Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Designér Sergio Pininfarina: Muž, který oblékl Ferrari F40

  18:05aktualizováno  18:05
Nebýt diplomatického nadání Sergia Pininfariny, vypadaly by dnes vozy značky Ferrari docela jinak. A dost možná, že by na ně svět už dávno zapomněl. Byl to totiž právě on, kdo dokázal zařídit spolupráci svého otce s Enzem Ferrari a připravit tak půdu pro vznik sportovních vozů, které se navždy zapíší do historie.

Ferrari F40 | foto: Ferrari

"Ferrari a Pinin? Tak to nebude mít dlouhého trvání. To je jako kdybyste do jedné opery obsadili dvě primadony," napsal si na počátku 50. let minulého století zakladatel karosářského impéria do svého deníku. Battista Pininfarina tak jen zaznamenal obecný názor svých automobilových konkurentů, který se donesl až k jeho uším.

Jenže nerozlučné spojení dvou světoznámých firem, u jejichž zrodu stáli dva horkokrevní Italové, trvá dodnes. A mužem, který se o to zasloužil, je Sergio Pininfarina, nejslavnější designér druhé poloviny 20. století.

Modelka hledá krejčího

Píše se rok 1951 a do Turína přijíždí poslíček z Maranella. Posílá jej sám Enzo Ferrari, aby tu vyřídil pěkné pozdravy panu Pininfarinovi, a jestli by pan Battista neměl čas na návštěvu Modeny. Pininfarina odvětil, že se s Enzem Ferrari rád setká, ale první návštěva by měla proběhnout v Turíně. Na jeho návrh však přišla odpověď, že "pan Ferrari jen zřídka kdy opouští Maranello". Naštvaný Pinin odsekl, že "Turín není na konci světa".

Situace se zdála být neřešitelná, kdyby se do celé věci nevložil tehdy pětadvacetiletý Pininfarinův syn Sergio. Přes své mládí oplýval diplomatickým talentem a domluvil schůzku obou pánů na neutrální půdě.

Automobilový designér Sergio Pininfarina

Enzo si nakonec s Battistou potřásl rukou v jedné restauraci v Tortoně, na půl cesty mezi Turínem a Modenou. "V určitém okamžiku mi bylo jasné," popisuje Battista Pininfarina ve své autobiografii počátek historického spojenectví, "že jeden z nás hledal krásné a slavné ženy aby je mohl obléknout, a druhý zase hledal prvotřídního krejčího".

Sergiovy počátky plné nedůvěry

Otěže rodinné firmy přebírá Sergio Pininfarina po smrti svého otce v roce 1966. A jak později  píše ve svých vzpomínkách, důležitá byla pro něj právě podpora Enza Ferrariho. "Zpočátku byl rezervovaný. Viděl ve mně nadšeného mladého muže bez zkušeností. A nebyl si zcela jist mými schopnostmi," uvádí Sergio ve svých pamětech.

"Ale nakonec s klidem a uvážlivostí mužů narozených v 19. století mi Ferrari na pohřbu mého otce nečekaně nabídl tykání. Lépe než čímkoliv jiným tak vyjádřil důvěru v naší spolupráci."

Prvním Sergiovým Ferrari se stal model Dino Speciale, který měl premiéru na pařížském autosalónu v roce 1965. "Tohle auto má pro mě zvláštní emocionální význam. Vznikalo v době, kdy byl můj otec velmi nemocný a tak odpovědnost za zdar celého projektu ležela na mně," vzpomínal později Sergio Pininfarina.

Ferrari Dino 206 GT Speciale

Jeho největším úkolem bylo přesvědčit Ferrariho o výhodách motoru uloženém před zadní nápravou. Protože se mu to nakonec podařilo, dino bylo první ferrari s vlastnostmi, které tuto značku nakonec proslavily: Nízkou přední kapotou a nízkým těžištěm díky absenci výfukového potrubí. "Potíže nám dělalo odhlučnění kabiny kvůli motoru umístěnému hned za řidičem a také výhled vzad," popisoval vývoj vozu Sergio Pininfarina, "nakonec se nám podařilo obtíže překonat a vznikl úplně nový typ sportovního vozu."

Přátelství obou mužů trvalo až do srpna 1988. Přesně rok po premiéře modelu F40, který společně postavili k oslavám 40. výročí maranellské značky, Enzo Ferrari umírá. Ještě před smrtí nechává pro Pininfarinu vybudovat aerodynamický tunel, aby mu usnadnil práci na dalších modelech.

Svého největšího automobilového spojence přežil Sergio Pininfarina bezmála o čtvrt století. Zemřel mezi svými blízkými v noci na úterý ve věku nedožitých 86. let.

Autoři:


Témata: Ferrari, Konec světa


Nejčtenější

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Další z rubriky

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.