Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělská piha na tváři německého ideálu. Seat je průšvihář na zavření

aktualizováno 
Autoprůmysl padá, prodeje váznou. Automobilky začínají tušit, že je čeká boj o přežití. V ostrém kontrastu s tím je pozice Volkswagenu. Německý mamut je na koni. S výjimkou jediné značky: Seat je černá ovce. Odborníci doporučují zbavit se ho. Skvěle ho prý dokáže zastoupit Škoda.

Seat Leon FR | foto: Seat

VW Group hlásá rekordní prodeje a výdělky. Hlavně Opel a francouzské PSA (Citroën s Peugeotem) jen se závistí padají ke dnu.

Zatímco ostatní klesají nebo aspoň stagnují, německé značky jsou na koni. A koncern Volkswagen mezi nimi září nejvíc.

Úspěch krizi navzdory

Dokonce se objevila teorie, že VW dostal do Wolfsburgu před krizí, která se začala po zeměkouli prohánět před čtyřmi roky, echo o tom, že se se světovou ekonomikou něco děje.

Jedny z největších výdajů automobilek totiž představují investice do vývoje. A v těch letech Volkswagen představoval zrovna modely, u kterých se o novinkách v pravém slova smyslu mluvit rozhodně nedalo. Jako by přibrzdil ve vývoji. Stávající golf a passat jsou tak jen lehkou evolucí předchozích modelů.

Úsporné varianty ušetřily peníze na ustání krize. Na úplně nový golf a novou převratnou flexibilní platformu tak přichází čas až teď. VW Golf jako nejdůležitější model značky Volkswagen a vlastně celého koncernu VW se představí na autosalonu v Paříži za měsíc.

Koncern Volkswagen dnes drží 12 značek, z toho osm na výrobu osobních aut. Většinu se daří kontinuálně posilovat na globálních trzích. S jednou výjimkou. Churavějící španělskou značkou Seat, která za poslední čtyři roky vytáhla z koncernové kasy miliardu eur. Nedobrou situací španělské značky okřikoval loni šéf Fiatu Sergio Marchionne vládce Volkswagenu Ferdinanda Piëcha, když si brousil zuby na Alfu Romeo - čtěte zde.

Pořád ve ztrátě

Seat je pro VW ztrátový podnik, jen jedinkrát za poslední dekádu vykázal zisk. "Seat je jednoznačně černou ovcí rodiny VW," komentuje pro Reuters Ferdinand Dudenhoeffer, šéf centra pro automobilový výzkum na univerzitě Duisburg-Essen a bývalý manažer PSA. Podle Dudenhoeffera nemá pro VW smysl držet Seat při životě.

"Bylo by ekonomicky rozumnější ho zavřít a používat jeho provozy pro další značky koncernu," popisuje. "Proč udržovat Seat, když Škoda pokrývá stejné segmenty a je to velmi solidní masová značka," dodal. Už teď vytěžují nevyužité kapacity linek Seatu výrobou Audi Q3.

Pikantní na tom je, že právě na trh uváděná Škoda Rapid, jejíž výroba se rozbíhá v Mladé Boleslavi, má dvojče se značkou Seat. Nové toledo se bude vyrábět s rapidem na stejné lince.

Od roku 1986, kdy VW koupil Seat, investoval německý koncern těžce do španělské značky. V Martorellu u Barcelony je teď fabrika s kapacitou půl milionu aut, kde se ale nyní vyrábí o víc než sto padesát tisíc aut míň.

Seat, který zaměstnává 14 tisíc lidí, byl podle Reuters navíc těžce zasažený recesí v eurozóně. Prodeje mu padají i v samotném Španělsku, kde však celý trh s auty klesl o desítky procent.

