Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Auto dostalo v zimě zabrat. Zamiřte do myčky a servisu

aktualizováno 
Baterie, stěrače, podvozek, brzdy. To vše dostalo na autě během zimy zabrat. S nástupem jara věnujte autu čas a dopřejte mu návštěvu servisu.

Test autobaterie | foto: Volkswagen

Průměrně zručný člověk dokáže bez větších potíží zkontrolovat provozní náplně - základem je ověřit hladiny oleje v motoru a chladicí a brzdové kapaliny. Ovšem bez servisního vybavení už nezjistíte, v jakém jsou stavu a zda nepotřebují vyměnit. Všímejte si také případných úniků náplní, když najdete pod autem olejovou loužičku, zamiřte do servisu bez odkladu. Brzdy by neměly pískat nebo skřípat. Brzdový pedál by neměl vibrovat, což většinou značí zvlněné brzdové kotouče. Sami zvládnete výměnu stěračů.

Po zátěži v zimních měsících si auto ovšem zaslouží kontrolu u odborníka s patřičným vybavením. Seznam jarních servisních úkonů zahrnuje právě kontrolu stavu náplní v chladicí soustavě či v brzdách, správné nastavení světlometů a ostřikovačů čelního skla, kontrolu tlaku v pneumatikách či prohlídku tlumičů a celého podvozku a výfukové soustavy. Ideální je kontrola a případné seřízení geometrie podvozku. Majitelé starších vozů by měli při jarní údržbě vozidla věnovat zvláštní pozornost brzdové kapalině, jejíž výměna je obvykle předepsána poprvé po třech letech od uvedení vozidla do provozu a následně každé dva roky. Degradovaná kapalina zpomaluje reakce brzd, prodlužuje brzdnou dráhu a v krajním případě může způsobit kompletní selhání brzd.

Množství servisů nabízí slevy na jarní prohlídku vozu. Některé z nich lákají na nízké ceny, jinde například na doprovodné soutěže a slevy na náhradní díly a příslušenství. Jarní servisní akce odstartovaly servisy s dubnem. Škoda ji má za 249 Kč, je v ní třeba také diagnostika řídicí jednotky vozu nebo zátěžový test akumulátoru. Prémiová značka Audi ji nabídne za 700 korun a je bohatší o testovací jízdu. Toyota spojila jarní kontrolu vozu se základním servisem klimatizace (čištění a dezinfekce) za 300 korun.

U Seatu vyjde základní prohlídka na 199 korun. „Jarní servisní prohlídka může být pro zákazníka za určitých okolností dokonce zcela zdarma, a to v případě, že svěří odstranění zjištěných závad příslušnému autorizovanému servisu,“ uvádí Jan Špinar, ze společnosti Porsche Česká republika, která Seat v ČR zastupuje.

Značkové servisy se snaží nalákat i majitele starších modelů a nabízejí lacinější řady originálních náhradních dílů. „Od originálních dílů se odlišují konstrukčními detaily, materiály i menším počtem variant při zachování maximální bezpečnosti a funkčnosti. Cenový rozdíl v průměru činí až 25 %,“ vysvětluje Jan Špinar. Kromě toho mívají servisy pro starší vozy i speciální hodinové sazby. „Například servisní prohlídka s výměnou oleje u modelu Seat Ibiza 1.4/63 kW z roku 2008 vyjde na 2 560 Kč, výměna předního brzdového obložení a kotoučů vyjde na 4 540 Kč,“ dodává Špinar.

Umyjte ho

Po zimě dopřejte autu návštěvu myčky a ten nejkomplexnější mycí program obsahující také očistu podvozku. Sůl, kterou silničáři ošetřují silnice, když nasněží, je potvora, která nahlodává plechy vozu. Aby tedy auto nerezlo pod nánosy špíny, je dobré ho alespoň po zimních měsících pořádně umýt zvenčí. Myčka s tlakovou vodou vyžene nečistoty a sůl i ze schovaných koutů a dutin. Když už budete v servisu na kontrole, zkonzultujte s mechanikem, zda by se nevyplatilo zainvestovat do speciálního ošetření podvozku. Antikorozní nástřik na auto velikosti octavie pořídíte do deseti tisíc.

Nezapomeňte na klimatizaci

S klimatizací je třeba minimálně jednou do roka do servisu, právě po zimě je ideální chvíle. Klimatizaci zapnou v teplých jarních dnech i ti, kdo ji v zimě nepoužívali.

Základní dezinfekci, která by se měla provádět aspoň jednou za rok, zvládne každý. Klimatizace kromě chlazení také odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta zůstává na takzvaném výparníku – většinou je pod palubní deskou auta – a v ní se zachytávají částečky nečistot zvenčí. V takovém koktejlu se výborně daří roztočům, bakteriím, virům i houbám. Pokud se systém pravidelně nečistí, cirkulují všechny tyto potvůrky spolu s ochlazovaným vzduchem v interiéru a míří přímo do vašich plic. Údržba je nezbytná i proto, aby systém vůbec správně fungoval. Když tedy klimatizace funguje, ale nepříjemně zapáchá zatuchlinou, stačí v autopotřebách nebo na internetu koupit speciální sprej, který vyčistí a vydezinfikuje rozvody v kabině auta – stojí od 100 do 400 korun. Sprej stříkáme hadičkou přes vzduchové sání v motorovém prostoru, komfortnější jsou ale balení, která postavíte do kabiny doprostřed auta mezi sedačky, auto zavřete a necháte působit. Sprej se nasává do výdechů klimatizace a dezinfikuje vnitřní prostor od mikrobů a plísní. Vyprchá za přibližně pět minut. Tuto operaci zvládne každý, stačí dodržet návod.

Existuje ještě trik, který zabrání tvorbu tohoto koktejlu: před koncem cesty vypněte klimatizaci a nechte čistý vzduch, který zvenčí proudí přes ventilaci, osušit vnitřnosti klimatizace.

Důležitá je pravidelná výměna filtrů (pylového a prachového). Výrobci mají řešení i pro alergiky a nabízejí speciálně upravené filtry s antibakteriálními a antialergickými vlastnostmi.

Správně fungující klimatizace má zhruba do půl minuty po zapnutí foukat dostatečně chladný vzduch. Když se zdá, že nefunguje správně, je třeba velký servis. V servisech mají speciální zařízení, které celou klimatizaci zkontroluje. Napojí se na rozvody, v nichž obíhá chladicí kapalina. Chladivo vysaje, přefiltruje a případně doplní. Umí také zjistit úniky a doplňuje olej, který slouží pro promazávání systému. Během roku může ze systému uniknout zhruba 5 až 10 % chladicího média, což sníží výkon a účinnost. „Životnost klimatizace můžete prodloužit, pokud ji každý měsíc zapnete alespoň na 10 minut,“ radí značka Renault ve svém manuálu.





Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Další z rubriky

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat
Nákup nového auta: prodejci nabízejí plnou nádrž i vyřizování na úřadech

Přestože prodeje nových aut i v Česku stále rostou (loni se jich prodalo přes čtvrt milionu), stále je dost těch, kteří si nikdy nový vůz nekoupí. Jak to...  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.