Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéfdesignér Citroënu: Krásná auta se lidem líbí, doma ale chtějí mít obyčejná

aktualizováno 
Citroeny jsou synonymem vytříbeného designu už dlouhá desetiletí. Novým šéfem talentovaného týmu francouzské automobilky je Thierry Metroz. Velitelskou tužku přebral teprve letos v lednu. "Kdo kupuje C4 nechce revoluci," říká.

Citroën Lacoste | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Na autosalonu v Paříži uvedl do světa novou generaci C4. Na jeho design měl ale vliv minimální, k vedení designtýmu s dostal až když bylo o vzhledu vozu dávno rozhodnuto. Jeho mastrštykem je prozatím nejbláznivější koncept letošního podzimu Citroën Lacoste. Do loňska vedl Thierry Metroz oddělení externího designu u Renaultu.

Citroën Lacoste

Citroën Lacoste

Co musím udělat pro to, abych mohl být špičkovým automobilovým designérem?
Je část, která se dá ovládat nebo nějak k ní směřovat a část, kterou neřídíte. Ta část, která se dá naučit nebo na které se dá pracovat, je píle: musíte hodně kreslit, učit se pořád kreslit. Je ale potřeba mít určitý i umělecký talent, velký talent. Pak je tam něco, co se nedá naučit, co se nedá natrénovat, to je tvořivost, kreativita. Člověk je anebo není kreativní. Abyste byl opravdu špičkovým automobilovým designérem, tak musíte mít obě dvě tyto kvality.

Co je těžší? Namalovat laciné malé auto, nebo drahé velké?
Daleko složitější je udělat něco jednoduchého.

Co obecně designéry víc baví? Mít neomezený rozpočet, nebo vymyslet něco chytrého?

Určitě zajímavější je mít mantinely a napasovat se do něčeho. Je dobré dělat koncepty pro koncepty, designéři to mají rádi. Cíl, i pro toho nejposlednějšího kluka, který něco maluje, je ale samozřejmě to, aby to co navrhne, jednou jezdilo v ulicích. Chce, aby to bylo masovka, aby lidi říkali, že to bylo super auto, aby to svoje miminko viděl v reálném životě...

Nový Citroën C4

Když dostanete zadání namalovat novou C4, jak to probíhá? Každý z týmu vymyslí něco, pak se to dá na stůl a pracuje se na jedné věci, která se vyvine, nebo je to týmová práce?
Jsou dva způsoby jak to udělat. Jsou projekty, například nová C4. Na ně určíte polovinu vývojového centra a všichni budou pracovat na C4. Dostanou zadání, co tím autem chceme říct, kam má směřovat, pro koho je určené. Tam designéři pracují sami a pak přinesou to, co vymysleli. Je to taková soutěž. Druhý způsob je ten, že jsou dopředu vybraní tři čtyři designéři, o kterých víte, že opravdu udělají to, co si představujete. Ti už pak pracují v týmu.

C4 je umírněnější než ta předchozí, je to kvůli zákazníkům nebo je to přirozený vývoj, že to auto dospívá?
V době přechodu z xsary (model z devadesátých let - pozn. red.) na předchozí C4 byla xsara průměrné auto, nic zvláštního. Když přišla nová C4, tak značka chtěla opravdu poskočit o obří krok dopředu. Ten přechod byl opravdu velmi markantní. Chtěli jsme poskočit mezi odvážné a inovativní značky, chtěli jsme se posunout jinam.

Citroën C4

Citroën C4 předchozí generace

Dnes jsem tam, kde jsme chtěli být, máme krásné vozy. V segmentu C4 jsou ale klienti, kteří netouží po revoluci, kupují golfy (Volkswagen Golf - pozn. red), kupují kvalitu. C4 odpovídá naprosto tomu, co zákazníci chtějí, dnes nepotřebujeme mílové kroky kdovíkam.

Francouzští konstruktéři velmi rádi vymýšleli různá exotická řešení, která se líbila Francouzům, pak s tím byl trochu problém na mezinárodní úrovni. Tak jsme se poučili. Potřebujeme prodávat nejenom ve Francii ale všude. Myslíme si, že toto je ta správná nabídka.

Citroën DS4

Citroën DS4

Slyšel jsem názor, že dnes už není design, že je to už jen grafika. Auta vypadají hodně podobně, ale liší se jen grafikou, provedením detailů...
Nesouhlasím. Jsou grafické věci, které jsou důležité, to vidíme třeba na konceptu Lacoste. Ale nestačí to, není to všechno. Citroën DS4 (novinka citroënu, luxusní dvojče C4 - pozn. red) má siluetu, která je opravdu originální a není to vyrobeno grafickým designem. Jsou tam různé proporce, je třeba sledovat vyváženost, aby silueta auta byla opravdu nová.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.