Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Fiatu: Prosím vás, nekupujte si už naše elektrofiátky

aktualizováno 
Ředitel italsko-americké automobilky slavných jmen Fiat Chrysler Automobiles má krutý smysl pro humor. Případným zájemcům o elektromobil Fiat 500e totiž Sergio Marchionne vzkazuje: "Nekupujte si ho."

Fiat 500e | foto: Fiat

Je prý totiž už unavený ze ztrát, které tato výroba přináší. Aby dokončil dílo zkázy nebo rafinovanou reklamu, řekl, že doufá, že modelů Fiat 500e se prodá co možná nejméně. Svým výrokem naráží na to, že Spojené státy tlačí automobilky do výroby elektroaut kvůli politice snížení škodlivých emisí. 

"Doufám, že si ho nekoupíte, protože každý prodaný kus mě stojí 14 tisíc dolarů (281 tisíc korun) a mám dost cti na to, abych vám to přímo řekl," vysvětlil svá tvrzení na konferenci Brooking Institution ve Washingtonu. Podle něj je jediným výrobcem, který na elektrovozech vydělává, Tesla Motors, a to proto, že uspěla i s vyšší cenou, píše tisková agentura Reuters.

Fiat 500e

Cena benzinového Fiatu 500 začíná většinou na 17 300 dolarech (347 tisíc korun) včetně nákladů na cestu k zákazníkovi, zatímco jeho elektroverze na 32 650 dolarech bez daňových úlev. Elektrofiat nemůže být dražší, tvrdí výrobce, spotřebitelé nechtějí platit skutečnou cenu, která by pokryla náklady na výrobu, proto na ni doplácí automobilka, která musí plnit přikázané kvóty výroby.

Za první čtyři měsíce roku prodal výrobce 11 514 klasicky poháněných Fiatů 500, což je o 15 procent méně než loni za stejnou dobu. Čísla o prodeji 500e firma nezveřejnila. "Prodám jen to, co je nezbytně nutné prodat, a ani o kus víc," dodal Marchionne o elektroautech.

Fotogalerie

Jako šéf americko-italské automobilky ví moc dobře, co to je, bojovat o život firmy. Americký Chrysler vyhlásil bankrot v roce 2009 a dostal záchranu od americké vlády. Načež ho Fiat převzal. "Když budeme dál vyrábět tato auta, budeme se muset asi zase obrátit na vládu s prosbou o další záchranu," dodal šéf.

Jeho narážky míří na politiku nejlidnatějšího amerického státu Kalifornie, který uzákonil povinnost jezdit auty bez emisí, a federální zákon na alternativní paliva do roku 2025, který automobilky nutí vyrábět elektrovozy a stanovuje jejich nutný podíl na obratu. Vyzývá USA, ať dají výrobcům volnější ruku dosáhnout emisních požadavků po svém. 

Míní, že firma si v roce 2025 udrží stejnou strukturu prodeje jako nyní, a že tedy hybridní auta na benzin i elektromotor v jednom budou činit více než polovinu, ne-li už tři čtvrtiny prodeje. Elektromobily se zatím nedočkaly masivního zájmu kvůli ceně a podle kritiků i délce dojezdu.

Fiat 500e




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.