Sedan osloví vyznavače klasiky - prognóza odhadce

Je zřejmé, že žádný z automobilů, které změřily síly v testu MF DNES, nepřekoná v prodejích své pětidveřové sourozence. Taková je doba, přestože po éře hatchbacků určitá renesance sedanů také v nižších třídách přece jen nastává. Koho malé čtyřdveřové auto s tříprostorovou karoserií v Česku osloví? Dá se předpokládat, že hlavně starší lidi, kteří upřednostní klasiku, jakou už kdysi zažili. A bezpochyby také motoristy, kteří hledají jistou dávku individuality a originality, neboť páté dveře má na autě kdekdo

Malý sedan navíc může vzbuzovat dojem vozu vyšší třídy. První housle z testované trojice bude podle mého očekávání jistě hrát fabia, kterou k tomu předurčuje už samotné dominantní podíl značky Škoda na zdejším trhu. Cena za tento sedan ve velmi dobrém stavu po pěti letech provozu bude zhruba 165 tisíc korun. Poněkud horší vyhlídky má Renault Thalia. Lze předpokládat, že v roce 2006 bude na trhu ojetin stát přibližně 135 tisíc korun. V případě Seatu Cordoba nejde o nic nového pod sluncem, auto je již pár let na trhu a motoristé je vnímají jako sedan. Ve výsledcích prodeje nelze očekávat velké zvraty, stabilní bude i tendence vývoje cen ojetin, čemuž odpovídá i prognóza: zachovalý kus by měl být po pěti letech k mání za 178 tisíc korun.

Peter Kolník, spolupracovník MF DNES

Škoda Fabia sedan 1.4 (50 kW)

PLUSY
- prostorná karoserie
- komfortní podvozek
- dílenské zpracování
- čalounění kufru a jeho využití
- pohodlí řidiče
- levnější pojištění
- levnější náhradní díly
- nejširší servisní sít
- možnost dokupovat výbavu jednotlivě
- citlivý posilovač řízení
- široká nabídka motorů
- nejsnazší možnost úpravy na plynový pohon
- nejpomalejší ztráta hodnoty
- předpokládaný zájem na trhu
ojetin

MINUSY
- nevýrazný a hlučný motor
- omezená možnost přepravy větších nákladů
- malé pravé vnější zrcátko
- strohý interiér


Seat Cordoba 1.6 (74 kW)

PLUSY
- bezpečný podvozek
- objem kutru
- líbivý design
- solidní výrobní zpracování
- široká nabídka motorů

MINUSY
- chybí madlo k zavírání kufru
- lacině působící plasty na palubní desce
- dražší náhradní díly a havarijní pojištění
- menší servisní síť než u Škody
- špatný výhled dozadu
- nekomfortní podvozek
- omezená možnost přepravy větších nákladů
- je ve výrobě už delší čas

Renault Thalia 1.4 (55 kW)

PLUSY
- objem kufru 510 litrů
- prohlubeň v kufru ulehčující převážení menších předmětů
- ovládání rádia pod volantem
- nejnižší pořizovací cena nového vozu

MINUSY
- problematické jízdní vlastnosti
- málo místa vzadu
- víko kufru na vnitřní straně bez čalounění a madel
- horší výrobní zpracování
- vzpěra mezi kutrem a kabinou
- ovládání oken před řadicí pákou
- tlačítko klaksonu na levém ovladači
- menší servisní síť než u Škody
- výškově neseřiditelné sedadlo řidiče
- drahé náhradní díly
- dražší havarijní pojištění než u Škody
- omezená možnost přepravy větších nákladů
- skromná nabídka motorů (jen dvě benzinové verze 1.4)