Seat Altea XL | foto: Seat

Seat: Větší zadeček je sexy

  • 14
Další velkoprostorový seat se sportovním vzhledem se jmenuje Altea XL. Španělce narostl pětisetlitrový zadek, který ale umně kryje oblinami a prolisy. Z rodiny velkých seatů nabízí nejvíce variability interiéru, nabídka motorů se naopak musela uskromnit; eXtra Large altea se představí za měsíc v Paříži.

Když se v roce 2003 zjevila altea, obecenstvo, zhýčkané krásným toledem II, ještě krásnějším leonem a natěšené jiskrnými sestrami ibiza/cordoba, reagovalo rozporuplně. Walter Da Silva totiž stvořil velkoprostorový, vyloženě rodinný model, který však ozdobil výrazně sportovními rysy.

Na poněkud schizofrenní kontrast emotivní přídě plné ostrých úhlů a vysoké střechy si mnozí nezvykli dosud, což je škoda, protože altea je nadprůměrně povedené auto.

Když přišlo nové, objemné toledo od Stephena Lewise, mnozí už přestávali věřit, že Seat je sportovní značkou. Zklamanou komunitu vyznavačů německé techniky ve sportovním jižanském kabátě trochu usmířil snížený a velice efektní nový leon, přesto však mnozí dále přemýšlejí, kterým směrem se image značky, která měla dosud na starosti sportovně založené zákazníky, bude dál ubírat. Podle všeho to totiž neví ani samotné vedení koncernu Volkswagen.

popisek AUTOKATALOG
VŠE O SEATECH 

Altea XL k rozřešení této otázky nepřispěla, spíše naopak. Vedle technicky blízce příbuzného toleda, které je podobné nejspíš obřímu liftbacku, totiž stane o 187 mm prodloužená altea XL se svislejší zádí, a do beztak nejasného zaměření jednotlivých modelů zřejmě vnese ještě větší zmatek.

Altea XL tak přebírá funkci křížence mezi velkým kombi a minivanem, který se však vydal jinou cestou než proporčně podobné toledo a jeho tvůrci si dali mnohem více záležet na tvarech zvětšené zádě, které ale paradoxně udělili více sportovního fleuru, téměř ve stylu leona.

Mezi aktivní tatínky, kterým se současné evropské minivany zdají příliš drahé, tak vyrazí lovit 4467 mm dlouhý pětimístný pětidveřový vůz, nabízející nadprůměrný prostor všem cestujícím a rekordní zavazadelník.

Jeho hlavním trumfem je kromě zvýšené střechy posuvná zadní lavice v rozmezí 16 cm, přičemž zadní krajní poloha je o 2 cm dále, než u základní altey. Místa pro bagáž je v tom případě 532 l, ovšem po odsunutí je objemu ještě o 103 l více a vzadu se prý při troše uskrovnění dá ještě pořád sedět.

Cestovatele potěší i přidané výklopné stolky na zadních stranách předních sedadel, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru či příprava pro přenosnou navigaci s integrovaným napájením vlevo od volantu na palubní desce.

Ochuzená motorová paleta plně odpovídá spíše rodinnému zaměření, z nabídky vypadly nejslabší a nejsilnější zážehové motorizace.

Zbyla ortodoxní, levná dvouventilová jedna-šestka MPI o výkonu 75 kW a přímovstřikový dvoulitr FSI (110 kW), nabízený ovšem výhradně s automatickou převodovkou Tiptronic.

Diesely naopak zůstaly všechny; poslední člen rodiny klasických litinových dvouventilových devatenáctistovek PD o výkonu 77 kW otevírá, podobně jako v mnoha dalších koncernových modelech, spodní konec naftového menu.

O stupeň výše je oblíbený čtyřventilový dvoulitr TDI PD o výkonu 103 kW, který lze jako jediný získat s dvouspojkovou sekvenční převodovkou DSG, a na vrcholu stojí evoluční verze téhož agregátu, jehož 125 kW a dvojice vyvažovacích hřídelů už dává křídla nové Altee FR.

Oficiální premiéra se odehraje až koncem září na pařížském autosalonu, bližší specifikace ani ceny dosud známé nejsou. Dá se však spekulovat, že altea XL bude k mání za solidní cenu - podobně jako dosavadní velká trojka z Martorella - a nabídne zajímavou a konečně i pohlednou alternativu velkým rodinám či aktivním živnostníkům.