Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Za opravy auta platíme často zbytečně moc, dobrý servis má předvídat

aktualizováno 
Základem úspěchu je najít si kvalitní servis, do kterého budete stabilně jezdit. Pozná se tak, že vám při předání opraveného auta řeknou, kdy máte přijet příště a co bude potřeba udělat. „V neautorizovaných servisech platí lidé minimálně o třetinu víc, než by museli,“ tvrdí Zdeněk Svoboda, odborník na autoopravárenství.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Premio

O břídilech opravujících i banální závady systémem pokus-omyl se vyprávějí legendy. Asi nejkurióznější případ stál majitele fabie (jehož jméno redakce zná) odhadem sedmnáct tisíc za zbytečnou repasi přední nápravy a dvojnásobnou výměnu předních tlumičů. Všechno bylo zbytečné, znalý servisman odstranil otravné klepání z přední části vozu tím, že zadarmo ustavil kapotu motoru, seřídil panty a vyměnil plastové dorazy za osmnáct korun. A nevzal si od vděčného zákazníka ani nabízenou lahev, to prý v autorizovaném servisu nesmějí.

Občas je to neznalost, jindy kalkul. Zejména garážisté lákají na lacinou sazbu za práci, počítají totiž s tím, že vydělají na náhradních dílech. „Roste počet modelů, ale neroste počet zakázek,“ vysvětluje Zdeněk Svoboda, člověk s obrovskými zkušenostmi z evropského autoprůmyslu, obchodu s náhradními díly a tvůrce unikátního systému ohodnocující náklady na provoz pro ojetá auta JiTiS. Podle Svobody je na trhu o třicet procent víc servisů, než by bylo třeba. „Ty vydělávají na autodílech, ne na práci. Cenu práce si totiž zákazník umí srovnat, potřebu a cenu autodílů ne. Je to systém, který podporuje plýtvání,“ komentuje.

„Marže velkoobchodu s díly je 50 procent, servisu dalších sto,“ tvrdí expert. To podle Svobody, který kdysi vlastnil také několik dealerství aut, vede k tomu, že ceny takzvaných neoriginálních dílů začínají být dražší než originály.

Autorizované servisy navíc začaly zavádět agresivní kampaně pro majitele starších vozů. Nabízejí originální díly se slevou, sortiment tzv. Economy dílů a progresivní slevy na práci.

Obří zásoby a zbytečná logistika

Zná to každý, kdo bydlí na dohled autoservisu, dílny nebo jen malého krcálku garážisty - mnohokrát za den se tam otočí dodávka s autodíly. Jejich prodejci je zaváží k zákazníkům klidně třikrát denně, třeba jen jednu sadu brzdových destiček. A to přece musí někdo zaplatit.

Tento způsob zásobování zároveň vyžaduje komplikovanou robustní logistiku a k tomu obrovské zásoby náhradních dílů, což stojí obří peníze. „Jen v zásobách náhradních dílů pro Česko mají prodejci miliardy korun,“ říká Zdeněk Svoboda.

„Problém je v tom, že stále přibývá modelů aut, na které je třeba vyrábět a dodávat náhradní díly, každoročně tak narůstá počet skladových položek i objem skladů o několik procent,“ uvádí. Na druhé straně se vyřazují díly na modely, které už nejsou v oběhu. Zdeněk Svoboda odhaduje, že se tak ročně sešrotuje nebo vyprodává až deset procent skladových zásob takových autodílů.

Celý dnešní systém zásobování vypadá lákavě a svou operativností odráží požadavky moderní rychlé doby: ráno dovezete auto ke svému mechanikovi na výměnu brzd a večer si ho vyzvednete. Jenže to tak často není, systém je navíc velmi drahý. Servis sice nemusí mít zásoby autodílů, takřka na zavolanou mu je doveze obchodník, ale zákazník zbytečně platí za expresní dodání. Odráží to i nepřehlednost databází a rozmanitost provedení některých komponent. „Na Opel Astra z přelomu tisícíletí existuje 28 provedení hlavního brzdového válce,“ uznává Svoboda. U Škody Octavie například existují provedení, u kterých odhalíte jednu ze tří variant kotoučů brzd až když sundáte kolo, pokud nemáte od výrobce přístup do servisní databáze dílů dle výrobního čísla (VIN). Je to paradox, autodíly zaváží prodejci do servisů na zavolanou, ale samotná oprava často rozhodně expresní není.

Stejně jako ve značkových servisech a mnoha dalších oborech lze podle Zdeňka Svobody změnit strategii. „Ze statistických dat a znalosti vozidel lze s velkou jistotou předpovídat, s čím a kdy bude třeba do servisu,“ vysvětluje.

