Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér Sergio Pininfarina: Muž, který oblékl Ferrari F40

  18:05aktualizováno  18:05
Nebýt diplomatického nadání Sergia Pininfariny, vypadaly by dnes vozy značky Ferrari docela jinak. A dost možná, že by na ně svět už dávno zapomněl. Byl to totiž právě on, kdo dokázal zařídit spolupráci svého otce s Enzem Ferrari a připravit tak půdu pro vznik sportovních vozů, které se navždy zapíší do historie.

Ferrari F40 | foto: Ferrari

"Ferrari a Pinin? Tak to nebude mít dlouhého trvání. To je jako kdybyste do jedné opery obsadili dvě primadony," napsal si na počátku 50. let minulého století zakladatel karosářského impéria do svého deníku. Battista Pininfarina tak jen zaznamenal obecný názor svých automobilových konkurentů, který se donesl až k jeho uším.

Jenže nerozlučné spojení dvou světoznámých firem, u jejichž zrodu stáli dva horkokrevní Italové, trvá dodnes. A mužem, který se o to zasloužil, je Sergio Pininfarina, nejslavnější designér druhé poloviny 20. století.

Modelka hledá krejčího

Píše se rok 1951 a do Turína přijíždí poslíček z Maranella. Posílá jej sám Enzo Ferrari, aby tu vyřídil pěkné pozdravy panu Pininfarinovi, a jestli by pan Battista neměl čas na návštěvu Modeny. Pininfarina odvětil, že se s Enzem Ferrari rád setká, ale první návštěva by měla proběhnout v Turíně. Na jeho návrh však přišla odpověď, že "pan Ferrari jen zřídka kdy opouští Maranello". Naštvaný Pinin odsekl, že "Turín není na konci světa".

Situace se zdála být neřešitelná, kdyby se do celé věci nevložil tehdy pětadvacetiletý Pininfarinův syn Sergio. Přes své mládí oplýval diplomatickým talentem a domluvil schůzku obou pánů na neutrální půdě.

Automobilový designér Sergio Pininfarina

Enzo si nakonec s Battistou potřásl rukou v jedné restauraci v Tortoně, na půl cesty mezi Turínem a Modenou. "V určitém okamžiku mi bylo jasné," popisuje Battista Pininfarina ve své autobiografii počátek historického spojenectví, "že jeden z nás hledal krásné a slavné ženy aby je mohl obléknout, a druhý zase hledal prvotřídního krejčího".

Sergiovy počátky plné nedůvěry

Otěže rodinné firmy přebírá Sergio Pininfarina po smrti svého otce v roce 1966. A jak později  píše ve svých vzpomínkách, důležitá byla pro něj právě podpora Enza Ferrariho. "Zpočátku byl rezervovaný. Viděl ve mně nadšeného mladého muže bez zkušeností. A nebyl si zcela jist mými schopnostmi," uvádí Sergio ve svých pamětech.

"Ale nakonec s klidem a uvážlivostí mužů narozených v 19. století mi Ferrari na pohřbu mého otce nečekaně nabídl tykání. Lépe než čímkoliv jiným tak vyjádřil důvěru v naší spolupráci."

Prvním Sergiovým Ferrari se stal model Dino Speciale, který měl premiéru na pařížském autosalónu v roce 1965. "Tohle auto má pro mě zvláštní emocionální význam. Vznikalo v době, kdy byl můj otec velmi nemocný a tak odpovědnost za zdar celého projektu ležela na mně," vzpomínal později Sergio Pininfarina.

Ferrari Dino 206 GT Speciale

Jeho největším úkolem bylo přesvědčit Ferrariho o výhodách motoru uloženém před zadní nápravou. Protože se mu to nakonec podařilo, dino bylo první ferrari s vlastnostmi, které tuto značku nakonec proslavily: Nízkou přední kapotou a nízkým těžištěm díky absenci výfukového potrubí. "Potíže nám dělalo odhlučnění kabiny kvůli motoru umístěnému hned za řidičem a také výhled vzad," popisoval vývoj vozu Sergio Pininfarina, "nakonec se nám podařilo obtíže překonat a vznikl úplně nový typ sportovního vozu."

Přátelství obou mužů trvalo až do srpna 1988. Přesně rok po premiéře modelu F40, který společně postavili k oslavám 40. výročí maranellské značky, Enzo Ferrari umírá. Ještě před smrtí nechává pro Pininfarinu vybudovat aerodynamický tunel, aby mu usnadnil práci na dalších modelech.

Svého největšího automobilového spojence přežil Sergio Pininfarina bezmála o čtvrt století. Zemřel mezi svými blízkými v noci na úterý ve věku nedožitých 86. let.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Další z rubriky

ArcFox 7
Téměř polovina modelů elektrických aut by se mohla vyrábět v Číně

Čínské automobilky by do roku 2020 mohly vyrábět 49 z celkem 103 nových modelů elektrických aut, která budou do té doby na trhu. Vyplývá to z odhadu americké...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna

Motoristé zřejmě budou muset opět platit České kanceláři pojistitelů za nepojištěná vozidla. Obnovu příspěvku schválila Sněmovna v poslanecké novele zákona o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.