Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sen polského řidiče Fiat 126p slaví 35 let

  14:46aktualizováno  14:46
Auto, které zmotorizovalo Polsko, Fiat 126p, slaví pětatřicet let a prožívá druhé mládí. Populární "maluch" (mrňous) se nesmazatelně zapsal do historie země. Pro řadu rodin to byl první automobil v jejich životě a se sentimentem se Poláci ke svému malému vozítku stále častěji vracejí. Vylaďují jeho výkon nebo naopak uřezávají střechu a brázdí polské silnice.

V červenci 1973 sjel z automobilové linky v jihopolském městě Bielsko-Biala první Fiat 126p. Nepohodlné, poruchové, plechové, hlasité auto, nazývané "mrňousem", "chraptítkem" nebo telefonní budkou, se nakonec stalo fenoménem.

První model stál 69 tisíc zlotých. Kdo nechtěl čekat v pořadnících, mohl jej koupit na burze, ale za 115 až 120 tisíc zlotých. To už byla závratná suma. Průměrný plat totiž tehdy činil asi 3 000 až 4 000 zlotých měsíčně.

Přesto ho chtěl mít každý, stal se snem polských řidičů. "Bylo s ním možné všude zaparkovat a jeho provoz byl levný," vysvětlil přednosti auta Piotr Kalinowski z varšavského automotoklubu.

Ačkoliv se to dnes zdá neuvěřitelné, "maluch" byl určen pro průměrnou rodinu, tedy dvě dospělé osoby a dvě děti. "Jezdili jsme s ním do Bulharska se starou almarou na střeše, táta měl kolena až u uší a vylezl vždycky strašně zlámaný," usmívá se při vzpomínkách na zážitky s malým fiatem Beata Swarowská z Varšavy.

popisek FIAT 126p Maluch
POLSKÝ LUXUS

Výroba auta skončila v září 2000, neboť vůz přestal vyhovovat požadavkům moderní doby. Do té doby sjelo z linky 3,3 milionu kusů, z toho na export bylo určeno okolo 900 000 vozů.

Jedním z vrcholů jeho slávy byla známá Rally Monte Carlo, do níž se v roce 1975 "maluchy" zapojily, ačkoliv absolvovaly tehdy jen zkušební jízdu mimo hlavní soutěž.

Stále jezdí dva miliony "maluchů"
Čtyřkolý miláček slouží Polákům dodnes. Po silnicích jezdí podle policejních statistik okolo dvou milionů hranatých minifiatů. Zemědělci v nich převážejí obilí, krmivo, řemeslníci barvy, nářadí, v horách se objevuje fiat s připojeným pluhem, ale nejčastěji se vůz stává členem rodiny a mnohdy získává vylepšení v podobě silnějšího motoru.

Závodů Fiatů 126p se v Polsku koná několik za sezonu. Jejich majitelé s nimi jezdí také na srazy fanoušků tuningu do okolních zemí. "Vůz může dosáhnout rychlosti až 120 kilometrů za hodinu, a to nejen z kopce, jak někteří tvrdí," doplnil Kalinowski.

Fiat 126p se dočkal také verze cabrio, terénní, kombi, a dokonce byl předělán na obojživelné vozidlo. Sympatické autíčko, které prý má opravdu duši, zachraňují ze smetišť a opravují skuteční zapálenci. Zásada je jedna: čím starší, tím lepší.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.