Takže protektory obecně nedoporučujete? N 140 km/hod P 150 km/hod Q 160 km/hod R 170 km/hod S 180 km/hod T 190 km/hod U 200 km/hod H 210 km/hod V 240 km/hod W 270 km/hod ZR 270 km/hod a víc Y 300
Zimní protektory bych dal jen na zadní kola. Byť by tam měly defekt, tak se z devětadevadesáti procent podaří zastavit bez větších problémů. Docela jiná situace je ovšem při defektu pneumatiky na přední nápravě. To řídí vůz jen jedno kolo.
Připustíte rozdíl v důvěryhodnosti protektorů na pneumatikách, které řidič původně koupil jako nové, sám je ojel a dal protektorovat v osvědčené firmě, a výrobků koupených už jako hotové třeba zrovna v supermarketu?
Jistě. Zatímco v prvním případě motorista ví, zda pneumatiku opravoval po defektu či s ní třeba narazil do chodníku nebo vjel do velké díry a zasloužil se tím o narušení kostry, v druhém případě minulost nezná a při moderních způsobech protektorování dokonce neidentifikuje ani značku kostry, na které je protektor udělán. Může tak koupit hotový protektor na vynikající kostře ze světové firmy, stejně jako pochybný kus. Mezi těmito protipóly je samozřejmě rozdíl, který ale můj názor na rizika z protektorů na předních kolech nemění.
Nač se mají řidiči při koupi hotového protektoru zaměřit?
Je nutné koupit jen pláště rozměru, který je pro vůz schválen. Údaj o tom lze vyčíst z technického průkazu a například u některých modernějších aut z dovozu existují až tři možnosti. Důležitá je i rychlostní kategorie protektoru. Údaj o ní se skrývá za symbolem - velkým písmenem, které je na boku pneumatiky (viz tabulka vedle - pozn. red.). Protektor nesmí mít povolenou maximální rychlost pod hodnotou pro konkrétní automobil, lepší je rezerva minimálně o jeden stupeň nahoru. Za příklad uvedu Škodu Felicia, pro kterou výrobce dodává pneumatiky kategorie T s maximální rychlostí 190 kilometrů v hodině, byť škodovka tak rychle nikdy nepojede.
Rychlostní kategorie pneumatik
Označení max. rychlost
Pramen: ETRTO (Evropská technická organizace výrobců pneumatik a ráfků)
- středa 22. listopadu 2000