Záhuba autoprůmyslu

Evropské automobilky čekají krušné chvíle - čtěte víc

Seat se nyní nadechuje k pravděpodobně poslednímu pokusu odrazit se ode dna. Kromě toleda, které má být masovým modelem nabízejícím prostor velkého auta za lidovou cenu, se na autosalonu v Paříži představí nová generace Seatu Leon, využívající nejmodernější koncernovou techniku. Představení Seatu Leon čtěte zde.

Jediným modelem ve stávající nabídce Seatu, který se dá označit za opravdu úspěšný, je nyní malá ibiza.

Volkswagen válcuje ostatní

Seat chce problémy řešit mimo jiné tím, že sníží závislost na evropských trzích a bude expandovat do světa mimo EU. Jednou z nejnovějších destinací je Čína. Už loni se značka prezentovala na autosalonu v Šanghaji. Potíž je ale v tom, že nemá v Číně partnera. Volkswagen, raketově rostoucí Škoda a další značky, které chtějí na obřím nenasytném trhu uspět, musí vyrábět na místě. Jinak nebudou konkurenceschopné. Seat ale musí svá auta dovážet z Evropy, což stojí dost peněz a ještě je pak zatížen vysokým clem. Ceny v Číně neznámé značky pak musí být pro zákazníky nepochopitelné. I tak chce Seat za Velkou čínskou zdí do konce roku otevřít 15 showroomů.

Seat je tak pihou na zářící tváři Volkswagenu, který si dělá ambice stát se světovou automobilovou jedničkou do roku 2018. "Už teď je ale v Evropě tak dominantní, že ohrožuje své slabší konkurenty," uvádí server Automotive News Europe. "Teď je spíš debata o tom, který neněmecký výrobce padne první a kdy," komentuje Max Warburton, londýnský analytik autoprůmyslu. Volkswagen totiž přes své značky ovládá 24 procent evropského trhu. Naopak PSA, což je druhý největší evropský autovýrobce, od roku 2004 spadl z 13,8 na 12,2procentní podíl. Více o pádech prodejů čtěte tady.

Aby ale nakonec první značkou, která s rozpínavostí a úspěchy Volkswagenu padne, nebyl její vlastní Seat...

Seat už není španělský fiat

Seat je v Česku chápán jako podřadná značka aut druhé jakosti. Seaty bývají stavěny na roveň fiatům. Jenže všechno je jinak a spojitost Seatu a Fiatu už dávno neplatí.

Pravda, kdysi v padesátých letech minulého století, kdy značka vznikla, začínali Španělé s licenčními fiaty. Tak to šlo až do poloviny osmdesátých let, kdy opravdu některé fiaty rezly už na stránkách katalogu. Jenže pak se Seat s Fiatem rozešel a ne zrovna v dobrém - čtěte zde.

V osmdesátých letech Španělům s vývojem hranaté ibizy pomáhalo dokonce Porsche a začátkem devadesátých let patřil Seat Toledo v Česku k nejprodávanějším dováženým autům a celá značka byla na nejvyšších příčkách v prodejích dovozových aut.

Po roce 2000 uškodila značce podivná modelová politika, která vyvrcholila propadákem v podobě bachratého Seatu Toledo, což bylo jakési MPV s karoserií rádoby sedanu. 

Z pohledu techniky ale dnes Seat vyrábí stejná auta jako zbytek koncernu VW. Srovnání se Škodou vůbec nekulhá. Mechanika je stejná, jen obal je jiný, u škodovek usedlejší, u seatů jižansky rozevlátější.

Dnešní nabídka značky rozhodně není low-cost Volkswagenu. Ibiza je z pohledu techniky (použité platformy) modernější než fabia a stejná jako VW Polo. Seat Leon stojí na stejné platformě a má motory jako octavia. A třeba úplně zapomenuté exeo je Audi A4 předchozí generace.

Otázkou je, zda je stávající zaměření Seatu správné. Špatná auta ale nedělají. Nebo jinak: horší než zbytek produkce koncernu Volkswagen rozhodně nejsou. Jsou vlastně stejná.





Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.