Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon Ženeva: Nedbalá (ne)elegance velkého šéfa

  13:05aktualizováno  13:05
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Ženevským výstavištěm Palexpo rázuje skupinka mužů v černém. Mezi ochrankou v oblecích jde "pantáta" v pomačkaných černých kalhotách, přes ramena mu na černém svetru nedbale visí drahá šála, ruce v kapsách a mokasíny s bambulkami. Mocný šéf Fiatu a Chrysleru je na obchůzce.

Sergio Marchionne (se šálou uprostřed) na autosalonu v Ženevě | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Sergio Marchionne, vládce koncernu Fiat-Chrysler, je jednou z nejvýraznějších a nejmocnějších osobností autoprůmyslu dneška. Jezdí ve ferrari a maserati, kterým také vládne. Na módu ale pán, který si loni vydělal přes sto padesát milionů korun, moc nedá. Černý svetr je jeho poznávací znamení, byl v něm i u Obamy. Potkat ho v něčem jiném je snad nemožné. Fotek, na kterých je v klasických manažerských montérkách - tmavém obleku, existuje jen málo.

"Působí na mě jako někdo, kdo by uměl být elegantní, kdyby chtěl, jenže se mu nechce; nebo jako někdo, kdo by chtěl být elegantní, ale neumí to," komentuje Marchionneho módu blogerka Ada ze serveru Módní peklo. "Ta šála nebude zrovna nejlevnější model, ale je tam hozená jen tak na efekt, zbytek působí, jako by si dotyčný odskočil "Na Růžek" na pivo. Pomačkané černé gatě, zvadlý černý svetr..." dodává Ada.

Sergio Marchionne (se šálou uprostřed) na autosalonu v Ženevě

Na nejvyššího šéfa letos nově vzniklého koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Sergia Marchionneho pasuje diagnóza workoholik. Vypráví se, že když se přesouval do vedení Fiatu z vedení finanční společnosti UBS, švýcarského mamuta SGS a funkcí v dalších společnostech, nosil u sebe šest telefonů Blackberry, za každou "štaci" jeden.

Marchionne se narodil v italském Chieti, a když mu bylo 14, rodina odešla do Kanady. Sergio tak má italské i kanadské občanství, žije ve Švýcarsku, a když nelétá tryskáčem přes Atlantik, jezdí do práce do Turína svými ferrari, maserati a občas i vzácnou Alfou Romeo 8C Competizione. Vystudovaný právník pracoval jako daňový specialista a prošel úspěšně vedením několika společností. Fiat je jeho první zkušeností s autoprůmyslem.

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a...

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a Alfredo Altavilla (šéf koncernu pro Evropu a střední východ a Marchionneho pravá ruka) letos na autosalonu v Ženevě

Je usměvavý, působí mile, je ale taky přísný a netrpělivý. Když v červenci 2004 přebíral vedení Fiatu, udělal mezi manažery radikální čistku. Často promlouvá přímo k zaměstnancům. Je to skvělý a vtipný řečník.

Milovník vážné hudby se k autobyznysu dostal víceméně náhodou. Kdyby v roce 2003, kdy nastoupil do Fiatu, byly v problémech pekárny, možná by dnes úspěšně velel třeba jim. Takhle přišel na to, že umí dobře prodávat auta.

Sergio Marchionne a Lisa P. Jackson oznamují spolupráci Chrysleru a EPA

Sergio Marchionne a Lisa P. Jackson oznamují spolupráci Chrysleru a EPA

Marchionne si podle oficiálního prohlášení Fiatu za loňský rok vydělal 3,6 milionu eur (necelých sto milionů korun). Do toho patří kromě platu 2,3 milionu (64 milionů korun) ještě bonusy ve výši 1,3 milionu (35 milionů). Oproti loňsku si pohoršil o devět set tisíc eur.

Na dalšího 2,1 milionu eur (58 milionů korun) si přišel za vedení firmy CNH Industrial vyrábějící traktory a náklaďáky (Case, New Holland, Steyr, Iveco, Magirus), která loni vznikla reorganizací společnosti Fiat Industrial.

Marchione už dříve prohlásil, že nedostane žádné peníze za vedení Chrysleru, který Fiat definitivně převzal začátkem letoška. 

Jedenašedesátiletý manažer má ještě nárok na koupi 2,3 milionu akcií Fiatu v ceně 25 milionů dolarů (téměř půl miliardy korun). Podle Reuters už měl Marchionne koncem loňského roku tři miliony akcií firmy.

Marchionne, kterého letos představenstvo potvrdilo v čele firmy na další tři roky, v květnu představí další plány koncernu se značkami Maserati, Alfa Romeo a Jeep.

Sergio Marchionne a Zheng Xiancong, prezident GAC Group, se kterou Fiat vyrábí ...

Sergio Marchionne a Zheng Xiancong, prezident GAC Group, se kterou Fiat vyrábí auta v Číně





Nejčtenější

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V Česku se nejspíše bude vyvíjet nové auto pro Indii. Škoda nabere lidi

Automobilka Škoda Auto se přiblížila další velké vývojové zakázce na nové auto, která přinese výrazné rozšíření počtu zaměstnanců v Mladé Boleslavi. Pro...  celý článek

Veletrh Motocykl 2016
Motorkáři, budíček! Motoveletrhy zahájí za týden sezonu

Motorkáři se začnou probouzet ze zimního spánku. Už tradičně startuje jejich sezona začátkem března motocyklovými veletrhy.  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.