Lze to ilustrovat na samotných automobilkách. Pokud objednávají díl na následující rok, mají podle informací iDNES.cz u dodavatele slevu třeba čtyřicet procent oproti objednávce ad hoc.

Svoboda tomu říká plánovaná spotřeba komponentů a dává to do souvislosti s přerodem průmyslu dneška (Průmysl 4.0). „V servisu musí dlouho dopředu vědět, jaké díly budou potřebovat,“ vysvětluje. U většiny aut - a u masových modelů zvlášť - se to dá naplánovat. A počítat s tím dlouho dopředu. „Říká se tomu proaktivní servis. Budoucnost je v autodiagnostice vozu, která sama ohlásí servisu závadu nebo blížící se potřebu výměny komponent. Automobilky na tom už dnes pracují,“ dodává Svoboda.

Jenže to jsou auta dneška a budoucnosti, zatímco po českých silnicích se pohybují auta „včerejška“. Taková se o nové brzdy nepřihlásí sama, ale musí jejich výměnu předpovědět servis.

Řešením je podle Svobody mít stabilního kvalitního servismana: „Nejdůležitější není faktura, kterou vydává za odvedenou práci, ale říci, co a kdy se bude dělat příště a kolik to bude stát!“ Právě sestavováním takových predikčních plánů se Svoboda zabývá.

Při návrhu řešení se nechal inspirovat u velkých automobilek (mimo jiné v mnichovské fabrice BMW plánoval logistiku dodávání komponent). „Ty drží minimální sklad, pracují v systému just-in-time, kdy dodávky materiálu nemíří do meziskladu, ale přímo na výrobní linku. Dodavatelé vyrábí plynule tak, aby nemuseli mezisklad mít ani oni,“ popisuje. Podle Svobody není výjimečné, že dodavatel začne sedačku kompletovat (vyrábět) dvě hodiny před tím, než bude potřeba v automobilce.

„Automobilky umí pracovat s časovým rozlišení cen autodílů, prodejci ne,“ shrnuje.

Zdeněk Svoboda vyzkoušel experiment, do kterého zahrnul 50 servisů v České republice. Podle servisních dat a skladby zákazníků předpovídali potřebu dílů a objednávali je s předstihem. U dodavatelů tak získali výraznou slevu. „V pohotovostním skladu dílů jsme vystačili s materiálem v ceně dvaceti tisíc korun,“ dodává. „Potíž byla na opačné straně a kvůli tomu jsme projekt ukončili,“ popisuje. Peníze, které servisy ušetřily na tom, že neplatily vyskladnění dílů na poslední chvíli a expresní dodání, si totiž kompletně nechaly, zákazník tedy úsporu nepocítil.

Tento přístup je dnes na automobilovém trhu normou. Dealeři aut totiž nevydělávají na jejich prodeji, ale na následném servisu. A tuto praxi přejímají i neznačkové dílny. U prodejců autodílů mají obrovské slevy (dle velikosti a artiklu klidně 70 procent), ale koncové zákazníky obvykle nechávají platit plnou cenu. Podobnou situaci zná každý, kdo stavěl dům - stavební firma má jiné ceny u dodavatelů než koncový zákazník, jen zřídkakdy pak vydělává jen stavebními pracemi. Sehnat firmu, která bude ochotna pracovat s materiálem, který si stavebník dodá sám, je téměř nemožné.

Svoboda uznává, že v autoopravárenství panuje chaos a kovbojské praktiky jsou na denním pořádku.

Patří k nim výměna dílů, která není nutná, nadhodnocování cen dílů, extrémně rozdílná kvalita náhradních dílů z druhovýroby a neschopnost správně určit závadu a neznalost postupu oprav. Neefektivní a nákladné dodávky dílů jsou pak dalším prvkem, který vede k předražování údržby.





Nejčtenější

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat
Nákup nového auta: prodejci nabízejí plnou nádrž i vyřizování na úřadech

Přestože prodeje nových aut i v Česku stále rostou (loni se jich prodalo přes čtvrt milionu), stále je dost těch, kteří si nikdy nový vůz nekoupí. Jak to...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přezouvání do letního je v plném proudu. Pozor na vibrace a hluk

Sezona zimních pneumatik je u konce a mnoho motoristů si mění kola svépomocí. Pokud se na to chystáte, buďte obezřetní. Nejdůležitější je správné utažení...  celý článek

BMW X5 M / HARMAN / RSE / LED
BMW X5 M / HARMAN / RSE / LED

r.v. 2016, naj. 14 000 km, benzín
2 380 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.