Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

aktualizováno 
V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v horším případě způsobí nehodu nebo někoho zraní. Vadu hlaste okamžitě a nenechte se odbýt. Ani předávací protokol nezbavuje servis odpovědnosti.

Nedotažené šrouby na kole reklamujte ihned, je to odpovědnost servisu. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

Ivana má čerstvou zkušenost: odvezla své auto do pneuservisu na výměnu zimních gum za letní. Auto si po přezutí převzala zpět, ale po ujetí krátké vzdálenosti, cca 200 metrů, ucítila, jak vůz začíná cukat. Následně se přední kolo zcela uvolnilo a odkutálelo pryč. Přestože nejela rychle, měla problém auto ubrzdit. Kolo vylomilo lem kolem blatníku a brzděním se poničil disk. Automechanik zkrátka zapomněl kolo dotáhnout.

Co dělat v takovém případě? Volat do servisu, nebo na svou pojišťovnu? Určitě se v první řadě obraťte na servis. Podle občanského zákoníku je za vadu zodpovědný zhotovitel - tedy ani ne konkrétní automechanik, ale pneuservis. Ani zaplacená služba či předávací protokol jej zodpovědnosti nezbavují. Ivana tak udělala a automechanik přiznal svou chybu. „Na své náklady škodu na autě opravil, nakoupil značkové náhradní díly, poskytl mi náhradní vůz,“ uvedla Ivana.

Když si měníte kola sami

Aleš si přezouvá kola na autě sám. Na utahování šroubů použil špatné nářadí, a kolo tak dostatečně neupevnil. Během jízdy se mu jedno z kol začalo cukat a z pěti šroubů zůstaly na svém místě jen dva. Naštěstí zastavil včas. Na místě opravu řešit nemohl, náhradní šrouby neměl. Proto kontaktoval pojišťovnu a přes asistenční službu povinného ručení si zavolal odtahovou službu. Škoda na autě nevznikla, nikdo se nezranil. Část odtahu do sjednaného limitu zaplatila pojišťovna, zbytek si doplatil sám.

„Když kolo upadne, je potřeba ihned kontaktovat pneuservis a sepsat s ním reklamační protokol, aby nebylo sporu o tom, jak brzy po montáži kolo upadlo. Pokud jde o pojišťovnu, určitě se nic nezkazí, když se jí věc oznámí k havarijnímu pojištění,“ poradil nezávislý expert na dopravní právo, advokát Michal Dlabola.

Zda vám pojišťovna něco zaplatí, záleží na konkrétních podmínkách pojistné smlouvy. Některé pojišťovny nevyplácejí pojistné plnění v okamžiku, kdy je za poškození auta zodpovědný servis. Každý servis by však měl mít uzavřenou odpovědnostní pojistku.

„V případě pochybení automechanika jde náhrada škody z odpovědnostní pojistky servisu. Znamená to, že nejde o pojistnou událost motoristy, kterému auto patří,“ uvedl mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek s tím, že servis si škodu musí s pojišťovnou vykomunikovat sám. Ta však už potom situaci řeší přímo s řidičem.

Zranění či cizí škodu řešte s pojišťovnou

Pokud kvůli nedotaženým šroubům a uvolněnému kolu dojde ke zranění či k poškození cizího majetku, určitě je třeba věc neprodleně oznámit vlastní pojišťovně, tentokrát k pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla, čili k povinnému ručení.

Zničili auto v servisu? Mají na to pojistku

Ondřej (jeho celé jméno redakce zná) si dal do servisu opravit auto, při testovací jízdě po opravě technikovi nedalo přednost jiné auto a vůz nabouralo. Ondřejův vůz byl na odpis. "Pro takové případy je samozřejmě každý dealer pojištěný," uvádí Jiří Rozkošný, mluvčí českého zastoupení Audi. "Ze zákona je dané, že po dobu, kdy má servis auto v péči, za něj ručí," platí to pro podobné nepříjemné případy, jako se stal Ondřejovi, ale třeba i pro případ, že auto na parkovišti servisu poničí kroupy nebo vykrade zloděj. Je třeba mít ovšem o předání doklad. "Servis za auto přebírá zodpovědnost podpisem přijímacího protokolu a přestává ručit podpisem výdeje na protokolu," upřesňuje Rozkošný.

"Nemáme striktní pravidlo na jaké limity má být servis pojištěn stejně jako neurčujeme pojišťovnu. Všechny servisy ovšem mají pojištění ve vlastním zájmu," upřesňuje zástupce Audi v Česku. "Výše pojistky závisí na velikosti servisu a objemu aut, která servisuje," uzavírá Rozkošný a zdůrazňuje nutnost vystavovat předávací protokol, ve kterém je zaznamenán stav vozu. To je u značkových servisů samozřejmostí, u garážistů a neautorizovaných autodílen se ovšem často vše domlouvá ústně, což není pro případy následných sporů ideální.

„Provozovatel vozu totiž odpovídá za takto vzniklou újmu nebo škodu i v okamžiku, pokud pneuservis kolo nedotáhl, a pojišťovna je povinna tuto újmu nebo škodu nahradit. Pokud se prokáže, že na vině byl pneuservis, má proti němu pojišťovna regres, čili nárok na náhradu toho, co poškozenému zaplatila,“ doplnil advokát.

Reklamovat můžete i dva roky. Jen teoreticky

Ale ne vždy se vada projeví ihned. V případě, že nedotažené šrouby na kole poničí auto či způsobí nehodu, máte šanci vadnou práci reklamovat. Ale musíte mít v ruce důkazy a pak je to téměř nemožné. „Reklamovat vadu lze podle občanského zákoníku až do dvou let od předání auta, nicméně zákazník musí prokázat, že kolo bylo nedostatečně upevněné již při vyzvednutí vozu, což lze jen velmi těžko,“ dodal Dlabola.

Proti postupnému uvolňování šroubů se pneuservisy ostatně jistí. „Zákazníky upozorňují na to, že po ujetí určité vzdálenosti mají kola dotáhnout, a i v návodech k obsluze bývá uvedeno, že utažení kol se má pravidelně kontrolovat,“ doplnil Dlabola. Upozornil, že po pár dnech už lze jen těžko rozlišit, zda byly šrouby nedotažené, nebo se uvolnily postupně během jízdy. V takových případech už je pneuservis ze hry a pomůže spíše pojišťovna řidiče.

Ideální řešení? „Nejlepší je nespoléhat na pneuservis a sám si kola zkontrolovat. Koneckonců může jít o zdraví právě toho, kdo s autem jede,“ míní advokát.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.