Šéf dopravní policie: Nejsem spokojen s mírnějšími tresty!

Šéf dopravní policie Zdeněk Bambas je přesvědčen, že nové silniční zákony jsou ve srovnání s dosavadními předpisy mírnější k neukázněným řidičům, kteří se dopouštějí přestupků. "Naopak se mi v nových pravidlech zamlouvá přednost chodců na přechodech. Díky tomu se Česko může považovat za civilizovanější zemi než dřív," míní Zdeněk Bambas.
Kterou ze změn považujete za nejvýznamnější?

Převedení úřední agendy z policie na okresní úřady, což mění poměry zavedené v padesátých letech. Tuším, že státní úřady budou mít s novými povinnostmi potíže. Změny silničních pravidel nepovažuju za výrazné. Důležitá je přednost chodců ještě dřív, než vstoupí na přechod.

Jaký díl práce ubude policii po převodu agendy na okresní úřady?

Měřeno počtem lidí, kteří v dané souvislosti odejdou od dopravní policie - budeme mít o třetinu zaměstnanců méně. S převodem agendy souhlasím, ale nelíbí se mi způsob, jak se odehrál. Snad to mělo být pozvolnější a připravenější. Ale na druhé straně - policie tu není od toho, aby vedla evidence motorových vozidel a řidičů či aby zkoušela v autoškolách. To jsou typické úkoly civilní státní správy.

Bude policie nějaký čas řidičům tolerovat porušování nových pravidel?

Tolerovat těžko, ale všechny přestupky budeme řešit individuálně.

Například v Německu platí od 1. ledna zákaz telefonování za jízdy, ale policie bude za porušení toho pravidla řidiče pokutovat až od jara.

Neznám německý právní řád, ale v Česku nemá policie právo na to, aby vyhlásila jakýsi generální pardon. Parlament rozhodl, že telefonování za jízdy je od 1. ledna 2001 přestupkem, a policista na to jako na přestupek musí pohlížet. Ale řidiče nemusí hned pokutovat. Věc může podle přestupkového zákona řešit třeba i domluvou, ovšem já mu to uložit nemohu.

A kdybyste pardon dát mohl, dal byste ho?

Ne. Nemyslím si, že policie hned v těchto dnech vystartuje do ulic a bude vyhledávat telefonující řidiče, kterým dá tisícikorunové pokuty. Pravda, prohřešek to je, ale pokud telefonující řidič nikoho neohrozí, tak nejde o případ z nejzávažnějších. Rozhodně to nebudeme klást naroveň třeba jízdy na červenou nebo překročení maximální rychlosti v obci.

Jste přesvědčen, že motoristé nová pravidla znají?

Osvěta snad mohla být větší. Ale na druhé straně - změn není mnoho, takže problémy na silnicích neočekávám.

Objeví se v prvních dnech platnosti nových zákonů na silnicích víc policistů?

Kde bychom je vzali?

MÍSTA PRO VYDÁVÁNÍ PRůKAZů SE VĚTŠINOU NEMĚNÍ

Kam nyní lidé budou chodit vyřizovat záležitosti kolem svých řidičských dokladů a přestupků?

Okresní úřady budou pracovat většinou na stejných místech, kde dosud sídlila policie. Vím jen o osmi okresech, kde se budou stěhovat.

Co se mění v pokutování řidičů na silnicích?

Jestliže viník souhlasí s pokutou, policista věc blokově vyřídí přímo v terénu. Pokud však policista nebo řidič nesouhlasí, pokračuje řešení přestupku už ne na policii, ale na okresním úřadu. Policie na silnicích už navíc nesmí ani zadržet řidičský průkaz. To může jen okresní úřad ve správním řízení.

Považujete postihy řidičů za prohřešky za dostatečně přísné?

Přísnosti ubylo, ale v situaci, kdy závažnější přestupky přesně vymezuje zákon, je je jejich řešení lepší, transparentnější.

