Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Auto dostalo v zimě zabrat. Zamiřte do myčky a servisu

aktualizováno 
Baterie, stěrače, podvozek, brzdy. To vše dostalo na autě během zimy zabrat. S nástupem jara věnujte autu čas a dopřejte mu návštěvu servisu.

Test autobaterie | foto: Volkswagen

Průměrně zručný člověk dokáže bez větších potíží zkontrolovat provozní náplně - základem je ověřit hladiny oleje v motoru a chladicí a brzdové kapaliny. Ovšem bez servisního vybavení už nezjistíte, v jakém jsou stavu a zda nepotřebují vyměnit. Všímejte si také případných úniků náplní, když najdete pod autem olejovou loužičku, zamiřte do servisu bez odkladu. Brzdy by neměly pískat nebo skřípat. Brzdový pedál by neměl vibrovat, což většinou značí zvlněné brzdové kotouče. Sami zvládnete výměnu stěračů.

Po zátěži v zimních měsících si auto ovšem zaslouží kontrolu u odborníka s patřičným vybavením. Seznam jarních servisních úkonů zahrnuje právě kontrolu stavu náplní v chladicí soustavě či v brzdách, správné nastavení světlometů a ostřikovačů čelního skla, kontrolu tlaku v pneumatikách či prohlídku tlumičů a celého podvozku a výfukové soustavy. Ideální je kontrola a případné seřízení geometrie podvozku. Majitelé starších vozů by měli při jarní údržbě vozidla věnovat zvláštní pozornost brzdové kapalině, jejíž výměna je obvykle předepsána poprvé po třech letech od uvedení vozidla do provozu a následně každé dva roky. Degradovaná kapalina zpomaluje reakce brzd, prodlužuje brzdnou dráhu a v krajním případě může způsobit kompletní selhání brzd.

Množství servisů nabízí slevy na jarní prohlídku vozu. Některé z nich lákají na nízké ceny, jinde například na doprovodné soutěže a slevy na náhradní díly a příslušenství. Jarní servisní akce odstartovaly servisy s dubnem. Škoda ji má za 249 Kč, je v ní třeba také diagnostika řídicí jednotky vozu nebo zátěžový test akumulátoru. Prémiová značka Audi ji nabídne za 700 korun a je bohatší o testovací jízdu. Toyota spojila jarní kontrolu vozu se základním servisem klimatizace (čištění a dezinfekce) za 300 korun.

U Seatu vyjde základní prohlídka na 199 korun. „Jarní servisní prohlídka může být pro zákazníka za určitých okolností dokonce zcela zdarma, a to v případě, že svěří odstranění zjištěných závad příslušnému autorizovanému servisu,“ uvádí Jan Špinar, ze společnosti Porsche Česká republika, která Seat v ČR zastupuje.

Značkové servisy se snaží nalákat i majitele starších modelů a nabízejí lacinější řady originálních náhradních dílů. „Od originálních dílů se odlišují konstrukčními detaily, materiály i menším počtem variant při zachování maximální bezpečnosti a funkčnosti. Cenový rozdíl v průměru činí až 25 %,“ vysvětluje Jan Špinar. Kromě toho mívají servisy pro starší vozy i speciální hodinové sazby. „Například servisní prohlídka s výměnou oleje u modelu Seat Ibiza 1.4/63 kW z roku 2008 vyjde na 2 560 Kč, výměna předního brzdového obložení a kotoučů vyjde na 4 540 Kč,“ dodává Špinar.

Umyjte ho

Po zimě dopřejte autu návštěvu myčky a ten nejkomplexnější mycí program obsahující také očistu podvozku. Sůl, kterou silničáři ošetřují silnice, když nasněží, je potvora, která nahlodává plechy vozu. Aby tedy auto nerezlo pod nánosy špíny, je dobré ho alespoň po zimních měsících pořádně umýt zvenčí. Myčka s tlakovou vodou vyžene nečistoty a sůl i ze schovaných koutů a dutin. Když už budete v servisu na kontrole, zkonzultujte s mechanikem, zda by se nevyplatilo zainvestovat do speciálního ošetření podvozku. Antikorozní nástřik na auto velikosti octavie pořídíte do deseti tisíc.

Nezapomeňte na klimatizaci

S klimatizací je třeba minimálně jednou do roka do servisu, právě po zimě je ideální chvíle. Klimatizaci zapnou v teplých jarních dnech i ti, kdo ji v zimě nepoužívali.

Základní dezinfekci, která by se měla provádět aspoň jednou za rok, zvládne každý. Klimatizace kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta zůstává na takzvaném výparníku – většinou je pod palubní deskou auta – a v ní se zachytávají částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i houbám. Pokud se systém pravidelně nečistí, cirkulují všechny tyto potvůrky spolu s ochlazovaným vzduchem v interiéru a míří přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval. Když tedy klimatizace funguje, ale nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí v autopotřebách nebo na internetu koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta – stojí od 100 do 400 korun. Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, komfortnější jsou ale balení, která postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit. Sprej se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za přibližně pět minut. Tuto operaci zvládne každý, stačí dodržet návod.

Existuje ještě trik, který zabrání tvorbu tohoto koktejlu: před koncem cesty vypněte klimatizaci a nechte čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, osušit vnitřnosti klimatizace.

Důležitá je pravidelná výměna filtrů (pylového a prachového). Výrobci mají řešení i pro alergiky a nabízejí speciálně upravené filtry s antibakteriálními a antialergickými vlastnostmi.

Správně fungující klimatizace má zhruba do půl minuty po zapnutí foukat dostatečně chladný vzduch. Když se zdá, že nefunguje správně, je třeba velký servis. V servisech mají speciální zařízení, které celou klimatizaci zkontroluje. Napojí se na rozvody, v nichž obíhá chladicí kapalina. Chladivo vysaje, přefiltruje a případně doplní. Umí také zjistit úniky a doplňuje olej, který slouží pro promazávání systému. Během roku může ze systému uniknout zhruba 5 až 10 % chladicího média, což sníží výkon a účinnost. „Životnost klimatizace můžete prodloužit, pokud ji každý měsíc zapnete alespoň na 10 minut,“ radí značka Renault ve svém manuálu.





Nejčtenější

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

Další z rubriky

Kočárek lze upoutat i na běžný nosič na kola.
Test nosičů na kola: nejlepší jsou ty na tažné zařízení

Švýcarský autoklub TCS otestoval celkem 12 nosičů na kola za auto. Doporučení je jednoznačné: vyhněte se těm, které se upevňují na páté dveře. Podle autoklubu...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Test autobaterie
Auto dostalo v zimě zabrat. Zamiřte do myčky a servisu

Baterie, stěrače, podvozek, brzdy. To vše dostalo na autě během zimy zabrat. S nástupem jara věnujte autu čas a dopřejte mu návštěvu servisu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.