Šéf Škody Auto Detlef Wittig

Šéf Škody Auto Detlef Wittig | foto: David Port, MF DNES

Šéf Škody: Yetiho už zkoušíme v terénu

  • 10
Šéf Škody Auto Detlef Wittig, milovník sportovních škodovek, se na kampaň za snižování emisí dívá skepticky. Zatímco ale třeba Porsche označuje rozhodnutí Bruselu za komplot, Škoda se kloní ke kompromisu. Může jím být terénní vůz Yeti, který by měl být úspornější než většina podobných aut. Škodovka už ho zkouší v terénu.

To, že yeti půjde do výroby, jste říkali už loni. Jak jste pokročili?
Jde to dobře, už s yetim jezdíme po terénu a zkoušíme ho. Ale ne v Česku. Auto se od konceptu jemně liší, ale bude mít typické prvky designu, které jsme začali s roomsterem a má je i nová fabia. Například studie počítala s náhonem na dvě kola, vyrábět budeme čtyřkolku.

Kdy se začne vyrábět?
Po ukončení zkoušek vozu zabere příprava výroby od čtrnácti do šestnácti měsíců.

Terénní auto ale nepatří mezi ty s nejnižšími emisemi CO2 . Co říkáte na aktuální snahu Bruselu je dramaticky snižovat?
Automobilový průmysl musí ke snižování přispět. Ale nejen my. Auta mají zhruba pětinový podíl na tvorbě CO2. Jsou tu čtyři pětiny dalších. Jsme v tomto velmi napřed oproti například USA. Bylo by bláznivé snižovat emise na základě nějakého rozhodnutí skokově na určitou hranici.

To nejde, některé automobilky by byly úplně ze hry. Nemůžete jednoduše říct, že všichni se musí dostat na nějakou konkrétní hranici, třeba 120 gramů. Pak jsou Mercedes nebo BMW s jejich auty ze hry. To může udělat třeba Fiat, který produkuje hlavně menší auta. Pokud by se měly limity splnit, existovala by jen malá nejúspornější auta.

Lidé ale chtějí různé velikosti. Nejlepší by bylo, aby komise řekla, o kolik máme emise snížit v procentech. A je třeba, aby Evropská komise vzala v úvahu i jiné věci, například alternativní paliva jako CNG (stlačený zemní plyn) nebo biolíh.

Jak daleko jste s vozy na alternativní pohony?
Toto nás velmi zajímá. Pokud se řekne, že se má do benzinu přidat třeba deset procent etanolu, na životní prostředí to má velký dopad. My se zaměřujeme právě na biopalivo a stlačený zemní plyn. Závisí to ale také na infrastruktuře, například síti čerpacích stanic. Pracujeme na octavii pro švédský trh na biopalivo, která bude do konce roku. Takové auto by ale mohlo být pro všechny trhy, nejen pro Švédsko.

Loni byl rok roomsteru, letos fabie. Kdy začnete s jejím prodejem?
Novou fabii už vyrábíme. V březnu oznámíme cenu na autosalonu v Ženevě a prodejci začnou přijímat objednávky. Začneme v Česku, Německu, Rakousku a Švýcarsku. VÍCE ZDE...

Kolik fabií chcete letos vyrobit?
Nových modelů do sta tisíc. S výrobou nynějších fabií skončíme téměř okamžitě, protože se vyrábí na stejné lince. Fabii Combi budeme vyrábět dál: nová verze bude později.

Může se fabie v prodeji znovu dostat před octavii, která ji v celosvětových číslech loni předstihla?
To je těžké odhadnout. Fabia je silná na středoevropských a východoevropských trzích, které jsou nyní dost slabé.

Začali jste pro svoje automobily hledat nové materiály. Jsou některé z nich už na nové fabii?
Zatím ještě ne. Ale pracujeme na tom, některé novinky se objeví na roomsteru. Snažíme se soustředit hlavně na zadní část a jít od oceli k plastům. Spolupracujeme na tom s našimi dodavateli. Je to výzva.

Kromě prodeje se ve světě prosazujete i budováním nových továren. Jak daleko je příprava závodu v Číně?
Už tam běží zkušební výroba. Myslím, že výroba naostro začne během čtyř až šesti týdnů. Letos budeme vyrábět octavii, příští rok i fabii. Ještě letos začne také výroba fabií v Indii.

Kolik aut letos v zahraničí vyrobíte?
Zhruba osmdesát tisíc kusů. Výroba půjde v zahraničí nahoru, v Číně budeme v dohledné době schopni vyrábět přes sto tisíc kusů aut.

Existuje stále prostor pro zvyšování výrobní kapacity v Česku?
Ano, ale především lepší organizací výroby. Například jsme začali vozit auta k lakování do Kvasin, kde jsme měli volnou kapacitu. I na tu vzdálenost se to vyplatí. V Mladé Boleslavi už není pro žádnou další expanzi vůbec prostor.

V těchto dnech probíhá ve vaší firmě nejcitlivější část kolektivního vyjednávání. Spor se povede o platy na další dva roky. Co říkáte na první návrhy odborů zvýšit platy dvojciferně?
Pochopte, že nechci začít jednat přes média. Dáme na stůl naši nabídku. Určitě nechceme jít pod míru
inflace, měli jsme dobrý rok a chceme, aby na tom zaměstnanci měli podíl. Pro Martina Jahna, který je zodpovědný za personalistiku, jsou jednání velkou výzvou.

Srovnají se platy ve Škodě s úrovní ve Volkswagenu?
Musíme porovnávat s místní konkurencí. Vím, že jsme nad průměrem českého průmyslu. A jsme s platy i nad Slovenskem nebo Polskem. Nemůžeme ale jen tak najednou skočit s platy nahoru. To by nás zabilo.

Obrázek

Škoda Yeti už se testuje v terénu. Chystá se i verze
s pohonem všech kol