Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Fiatu: Prosím vás, nekupujte si už naše elektrofiátky

aktualizováno 
Ředitel italsko-americké automobilky slavných jmen Fiat Chrysler Automobiles má krutý smysl pro humor. Případným zájemcům o elektromobil Fiat 500e totiž Sergio Marchionne vzkazuje: "Nekupujte si ho."

Fiat 500e | foto: Fiat

Je prý totiž už unavený ze ztrát, které tato výroba přináší. Aby dokončil dílo zkázy nebo rafinovanou reklamu, řekl, že doufá, že modelů Fiat 500e se prodá co možná nejméně. Svým výrokem naráží na to, že Spojené státy tlačí automobilky do výroby elektroaut kvůli politice snížení škodlivých emisí. 

"Doufám, že si ho nekoupíte, protože každý prodaný kus mě stojí 14 tisíc dolarů (281 tisíc korun) a mám dost cti na to, abych vám to přímo řekl," vysvětlil svá tvrzení na konferenci Brooking Institution ve Washingtonu. Podle něj je jediným výrobcem, který na elektrovozech vydělává, Tesla Motors, a to proto, že uspěla i s vyšší cenou, píše tisková agentura Reuters.

Fiat 500e

Cena benzinového Fiatu 500 začíná většinou na 17 300 dolarech (347 tisíc korun) včetně nákladů na cestu k zákazníkovi, zatímco jeho elektroverze na 32 650 dolarech bez daňových úlev. Elektrofiat nemůže být dražší, tvrdí výrobce, spotřebitelé nechtějí platit skutečnou cenu, která by pokryla náklady na výrobu, proto na ni doplácí automobilka, která musí plnit přikázané kvóty výroby.

Za první čtyři měsíce roku prodal výrobce 11 514 klasicky poháněných Fiatů 500, což je o 15 procent méně než loni za stejnou dobu. Čísla o prodeji 500e firma nezveřejnila. "Prodám jen to, co je nezbytně nutné prodat, a ani o kus víc," dodal Marchionne o elektroautech.

Fotogalerie

Jako šéf americko-italské automobilky ví moc dobře, co to je, bojovat o život firmy. Americký Chrysler vyhlásil bankrot v roce 2009 a dostal záchranu od americké vlády. Načež ho Fiat převzal. "Když budeme dál vyrábět tato auta, budeme se muset asi zase obrátit na vládu s prosbou o další záchranu," dodal šéf.

Jeho narážky míří na politiku nejlidnatějšího amerického státu Kalifornie, který uzákonil povinnost jezdit auty bez emisí, a federální zákon na alternativní paliva do roku 2025, který automobilky nutí vyrábět elektrovozy a stanovuje jejich nutný podíl na obratu. Vyzývá USA, ať dají výrobcům volnější ruku dosáhnout emisních požadavků po svém. 

Míní, že firma si v roce 2025 udrží stejnou strukturu prodeje jako nyní, a že tedy hybridní auta na benzin i elektromotor v jednom budou činit více než polovinu, ne-li už tři čtvrtiny prodeje. Elektromobily se zatím nedočkaly masivního zájmu kvůli ceně a podle kritiků i délce dojezdu.

Fiat 500e




Nejčtenější

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.