Šoičiró Toyoda, šéf automobilky Toyota

Šoičiró Toyoda, šéf automobilky Toyota | foto: MF DNES

Šéf Toyoty: Japonsko uspělo díky sázce na kvalitu

  • 9
Za troubení robota převzal včera tvůrce japonského ekonomického modelu doktorát na ČVUT. Čeští vědci pro něj vymýšlejí auta, která čtou značky.

Shrnutí historie japonské rodiny Toyodů vypadá takto: dědeček byl podnikavý vynálezce, tatínek založil továrničku na auta Toyota a syn, který zdědil obchodní a technický talent a po otci už ve svých 27 letech továrnu, takřka postavil japonskou poválečnou ekonomiku na nohy.

Zjednodušeně se dá říct, že z "čínského“ zboží udělal "švýcarské“. Filozofie neustálého zlepšování kvality napříč firmou "kaizen“ se dnes učí na všech ekonomických univerzitách.

"Japonské zboží mělo před válkou pověst levného a nekvalitního zboží, ale v 50. letech nás zaujalo učení amerického ekonoma Deminga o naprostém řízení kvality,“ uvedl včera v krátkém rozhovoru nyní čestný předseda automobilky, 81letý Šoičiró Toyoda. Do Prahy včera přijel na pár hodin pro čestný doktorát ČVUT.

"Nešlo jen o kontrolu veškeré výroby, ale i o to, že ten, kdo vyrábí, musel mít motiv odvádět kvalitní práci,“ pokračoval. Japonsko díky tomuto systému, který je během na dlouhou trať, začalo ukrajovat trh Americe. O totéž se snažila i Evropa vytvořením Unie.

Dosud se systém, v němž všichni zaměstnanci musejí vymýšlet zlepšováky, podle Toyody neunavil. Ani v době, kdy Čína chce vypustit na trh svá levná vozítka. "Z kvality nesleví,“ míní profesor ČVUT Vladimír Mařík, vedoucí katedry kybernetiky, který včera Toyodovi předal univerzitní diplom.

Také pracuje na projektu inteligentních aut Toyoty, která sama přečtou dopravní značky. "Vždyť obstál i na americkém trhu. Má dražší vozy, než jsou ty ze stáje GM, ale sází na spolehlivost a nízkou spotřebu a tím vyhrává,“ podotkl Mařík. Ostatně Toyota nyní útočí na světové špičky GM a Ford, a zatímco ty se potýkají s poklesem tržeb, japonské automobilky kvetou.

Při setkání s Toyodou, který vedl továrnu do roku 1999, trkne do očí, jak je velikán vlastně malý, měří asi 160 cm. "Byl tu před pěti lety, kromě lednové dvouhodinové návštěvy továrny v Kolíně, ale při cestě z letiště v Toyotě Lexus si teď stačil všimnout, že cena benzinu stoupla z 24 na 31 korun! Ptal se taky, proč používáme hodně nafty a jestli už se zlepšily lesy v Krušných horách, kudy tehdy projížděl,“ říká Mařík.

Českým vědcům, které angažuje při vývoji nových aut, včera Toyoda předvedl jednu z nových hraček svých techniků - robota trumpetistu. Poprvé tak slavnostní famfáry při udělování diplomu vytroubil v pražské Betlémské kapli robot.