Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Seat: Větší zadeček je sexy

aktualizováno 
Další velkoprostorový seat se sportovním vzhledem se jmenuje Altea XL. Španělce narostl pětisetlitrový zadek, který ale umně kryje oblinami a prolisy. Z rodiny velkých seatů nabízí nejvíce variability interiéru, nabídka motorů se naopak musela uskromnit; eXtra Large altea se představí za měsíc v Paříži.

Seat Altea XL | foto: Seat

Když se v roce 2003 zjevila altea, obecenstvo, zhýčkané krásným toledem II, ještě krásnějším leonem a natěšené jiskrnými sestrami ibiza/cordoba, reagovalo rozporuplně. Walter Da Silva totiž stvořil velkoprostorový, vyloženě rodinný model, který však ozdobil výrazně sportovními rysy.

Na poněkud schizofrenní kontrast emotivní přídě plné ostrých úhlů a vysoké střechy si mnozí nezvykli dosud, což je škoda, protože altea je nadprůměrně povedené auto.

Když přišlo nové, objemné toledo od Stephena Lewise, mnozí už přestávali věřit, že Seat je sportovní značkou. Zklamanou komunitu vyznavačů německé techniky ve sportovním jižanském kabátě trochu usmířil snížený a velice efektní nový leon, přesto však mnozí dále přemýšlejí, kterým směrem se image značky, která měla dosud na starosti sportovně založené zákazníky, bude dál ubírat. Podle všeho to totiž neví ani samotné vedení koncernu Volkswagen.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O SEATECH 

Altea XL k rozřešení této otázky nepřispěla, spíše naopak. Vedle technicky blízce příbuzného toleda, které je podobné nejspíš obřímu liftbacku, totiž stane o 187 mm prodloužená altea XL se svislejší zádí, a do beztak nejasného zaměření jednotlivých modelů zřejmě vnese ještě větší zmatek.

Altea XL tak přebírá funkci křížence mezi velkým kombi a minivanem, který se však vydal jinou cestou než proporčně podobné toledo a jeho tvůrci si dali mnohem více záležet na tvarech zvětšené zádě, které ale paradoxně udělili více sportovního fleuru, téměř ve stylu leona.

Mezi aktivní tatínky, kterým se současné evropské minivany zdají příliš drahé, tak vyrazí lovit 4467 mm dlouhý pětimístný pětidveřový vůz, nabízející nadprůměrný prostor všem cestujícím a rekordní zavazadelník.

Jeho hlavním trumfem je kromě zvýšené střechy posuvná zadní lavice v rozmezí 16 cm, přičemž zadní krajní poloha je o 2 cm dále, než u základní altey. Místa pro bagáž je v tom případě 532 l, ovšem po odsunutí je objemu ještě o 103 l více a vzadu se prý při troše uskrovnění dá ještě pořád sedět.

Cestovatele potěší i přidané výklopné stolky na zadních stranách předních sedadel, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru či příprava pro přenosnou navigaci s integrovaným napájením vlevo od volantu na palubní desce.

Ochuzená motorová paleta plně odpovídá spíše rodinnému zaměření, z nabídky vypadly nejslabší a nejsilnější zážehové motorizace.

Zbyla ortodoxní, levná dvouventilová jedna-šestka MPI o výkonu 75 kW a přímovstřikový dvoulitr FSI (110 kW), nabízený ovšem výhradně s automatickou převodovkou Tiptronic.

Diesely naopak zůstaly všechny; poslední člen rodiny klasických litinových dvouventilových devatenáctistovek PD o výkonu 77 kW otevírá, podobně jako v mnoha dalších koncernových modelech, spodní konec naftového menu.

O stupeň výše je oblíbený čtyřventilový dvoulitr TDI PD o výkonu 103 kW, který lze jako jediný získat s dvouspojkovou sekvenční převodovkou DSG, a na vrcholu stojí evoluční verze téhož agregátu, jehož 125 kW a dvojice vyvažovacích hřídelů už dává křídla nové Altee FR.

Oficiální premiéra se odehraje až koncem září na pařížském autosalonu, bližší specifikace ani ceny dosud známé nejsou. Dá se však spekulovat, že altea XL bude k mání za solidní cenu - podobně jako dosavadní velká trojka z Martorella - a nabídne zajímavou a konečně i pohlednou alternativu velkým rodinám či aktivním živnostníkům.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.