Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon Ženeva: Nedbalá (ne)elegance velkého šéfa

  13:05aktualizováno  13:05
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Ženevským výstavištěm Palexpo rázuje skupinka mužů v černém. Mezi ochrankou v oblecích jde "pantáta" v pomačkaných černých kalhotách, přes ramena mu na černém svetru nedbale visí drahá šála, ruce v kapsách a mokasíny s bambulkami. Mocný šéf Fiatu a Chrysleru je na obchůzce.

Sergio Marchionne (se šálou uprostřed) na autosalonu v Ženevě | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Sergio Marchionne, vládce koncernu Fiat-Chrysler, je jednou z nejvýraznějších a nejmocnějších osobností autoprůmyslu dneška. Jezdí ve ferrari a maserati, kterým také vládne. Na módu ale pán, který si loni vydělal přes sto padesát milionů korun, moc nedá. Černý svetr je jeho poznávací znamení, byl v něm i u Obamy. Potkat ho v něčem jiném je snad nemožné. Fotek, na kterých je v klasických manažerských montérkách - tmavém obleku, existuje jen málo.

"Působí na mě jako někdo, kdo by uměl být elegantní, kdyby chtěl, jenže se mu nechce; nebo jako někdo, kdo by chtěl být elegantní, ale neumí to," komentuje Marchionneho módu blogerka Ada ze serveru Módní peklo. "Ta šála nebude zrovna nejlevnější model, ale je tam hozená jen tak na efekt, zbytek působí, jako by si dotyčný odskočil "Na Růžek" na pivo. Pomačkané černé gatě, zvadlý černý svetr..." dodává Ada.

Sergio Marchionne (se šálou uprostřed) na autosalonu v Ženevě

Na nejvyššího šéfa letos nově vzniklého koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Sergia Marchionneho pasuje diagnóza workoholik. Vypráví se, že když se přesouval do vedení Fiatu z vedení finanční společnosti UBS, švýcarského mamuta SGS a funkcí v dalších společnostech, nosil u sebe šest telefonů Blackberry, za každou "štaci" jeden.

Marchionne se narodil v italském Chieti, a když mu bylo 14, rodina odešla do Kanady. Sergio tak má italské i kanadské občanství, žije ve Švýcarsku, a když nelétá tryskáčem přes Atlantik, jezdí do práce do Turína svými ferrari, maserati a občas i vzácnou Alfou Romeo 8C Competizione. Vystudovaný právník pracoval jako daňový specialista a prošel úspěšně vedením několika společností. Fiat je jeho první zkušeností s autoprůmyslem.

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a...

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a Alfredo Altavilla (šéf koncernu pro Evropu a střední východ a Marchionneho pravá ruka) letos na autosalonu v Ženevě

Je usměvavý, působí mile, je ale taky přísný a netrpělivý. Když v červenci 2004 přebíral vedení Fiatu, udělal mezi manažery radikální čistku. Často promlouvá přímo k zaměstnancům. Je to skvělý a vtipný řečník.

Milovník vážné hudby se k autobyznysu dostal víceméně náhodou. Kdyby v roce 2003, kdy nastoupil do Fiatu, byly v problémech pekárny, možná by dnes úspěšně velel třeba jim. Takhle přišel na to, že umí dobře prodávat auta.

Sergio Marchionne a Lisa P. Jackson oznamují spolupráci Chrysleru a EPA

Sergio Marchionne a Lisa P. Jackson oznamují spolupráci Chrysleru a EPA

Marchionne si podle oficiálního prohlášení Fiatu za loňský rok vydělal 3,6 milionu eur (necelých sto milionů korun). Do toho patří kromě platu 2,3 milionu (64 milionů korun) ještě bonusy ve výši 1,3 milionu (35 milionů). Oproti loňsku si pohoršil o devět set tisíc eur.

Na dalšího 2,1 milionu eur (58 milionů korun) si přišel za vedení firmy CNH Industrial vyrábějící traktory a náklaďáky (Case, New Holland, Steyr, Iveco, Magirus), která loni vznikla reorganizací společnosti Fiat Industrial.

Marchione už dříve prohlásil, že nedostane žádné peníze za vedení Chrysleru, který Fiat definitivně převzal začátkem letoška. 

Jedenašedesátiletý manažer má ještě nárok na koupi 2,3 milionu akcií Fiatu v ceně 25 milionů dolarů (téměř půl miliardy korun). Podle Reuters už měl Marchionne koncem loňského roku tři miliony akcií firmy.

Marchionne, kterého letos představenstvo potvrdilo v čele firmy na další tři roky, v květnu představí další plány koncernu se značkami Maserati, Alfa Romeo a Jeep.

Sergio Marchionne a Zheng Xiancong, prezident GAC Group, se kterou Fiat vyrábí ...

Sergio Marchionne a Zheng Xiancong, prezident GAC Group, se kterou Fiat vyrábí auta v Číně





Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.