Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sériový volkswagen na zemní plyn objel Zemi

  13:00aktualizováno  13:00
Spalování zemního plynu v autech není sice žádnou novinkou, v Česku však příliš rozšířeno není, hlavně kvůli nízkému počtu čerpacích stanic. V rámci propagace tohoto ekologického (a levného) paliva dorazil do Prahy osobní Volkswagen Caddy, který výhradně na plyn objel za půl roku celý svět.

VW Touran na zemní plyn | foto: Volkswagen

Na cestě o délce 45 tisíc kilometrů překonala čtyřčlenná posádka několik rekordů, třeba trasa 3100 kilometrů mezi Káhirou a Teheránem bez jediné zastávky na tankování. To umožnilo devět přídavných tlakových nádob v autě. Podle řidiče Rainera Zietlowa vůz neměl nikdy technické problémy.

"Zásobování plynem trošku pokulhávalo jen v Austrálii a jižní Indii. Také kvalita plynu byla různá: od 80procentního podílu metanu v Indii až k 98procentnímu metanu v jižním Německu. Čím vyšší podíl metanu, tím větší je energetická hodnota plynu, a tím delší trasu vůz ujede po natankování," vysvětluje Zietlow. Pro motor nepředstavuje různá kvalita plynu problém, elektronika rozezná směs a upraví podle ní spalovací proces.

Méně emisí i levnější provoz Volkswagen Caddy EcoFuel na zemní plyn vyprodukuje zhruba 157 gramů CO2 na kilometr, což je o 42 gramů méně než stejné auto s benzinovým motorem o objemu 1.6 litru. Navíc při spalování plynu unikne do vzduchu o 60 procent méně uhlovodíků; motor ani nevytváří žádné saze.

Mezi další výhody patří nízké náklady. Cesta na plyn byla asi o tři tisíce eur levnější, než kdyby auto jelo na benzin; o 400 eur nižší než při použití nafty (přepočet na německé ceny). Ve skutečnosti se ušetřilo mnohem více: v některých zemích je plyn extrémně levný, například v Íránu stojí řádově haléře.

"Plynový" caddy do prodeje
Užitkový caddy na zemní plyn vyrazí v Česku do prodeje v druhé polovině letošního roku, ve hře je i velkoprostorový touran. Sériově vyráběná auta na zemní plyn v současnosti v tuzemsku nabízí například Fiat, Citroen nebo Opel. O výrobě modelů Roomster, Octavia a Superb na CNG uvažuje i domácí Škoda Auto.

VW Touran vybavený dvoulitrovým čtyřválcem na CNG nebo benzin o výkonu 109 koní má stát 756 800 Kč. Nejlevnější verzi s naftovým motorem 1,9 TDi zákazník pořídí zhruba o 70 000 korun levněji.

Pro využití zemního plynu podle zástupců Volkswagenu hovoří zejména zhruba poloviční náklady oproti benzinovému pohonu, o čtvrtinu nižší emise CO2 a také o 80 procent snížené emise oxidů dusíku. Dojezd vozu na plynovou nádrž je 310 kilometrů a dalších 130 kilometrů dojede na benzin, který slouží jako rezervní pohon.

Loni se počet vozidel poháněných stlačeným zemním plynem zvýšil v ČR o 30 procent na 630 aut. Překážkou většího rozšíření vozidel s tímto pohonem byl dosud nedostatek čerpacích stanic. Těch je nyní zhruba 15, do konce roku by jich mělo být 20 a v roce 2020 okolo 400 čerpadel. V té době by v Česku mělo jezdit asi 400 000 aut na zemní plyn.

V Česku přijde metr krychlový plynu (odpovídá 1 litru benzinu) na necelých 13 korun.

O cestě

Délka: 45 000 km přes 26 států

Doba: 142 dní
Trasa: Německo, Řecko, Turecko, Sýrie, Egypt, Írán, Spojené arabské emiráty, Indie, Malajsie, Singapur, Austrálie, Chile, Argentina, Brazílie, Mexiko, USA, Kanada, Německo
Zastávky na tankování: 33
Celková spotřeba: 3200 kg plynu
Náklady na palivo (přepočet na německé ceny): 2520 eur (71 tisíc Kč)
Úspora proti benzinu: 3000 euro (84 600 Kč)*
Úspora emisí CO2 (v porovnání s naftou): 1,9 tuny

* Pozn.: proti vozu střední třídy (spotřeba benzinu 10 litrů/plynu 7 kg) a cen pohonných hmot v Německu (benzin: 1,23 eur za litr/zemní plyn: 0,79 eur za kg)

Autoři: , ,




Nejčtenější

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.