BMW 7

BMW 7 | foto: BMW

Šéf je stále on-line: nové BMW 7 přijíždí

  • 52
Ředitelna od BMW se představuje v nové generaci. Šéfovská řada sedm si protentokrát odpustila extravaganci a přijíždí s umírněným vzhledem. Paluba je plná moderní techniky a je stále on-line díky připojení na internet.

Po neortodoxní bachraté předchozí generaci, kterou jedni milovali, druzí nenáviděli, přijíždí konvenčně tvarovaná limuzína pro pány ředitele.

Osahat ji bude možné poprvé v říjnu na autosalonu v Paříži, první kousky zamíří do autosalonů v listopadu.

Sedmička se vrátila ke klasickým tvarům a proporcím. Nechybí tradiční poznávací znamení "bavoráků": ledvinky na čumáku a "hokejkovité" tvarování okna zadních dveří.

Chris Bangle se protentokrát hodně mírnil, jeho nekonvenční rukopis ale občas na karoserii čitelný je. Jeho fanoušci, kteří čekali výrazný dynamický styl konceptu CS, ale budou asi zklamáni.

Mezi sedany vyšších tříd teď frčí kupé-styl se svažující se linií zádě a vysokými boky, sedmičce se díky tomu opticky zkrátil kufr, jakoby se jí měla nově po liftbackovsku otevírat celá záď. V nabídce bude samozřejmě také o 14 centimetrů prodloužená verze L, která také dostane vzduchové odpružení.

V porovnání s generací, která se chystá do důchodu, má o 20 % lepší torzní tuhost. Hodně se používal hliník, kromě motoru a podvozku ho najdeme také na blatnících, kapotě a střeše, na které se díky tomu ušetřilo asi 7 kilo hmotnosti. 22 kilo se ušetřilo díky dveřím ze stejného materiálu.

Pracoviště řidiče se vrací o generaci zpátky, jeho architektura opět začíná vyznávat filozofii "vše pro řidiče". Středový panel je stále velmi jednoduchý - všechno, co není třeba přímo pro řízení, ovládá přepracované a více intuitivní rozhraní i-drive s programovatelnými tlačítky - a lehce natočený k řidiči, stejně jako u BMW minulosti. Velkou novinkou je stálé připojení k internetu přes technologii EDGE. Rozmazlenému majiteli nabídne třeba i možnost zapnout klimatizaci v autě na dálku přes mobilní telefon, mezi ranní kávou a vázáním kravaty.

Pětimetrová limuzína bude zabírat na šířku 190 centimetrů silnice, na výšku má bez dvou centimetrů metr a půl.

BMW opět slibuje jízdní vlastnosti, kvůli kterým dá šéf svému řidiči rád občas dovolenou. Už pro všechna čtyři natáčecí kola (Stejně jako to má nově třeba Renault Laguna.), Head-Up displej zobrazující důležité provozní údaje na čelní sklo do zorného pole řidičových očí, nebo třeba systém nočního vidění, založený na termokameře, která uvidí i zvířata chystající se přeběhnout silnici.

Příplatkový Integral Active Steering natáčí kola zadní nápravy, což vylepšuje chování v rychle projížděných zatáčkách a usnadňuje manévrování ve městě. Při nízkých rychlostech se zadní kola natáčejí v opačném směru než přední. Při vyšších rychlostech se naopak všechna kola natáčejí souhlasně a auto jede zatáčkou "bokem". Zadní kola se natáčejí samozřejmě v mnohem menším rozsahu než přední, maximálně o tři stupně. Vše ovládá elektromotor řízený jednotkou zpracovávající informace o otáčkách kol, natočení volantu, bočním zrychlení a další parametry. Při městském manévrování a parkování se díky tomu průměr otáčení zmenší o 70 centimetrů.

Samozřejmostí bude nastavitelná tuhost podvozku ve čtyřech úrovních (comfort, normal, sport a sport +) spolupracující s aktivními stabilizátory, adaptivní xenonové světlomety, adaptivní tempomat a čtyřzónová klimatizace doplněná o vyhřívaná, odvětrávaná a masážní sedadla.

Kamera umístěná u vnitřního zpětného zrcátka ohlídá řidiče před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu a čte značky omezující rychlost, jež průběžně porovnává s těmi, které si pamatuje navigace. Novinkou u BMW je systém hlídající mrtvý úhel zrcátek. Když řidič při odbočování přehlédne auto ve vedlejším pruhu, upozorní ho na něj kontrolka ve zpětném zrcátku.

Komunikace s autem bude probíhat přes 10,2palcový displej, samozřejmostí jsou USB porty, přípojky na MP3 přehrávače a 40GB harddisk.

Všechna "udělátka" a řídící jednotky v sedmičce mezi sebou komunikují po vysokorychlostní síti "FlexRay". Tahle novinka přenáší data dvacetkrát rychleji než standardní systémy. Šestnáct počítačů řídí motor, podvozek, tlumiče, řízení a brzdy.

Do začátku dostane nové BMW 7 tři motory. Benzinový osmiválec bude mít označení 750i, šestiválce mají rádi benzin (740i ) i naftu (730d).

Vrcholovou verzi V8 bude pohánět 407 koní, které v 4,4litru popohání dvě turbodmychadla. Na zadní nápravu putuje 600 kroutících newtonmetrů.

Třílitrový benzinový šestiválec dostal dvě turbodmychadla a přímé vstřikování také, nabídne 326 koní a 450 Nm kroutícího momentu. Turbodiesel se stejným objemem má koní 245 a newtonmetrů 540. Časem se dočkáme mimo jiné i hybridní verze.

Jinak než s automatem sedmičku nepořídíte, jeho šest stupňů se ovládá ovladačem, který se zpod volantu přestěhoval zpátky na středový tunel. Při kick-downu umí podřadit až o čtyři převodové stupně. Spotřebu a emise bude krotit Stop&Go systém, který vypíná motor při postávání na křižovatce a v koloně.

BMW řady 7
v číslech
750i 740i 730d
motor V8, zážehový, twinturbo, přímé vstřikování paliva  zážehový řadový šestiválec, twinturbo, přímé vstřikování paliva  přeplňovaný řadový šestiválec, common-rail
objem (ccm) 4395 2979 2993
max výkon (kW/k) 300/407 240/326 180/245
max. kroutící moment (Nm) 600 450 540
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,2 5,9 7,2
maximální rychlost (km/h) 250 250 245
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 11,4 9,9 7,2
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 5072 x 1902 x 1479 x 3070
objem kufru / nádrže (l) 500/82
pneumatiky 245/50 R18 245/50 R18 245/55 R17
pohotovostní hmotnost (kg) 1945 1860 1865
aerodynamický koeficient Cx 0,31 0,30 0,29