Třem stům lidí denně úředníci udělí body za rychlost
Vyplývá to z aktuálních údajů ministerstva dopravy, které získala MF DNES. Do 22. listopadu dostalo alespoň jeden trestný bod 178 385 lidí.
Řidičské oprávnění má přitom šest milionů Čechů a Češek. "Nejhůř se jezdí na severní i jižní Moravě. Tam je obodovaných nejvíc z celé země,“ řekl Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Nejčastěji řidiči porušují předpisy mírným překračováním rychlosti. Od začátku července přistihli policisté při takovém přestupku denně v průměru 326 lidí a každý z nich "vyfasoval“ dva body.
Průměrně denně policisté zároveň zastavili osm řidičů, kteří řídili s velkým množstvím alkoholu v krvi. Za to zákon stanovuje trest 7 bodů až padesátitisícovou pokutu, někdy vězení.
Úspěch a neúspěch pravidel se nejčastěji poměřuje počtem mrtvých, kteří zahynuli při nehodách.
Loni zemřelo na silnicích 1127 lidí a letos by policie ráda toto číslo udržela pod tisícem, šanci pořád má. Na konci října 2006 policie evidovala 779 mrtvých.
Příliš chytrý český řidič?
Kamil Pavlíček, který přednáší bezpečnost dopravy na Policejní akademii, přičítá rozvolnění morálky na českých silnicích tomu, že chytrý český řidič se dokázal za dva měsíce naučit, jak a kde obejít pravidla, aby ho body neohrozily.
"Porušování předpisů se třeba přesunulo mimo města, protože všichni vědí, že ve městech číhají pevné radary a kamery,“ uvádí příklad Pavlíček. Lidé také dokážou odhadnout místa, kde se měří a kde by to bylo náročné.
A svědčí o tom i různé triky, jako výmluva, že změřené auto řídil nejmenovaný příbuzný.
Policie by proto podle Pavlíčka měla lidi znejistět třeba dobře zacílenou kontrolní akcí. "Zároveň bych se nebránil zákon vylepšovat. V Německu už ho předělávali šestkrát,“ míní Pavlíček.
Řidiči a body |
|
Celkem |
377 032 |
Za jaké přestupky nejvíce | |
Překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h |
46 650 |
Porušení zákazové nebo příkazové značky |
46 465 |
Nerozsvícená světla |
29 414 |
Překročení rychlosti v obci o víc než 20 km/h |
14 311 |
Zdroj: ministerstvo dopravy, |