou šestistupňovou převodovkou je z hlediska pořizovací ceny, provozních nákladů a dostupných výkonů asi tou nejlepší volbou. Přeplňovaný vznětový čtyřválec má díky kroutícímu momentu 320 Nm vždy dostatek síly a přestože má manuální transmise trochu delší převody, nabízí hodně solidní dynamiku.

Seat Leon X-Perience v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor 4543 / 1816 / 1481 / 2630 mm
  • objem kufru/nádrže 587/55 l
  • pohotovostní hmotnost 1489 - 1562 kg
  • základní cena 624 900 Kč

motory:
1,8 TSI (6st. DSG): zážehový přeplňovaný čtyřválec 1798 ccm, 132 kW/180 k, 280 Nm, zrychlení 0-100 km/h 7,2 s, max. rychlost 221 km/h

1,6 TDI (7st. manuál): vznětový přeplňovaný čtyřválec 1598 ccm, 81 kW/110 k, 250 Nm, 0-100 km/h 11,6 s, max. 184 km/h

2,0 TDI (6st. manuál): vznětový přeplňovaný čtyřválec 1968 ccm, 110 kW/150 k, 320 Nm, 0-100 km/h 8,7 s, max. 208 km/h

2,0 TDI (6st DSG): vznětový přeplňovaný čtyřválec 1968 ccm, 135 kW/180 k, 380 Nm, 0-100 km/h 7,1 s, max. 224 km/h

Při kombinované spotřebě, kterou není problém udržet pod hranicí 6,5 litru, zvládne sprint z klidu na 100 km/h za 8,7 sekundy, což jistě uspokojí i náročnější zákazníky. Řadičkou pohybujete po krátkých drahách se vzorovou přesností, reakce motoru jsou bezprostřední a přímočaré. Chod koncernového čtyřválce je sice doprovázen typicky hrubějším zvukem, ale pod kapotou leonu je dobře utlumený. Vyjma otáček lehce nad volnoběhem, kdy nepříjemně duní, posádku nijak neobtěžuje.

Nejsilnější motorizací pro Leon X-Perience je agregát, který pohání i nejnovější Golf GTD a dieselovou Octavii RS. Špičková varianta 2,0 TDI se 184 koňskými silami pod kapotou patnáct a půl metráku těžkého vozu je zárukou mimořádných jízdních výkonů. Zrychlením na stovku za 7,1 sekundy překonává oba koncernové konkurenty, maximální rychlostí 224 km/h za nimi zaostává jen nepatrně. U auta, které si kromě dálnice troufne i do lehčího terénu, jsou to působivé parametry.

Spojení s výhradně šestistupňovou DSG převodovkou už tak nadšeně nehodnotíme. Zatímco verze se slabším dvoulitrem a manuálem pro nás byla příjemným řidičským zážitkem, v případě nejdražšího dostupného provedení jsme se spíš nudili. Převodovka funguje spolehlivě, ale pocitově krade motoru část výkonu. Změna převodových stupňů je příkladně hladká a komfortní, ale kdovíjak rychlými reakcemi neoslní. Daní za vyšší výkon a automatickou převodovku je jen zhruba o půl litru vyšší kombinovaná spotřeba. Pro řidiče, kteří upřednostňují pohodlí a jednoduché ovládání, je tato kombinace dobrou volbou, ale temperamentní povahy asi bavit nebude.

Seat Leon X-Perience

Kultivovaný projev nestačí

Jediným zážehovým motorem v nabídce je jedna-osmička TSI s výkonem 180 koní. Známý přeplňovaný agregát vyniká tichým, kultivovaným chodem, příkladnou pružností, rychlými reakcemi na pokyny plynového pedálu a plynulou, takřka atmosférickou gradací výkonu. Více by mu však slušelo spojení s manuální převodovkou než dvouspojkovým automatem DSG, který je zde montovaný standardně.

Kvůli posílenému kroutícímu momentu na 280 Nm, který v případě pohonu všech kol přijde vhod, musela být použita šestistupňová varianta DSG, jež umí přenést více než 250 Nm, které jsou pro sedmikvalt limitní. Spolupráce výtečného motoru a důvěrně známé převodovky ovšem v praxi nepotěšila tak, jak bychom čekali. Automat řadí hladce a ve většině případů i velmi rychle, ani v manuálním režimu si však nenechá vnutit sportovní styl jízdy. I na ruční povely ke kick-downu reaguje váhavě a s citelnou prodlevou.

