Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Škody: Yetiho už zkoušíme v terénu

  10:18
Šéf Škody Auto Detlef Wittig, milovník sportovních škodovek, se na kampaň za snižování emisí dívá skepticky. Zatímco ale třeba Porsche označuje rozhodnutí Bruselu za komplot, Škoda se kloní ke kompromisu. Může jím být terénní vůz Yeti, který by měl být úspornější než většina podobných aut. Škodovka už ho zkouší v terénu.

Šéf Škody Auto Detlef Wittig | foto: David PortMF DNES

To, že yeti půjde do výroby, jste říkali už loni. Jak jste pokročili?
Jde to dobře, už s yetim jezdíme po terénu a zkoušíme ho. Ale ne v Česku. Auto se od konceptu jemně liší, ale bude mít typické prvky designu, které jsme začali s roomsterem a má je i nová fabia. Například studie počítala s náhonem na dvě kola, vyrábět budeme čtyřkolku.

Kdy se začne vyrábět?
Po ukončení zkoušek vozu zabere příprava výroby od čtrnácti do šestnácti měsíců.

Terénní auto ale nepatří mezi ty s nejnižšími emisemi CO2 . Co říkáte na aktuální snahu Bruselu je dramaticky snižovat?
Automobilový průmysl musí ke snižování přispět. Ale nejen my. Auta mají zhruba pětinový podíl na tvorbě CO2. Jsou tu čtyři pětiny dalších. Jsme v tomto velmi napřed oproti například USA. Bylo by bláznivé snižovat emise na základě nějakého rozhodnutí skokově na určitou hranici.

To nejde, některé automobilky by byly úplně ze hry. Nemůžete jednoduše říct, že všichni se musí dostat na nějakou konkrétní hranici, třeba 120 gramů. Pak jsou Mercedes nebo BMW s jejich auty ze hry. To může udělat třeba Fiat, který produkuje hlavně menší auta. Pokud by se měly limity splnit, existovala by jen malá nejúspornější auta.

Lidé ale chtějí různé velikosti. Nejlepší by bylo, aby komise řekla, o kolik máme emise snížit v procentech. A je třeba, aby Evropská komise vzala v úvahu i jiné věci, například alternativní paliva jako CNG (stlačený zemní plyn) nebo biolíh.

Jak daleko jste s vozy na alternativní pohony?
Toto nás velmi zajímá. Pokud se řekne, že se má do benzinu přidat třeba deset procent etanolu, na životní prostředí to má velký dopad. My se zaměřujeme právě na biopalivo a stlačený zemní plyn. Závisí to ale také na infrastruktuře, například síti čerpacích stanic. Pracujeme na octavii pro švédský trh na biopalivo, která bude do konce roku. Takové auto by ale mohlo být pro všechny trhy, nejen pro Švédsko.

Loni byl rok roomsteru, letos fabie. Kdy začnete s jejím prodejem?
Novou fabii už vyrábíme. V březnu oznámíme cenu na autosalonu v Ženevě a prodejci začnou přijímat objednávky. Začneme v Česku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. VÍCE ZDE...

Kolik fabií chcete letos vyrobit?
Nových modelů do sta tisíc. S výrobou nynějších fabií skončíme téměř okamžitě, protože se vyrábí na stejné lince. Fabii Combi budeme vyrábět dál: nová verze bude později.

Může se fabie v prodeji znovu dostat před octavii, která ji v celosvětových číslech loni předstihla?
To je těžké odhadnout. Fabia je silná na středoevropských a východoevropských trzích, které jsou nyní dost slabé.

Začali jste pro svoje automobily hledat nové materiály. Jsou některé z nich už na nové fabii?
Zatím ještě ne. Ale pracujeme na tom, některé novinky se objeví na roomsteru. Snažíme se soustředit hlavně na zadní část a jít od oceli k plastům. Spolupracujeme na tom s našimi dodavateli. Je to výzva.

Kromě prodeje se ve světě prosazujete i budováním nových továren. Jak daleko je příprava závodu v Číně?
Už tam běží zkušební výroba. Myslím, že výroba naostro začne během čtyř až šesti týdnů. Letos budeme vyrábět octavii, příští rok i fabii. Ještě letos začne také výroba fabií v Indii.

Kolik aut letos v zahraničí vyrobíte?
Zhruba osmdesát tisíc kusů. Výroba půjde v zahraničí nahoru, v Číně budeme v dohledné době schopni vyrábět přes sto tisíc kusů aut.

Existuje stále prostor pro zvyšování výrobní kapacity v Česku?
Ano, ale především lepší organizací výroby. Například jsme začali vozit auta k lakování do Kvasin, kde jsme měli volnou kapacitu. I na tu vzdálenost se to vyplatí. V Mladé Boleslavi už není pro žádnou další expanzi vůbec prostor.

V těchto dnech probíhá ve vaší firmě nejcitlivější část kolektivního vyjednávání. Spor se povede o platy na další dva roky. Co říkáte na první návrhy odborů zvýšit platy dvojciferně?
Pochopte, že nechci začít jednat přes média. Dáme na stůl naši nabídku. Určitě nechceme jít pod míru
inflace, měli jsme dobrý rok a chceme, aby na tom zaměstnanci měli podíl. Pro Martina Jahna, který je zodpovědný za personalistiku, jsou jednání velkou výzvou.

Srovnají se platy ve Škodě s úrovní ve Volkswagenu?
Musíme porovnávat s místní konkurencí. Vím, že jsme nad průměrem českého průmyslu. A jsme s platy i nad Slovenskem nebo Polskem. Nemůžeme ale jen tak najednou skočit s platy nahoru. To by nás zabilo.

Obrázek

Škoda Yeti už se testuje v terénu. Chystá se i verze
s pohonem všech kol

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...