Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autosalon Ženeva: Nedbalá (ne)elegance velkého šéfa

  13:05aktualizováno  13:05
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Ženevským výstavištěm Palexpo rázuje skupinka mužů v černém. Mezi ochrankou v oblecích jde "pantáta" v pomačkaných černých kalhotách, přes ramena mu na černém svetru nedbale visí drahá šála, ruce v kapsách a mokasíny s bambulkami. Mocný šéf Fiatu a Chrysleru je na obchůzce.

Sergio Marchionne (se šálou uprostřed) na autosalonu v Ženevě | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Sergio Marchionne, vládce koncernu Fiat-Chrysler, je jednou z nejvýraznějších a nejmocnějších osobností autoprůmyslu dneška. Jezdí ve ferrari a maserati, kterým také vládne. Na módu ale pán, který si loni vydělal přes sto padesát milionů korun, moc nedá. Černý svetr je jeho poznávací znamení, byl v něm i u Obamy. Potkat ho v něčem jiném je snad nemožné. Fotek, na kterých je v klasických manažerských montérkách - tmavém obleku, existuje jen málo.

"Působí na mě jako někdo, kdo by uměl být elegantní, kdyby chtěl, jenže se mu nechce; nebo jako někdo, kdo by chtěl být elegantní, ale neumí to," komentuje Marchionneho módu blogerka Ada ze serveru Módní peklo. "Ta šála nebude zrovna nejlevnější model, ale je tam hozená jen tak na efekt, zbytek působí, jako by si dotyčný odskočil "Na Růžek" na pivo. Pomačkané černé gatě, zvadlý černý svetr..." dodává Ada.

Sergio Marchionne (se šálou uprostřed) na autosalonu v Ženevě

Na nejvyššího šéfa letos nově vzniklého koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Sergia Marchionneho pasuje diagnóza workoholik. Vypráví se, že když se přesouval do vedení Fiatu z vedení finanční společnosti UBS, švýcarského mamuta SGS a funkcí v dalších společnostech, nosil u sebe šest telefonů Blackberry, za každou "štaci" jeden.

Marchionne se narodil v italském Chieti, a když mu bylo 14, rodina odešla do Kanady. Sergio tak má italské i kanadské občanství, žije ve Švýcarsku, a když nelétá tryskáčem přes Atlantik, jezdí do práce do Turína svými ferrari, maserati a občas i vzácnou Alfou Romeo 8C Competizione. Vystudovaný právník pracoval jako daňový specialista a prošel úspěšně vedením několika společností. Fiat je jeho první zkušeností s autoprůmyslem.

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a...

Mike Manley (šéf Jeepu), John Elkann (prezident Fiatu), Sergio Marchionne a Alfredo Altavilla (šéf koncernu pro Evropu a střední východ a Marchionneho pravá ruka) letos na autosalonu v Ženevě

Je usměvavý, působí mile, je ale taky přísný a netrpělivý. Když v červenci 2004 přebíral vedení Fiatu, udělal mezi manažery radikální čistku. Často promlouvá přímo k zaměstnancům. Je to skvělý a vtipný řečník.

Milovník vážné hudby se k autobyznysu dostal víceméně náhodou. Kdyby v roce 2003, kdy nastoupil do Fiatu, byly v problémech pekárny, možná by dnes úspěšně velel třeba jim. Takhle přišel na to, že umí dobře prodávat auta.

Sergio Marchionne a Lisa P. Jacksonová oznamují spolupráci Chrysleru a EPA.

Sergio Marchionne a Lisa P. Jackson oznamují spolupráci Chrysleru a EPA

Marchionne si podle oficiálního prohlášení Fiatu za loňský rok vydělal 3,6 milionu eur (necelých sto milionů korun). Do toho patří kromě platu 2,3 milionu (64 milionů korun) ještě bonusy ve výši 1,3 milionu (35 milionů). Oproti loňsku si pohoršil o devět set tisíc eur.

Na dalšího 2,1 milionu eur (58 milionů korun) si přišel za vedení firmy CNH Industrial vyrábějící traktory a náklaďáky (Case, New Holland, Steyr, Iveco, Magirus), která loni vznikla reorganizací společnosti Fiat Industrial.

Marchione už dříve prohlásil, že nedostane žádné peníze za vedení Chrysleru, který Fiat definitivně převzal začátkem letoška. 

Jedenašedesátiletý manažer má ještě nárok na koupi 2,3 milionu akcií Fiatu v ceně 25 milionů dolarů (téměř půl miliardy korun). Podle Reuters už měl Marchionne koncem loňského roku tři miliony akcií firmy.

Marchionne, kterého letos představenstvo potvrdilo v čele firmy na další tři roky, v květnu představí další plány koncernu se značkami Maserati, Alfa Romeo a Jeep.

Sergio Marchionne a Zheng Xiancong, prezident GAC Group, se kterou Fiat vyrábí ...

Sergio Marchionne a Zheng Xiancong, prezident GAC Group, se kterou Fiat vyrábí auta v Číně





Nejčtenější

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou
Neriskujte a kupte si ojetý vůz se zárukou

I ojetý vůz lze pořídit se srovnatelnými zárukami jako nový. Kde a jak? U autorizovaného prodejce v rámci značkového programu. Tak snížíte riziko problémů s...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Servisní truck závodního týmu Škoda Motorsport
VIDEO: Rozebrané auto a desítky gum, to je servisní kamion pro rally

Dnes startuje Rally Hustopeče, čtvrtý ze sedmi podniků Mistrovství České republiky v rally 2017. Podívejte se do útrob servisního kamionu týmu Škoda Motorsport.  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.