Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Škody: Yetiho už zkoušíme v terénu

  10:18
Šéf Škody Auto Detlef Wittig, milovník sportovních škodovek, se na kampaň za snižování emisí dívá skepticky. Zatímco ale třeba Porsche označuje rozhodnutí Bruselu za komplot, Škoda se kloní ke kompromisu. Může jím být terénní vůz Yeti, který by měl být úspornější než většina podobných aut. Škodovka už ho zkouší v terénu.

Šéf Škody Auto Detlef Wittig | foto: David PortMF DNES

To, že yeti půjde do výroby, jste říkali už loni. Jak jste pokročili?
Jde to dobře, už s yetim jezdíme po terénu a zkoušíme ho. Ale ne v Česku. Auto se od konceptu jemně liší, ale bude mít typické prvky designu, které jsme začali s roomsterem a má je i nová fabia. Například studie počítala s náhonem na dvě kola, vyrábět budeme čtyřkolku.

Kdy se začne vyrábět?
Po ukončení zkoušek vozu zabere příprava výroby od čtrnácti do šestnácti měsíců.

Terénní auto ale nepatří mezi ty s nejnižšími emisemi CO2 . Co říkáte na aktuální snahu Bruselu je dramaticky snižovat?
Automobilový průmysl musí ke snižování přispět. Ale nejen my. Auta mají zhruba pětinový podíl na tvorbě CO2. Jsou tu čtyři pětiny dalších. Jsme v tomto velmi napřed oproti například USA. Bylo by bláznivé snižovat emise na základě nějakého rozhodnutí skokově na určitou hranici.

To nejde, některé automobilky by byly úplně ze hry. Nemůžete jednoduše říct, že všichni se musí dostat na nějakou konkrétní hranici, třeba 120 gramů. Pak jsou Mercedes nebo BMW s jejich auty ze hry. To může udělat třeba Fiat, který produkuje hlavně menší auta. Pokud by se měly limity splnit, existovala by jen malá nejúspornější auta.

Lidé ale chtějí různé velikosti. Nejlepší by bylo, aby komise řekla, o kolik máme emise snížit v procentech. A je třeba, aby Evropská komise vzala v úvahu i jiné věci, například alternativní paliva jako CNG (stlačený zemní plyn) nebo biolíh.

Jak daleko jste s vozy na alternativní pohony?
Toto nás velmi zajímá. Pokud se řekne, že se má do benzinu přidat třeba deset procent etanolu, na životní prostředí to má velký dopad. My se zaměřujeme právě na biopalivo a stlačený zemní plyn. Závisí to ale také na infrastruktuře, například síti čerpacích stanic. Pracujeme na octavii pro švédský trh na biopalivo, která bude do konce roku. Takové auto by ale mohlo být pro všechny trhy, nejen pro Švédsko.

Loni byl rok roomsteru, letos fabie. Kdy začnete s jejím prodejem?
Novou fabii už vyrábíme. V březnu oznámíme cenu na autosalonu v Ženevě a prodejci začnou přijímat objednávky. Začneme v Česku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. VÍCE ZDE...

Kolik fabií chcete letos vyrobit?
Nových modelů do sta tisíc. S výrobou nynějších fabií skončíme téměř okamžitě, protože se vyrábí na stejné lince. Fabii Combi budeme vyrábět dál: nová verze bude později.

Může se fabie v prodeji znovu dostat před octavii, která ji v celosvětových číslech loni předstihla?
To je těžké odhadnout. Fabia je silná na středoevropských a východoevropských trzích, které jsou nyní dost slabé.

Začali jste pro svoje automobily hledat nové materiály. Jsou některé z nich už na nové fabii?
Zatím ještě ne. Ale pracujeme na tom, některé novinky se objeví na roomsteru. Snažíme se soustředit hlavně na zadní část a jít od oceli k plastům. Spolupracujeme na tom s našimi dodavateli. Je to výzva.

Kromě prodeje se ve světě prosazujete i budováním nových továren. Jak daleko je příprava závodu v Číně?
Už tam běží zkušební výroba. Myslím, že výroba naostro začne během čtyř až šesti týdnů. Letos budeme vyrábět octavii, příští rok i fabii. Ještě letos začne také výroba fabií v Indii.

Kolik aut letos v zahraničí vyrobíte?
Zhruba osmdesát tisíc kusů. Výroba půjde v zahraničí nahoru, v Číně budeme v dohledné době schopni vyrábět přes sto tisíc kusů aut.

Existuje stále prostor pro zvyšování výrobní kapacity v Česku?
Ano, ale především lepší organizací výroby. Například jsme začali vozit auta k lakování do Kvasin, kde jsme měli volnou kapacitu. I na tu vzdálenost se to vyplatí. V Mladé Boleslavi už není pro žádnou další expanzi vůbec prostor.

V těchto dnech probíhá ve vaší firmě nejcitlivější část kolektivního vyjednávání. Spor se povede o platy na další dva roky. Co říkáte na první návrhy odborů zvýšit platy dvojciferně?
Pochopte, že nechci začít jednat přes média. Dáme na stůl naši nabídku. Určitě nechceme jít pod míru
inflace, měli jsme dobrý rok a chceme, aby na tom zaměstnanci měli podíl. Pro Martina Jahna, který je zodpovědný za personalistiku, jsou jednání velkou výzvou.

Srovnají se platy ve Škodě s úrovní ve Volkswagenu?
Musíme porovnávat s místní konkurencí. Vím, že jsme nad průměrem českého průmyslu. A jsme s platy i nad Slovenskem nebo Polskem. Nemůžeme ale jen tak najednou skočit s platy nahoru. To by nás zabilo.

Obrázek

Škoda Yeti už se testuje v terénu. Chystá se i verze
s pohonem všech kol

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...