Motoru zde navíc chybí jistá výbušnost a jadrnější zvukový projev, který předvádí s manuální převodovkou, a v konečném zúčtování nenabízí ani kdovíjak hospodárný provoz. Výrobce sice slibuje kombinovanou spotřebu 6,5 litru, té však lze dosáhnout jen s lehkou nohou při jízdě mimo město. V běžném provozním cyklu je třeba počítat se spotřebou spíš kolem devíti litrů.

Komfort cestou necestou

Seat je v koncernové politice značkou orientovanou spíše na sportovně zaměřené řidiče. Obavy, aby „volnočasový“ leon nebyl příliš prkenný, se rozplynuly po pár kilometrech. I na příplatkových 18palcových kolech jezdí podobně plavně jako scout s alltrackem, díky nižší hmotnosti a kompaktnějším rozměrům je navíc možná o fous obratnější.

Fotogalerie

Ani x-perience se samozřejmě nehodí do složitějšího terénu, ale pro výlety mimo zpevněný povrch je vybaven dostatečně. Díky podvozku zvýšenému o 27 mm oproti standardnímu kombi (15 mm oproti provedení s pohonem všech kol) nabízí světlou výšku 172 mm (Octavia Scout 171 mm), kterou pokoří i některé modely z kategorie SUV. Samozřejmostí je pohon všech kol, který je řešen pátou generací mezinápravové spojky Haldex.

Jízdní vlastnosti jsou vedle designu asi největší ozdobou Leonu X-Perience. Pečlivě odladěný podvozek dokáže pohltit drtivou většinu nástrah, vyšší světlá výška přitom není na škodu ani při sportovnějším stylu jízdy. Boční náklony karoserie jsou téměř v mezích běžného kombi, posádka se ani na klikatých silnicích nemusí cítit jako na rozbouřeném moři. Díky pohonu všech kol je čtyřapůlmetrové kombi mimořádně stabilní za všech okolností. Pokud to v zatáčkách přeženete s rychlostí, přirozenou nedotáčivost potlačí pohon zadní nápravy.

Díky elektronickým uzávěrkám XDS, které pomáhají každou zatáčku vykroužit učebnicovým obloukem, je s leonem radost i na členitých tratích.

Levnější, ale chudší

Základní cena modelu X-Perience byla na českém trhu stanovena na 624 900 korun (1,6 TDI). Za 657 900 korun je v nabídce verze s oblíbeným motorem 2,0 TDI a manuální převodovkou, která je o 25 tisíc levnější než odpovídající Octavia Scout. Vrchol cenové nabídky tvoří silnější TDI s šestistupňovým DSG a cenou 730 900 korun (Scout 734 900 korun).

Seat Leon X-Perience

Standardní výbava provedení X-Perience zahrnuje všechny obvyklé bezpečnostní systémy (ABS, ASR, ESP, EBV, MSR a další), 7 airbagů, elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS, dvouzónovou klimatizaci, tempomat, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, rádio s CD, barevný dotykový displej a Bluetooth konektivitu, přední mlhová světla, kola z lehkých slitin rozměru 17" a další prvky.

Standardní výbava Octavie Scout je bohatší o vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů, dešťový a světelný senzor a ostřikovače světlometů, tedy o prvky, za které se u Leonu dohromady připlácí 14 400 korun.



Témata: Seat, Volkswagen




Nejčtenější

Sivocci si poprvé nakreslil čtyřlístek na kapotu své Alfy Romeo RL před startem...
Smlouvu s ďáblem stvrdil zelený čtyřlístek. Hrdé alfy zdobí dodnes

Už téměř sto let se na kapotách Alfy Romeo objevuje zelený čtyřlístek pro štěstí, takzvané Quadrifoglio Verde. Jeho autorovi přinesl v roce 1923 vítězství ve...  celý článek

Díky dnu bez aut se lidé mohli projít i po slavném pařížském bulváru Champs...
Čtyři světové metropole chtějí vyhnat diesely do roku 2025

Starostové Paříže, Mexico City, Madridu a Atén podepsali deklaraci, ve které se zavázali vyhnat dieselová auta ze svých měst do roku 2025.  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.