Vstupují nyní řidiči do nových silničních podmínek s čistými evidenčními kartami? Jinými slovy: začíná počítání přestupků s přechodem na okresní úřady od nuly?

Ano. Ale není důvod vymazávat dosavadní záznamy. Minulost řidiče přece potřebuje správní orgán znát, když rozhoduje o sankci za tak vážné přestupky, jakými je jízda s alkoholem nebo dopravní nehoda. Je třeba, aby úřad přihlédl k tomu, jak se řidič choval v minulosti. Nic dalšího ovšem ze záznamů neplyne.

Co říkáte tomu, že řidiči nyní nepřijdou o řidičský průkaz tak snadno jako dřív?

Nejsem spokojen. Doufám, že jde o přechodné řešení. Cílem je podle mého názoru bodový systém.

Kdy by mohl začít fungovat?

Netuším, to je věc ministerstva dopravy. Já bych při přípravě neváhal opisovat zejména od Angličanů. Když v Anglii zaplatíte pokutu na místě, dostanete poloviční počet trestných bodů, než hrozí ve správním řízení. Řidiči se tak budou snažit trest oddálit, přibude administrativy. Další příklad uvedu ze Slovinska, kde je pokuta poloviční, když ji řidič zaplatí hned na místě přestupku. Taková praxe zjednodušuje vybírání pokut a odpadá zdlouhavé a drahé vymáhání peněz přes finanční úřady.

Co považujete za přednost nových zákonů, a co naopak za jejich slabost?

Jsem spokojen s tím, že vše je nyní vymezeno zákonem, zatímco dřív se pracovalo s vyhláškami, jejichž platnost byla zpochybňována. Složité právní konstrukce například říkaly, že se musí jezdit vpravo, ač jiní právníci dokazovali, že to neplatí, pokud to není v zákoně. Naopak nespokojen jsem se změkčením postihů za přestupky. Vždyť třeba delikt, který v tuzemsku nestojí víc než tisíc korun pokuty, berou třeba ve Švýcarsku za záležitost, za niž může být řidič uvězněn nebo pokutován částkou v hodnotě nového mercedesu.

AGRESIVITY A BEZOHLEDNOSTI NA SILNICÍCH NEUBUDE

Jak se nové zákony projeví na zdejších silnicích, kde vládne agresivita, bezohlednost a nedodržování předpisů?

Okamžitě se asi nezmění nic. Pro budoucnost očekávám zpřísnění postihů zejména za opakované přestupky. Předpokládám, že nehod na silnicích v Česku nepřibude, ale ani neubude. Příznivý vliv bude mít například svícení celý den, ale menší přísnost na řidiče naopak nějaké nehody přinese.

To nezní příliš optimisticky. Vždyť nový balík zákonů měl přispět ke snížení počtů nehod.

Možná to jsou pro současnost poněkud vysoké cíle. V zásadě jsem rád, že nové zákony vedou alespoň k větší civilizovanosti. Vždyť chovat se k chodcům jako ke hejnu slepic, to byla praxe, kterou bylo na čase změnit. Snad právě okolnost, že řidiči nyní budou vážněji vnímat to, co se děje kolem nich, povede k pocitu větší odpovědnosti.

Tušíte, proč poslanci dali zelenou antiradarům?

Protože se jim asi líbí. Stejně se mohu ptát, proč poslanci dali do zákona možnost jezdit po dálnici rychlostí 180 kilometrů v hodině, aniž by za to řidiči hrozilo víc než pokuta pár tisíc korun? Odpovím stejně: protože se jim to asi líbí. Až budou o zákonech rozhodovat jiní lidé, možná věci posoudí jinak. A k antiradarům? Podle mého názoru si v Česku lidé na jedné straně platí daně, aby je policie chránila před nebezpečnými řidiči, a na druhé straně si platí poslance, kteří chrání některé lidi před policií. Nejlépe to vyřešili v Izraeli. V této zemi se antiradar vůbec nesmí vyskytnout ani mimo automobil.



Alkohol nyní neznamená okamžitou ztrátu řidičského průkazu