Nejvíc se s technickými průkazy manipulovalo u vozů dovezených před vstupem do EU. Tento Nissan z Francie je o tři roky starší.

Nejvíc se s technickými průkazy manipulovalo u vozů dovezených před vstupem do EU. Tento Nissan z Francie je o tři roky starší. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Šestina ojetin papírově omládla, odhalit podvod není snadné

  • 170
Každá šestá ojetina na českém trhu prošla omlazovací kúrou a má v technickém průkazu mladší datum výroby, než kdy skutečně z továrních pásů sjela. Kvůli dřívějším špatným kontrolám technických průkazů u dovezených vozů mohli podvodníci tyto údaje snadno falšovat.

Šance, že takové auto koupíte, rapidně roste v případě, že je vůz dovezený z ciziny před více než šesti lety. Vyplývá to z údajů firmy Cebia, která v Česku sleduje historii většiny vozidel.

"V minulosti stačilo při přihlašování dovezeného auta předložit jen ověřenou kopii zahraničního technického průkazu. Notáři přitom nezkoumali a ani neměli možnost zkoumat, zda byly informace v zahraničním dokumentu nějak pozměněny. Omlazení aut proto bylo velmi častým jevem, se kterým se bohužel setkáváme i dnes," uvedl šéf Cebie Martin Pajer. Podle něj se nejčastěji omlazují vozy o dva roky, ve víc než 16 procentech, pět procent ojetin je omlazeno o tři roky a tři procenta o čtyři roky.

Omlazených už moc nepřibývá, úředníci si dávají větší pozor

Jak se datum v technických průkazech falšuje? Od doby, kdy originály technických průkazů kontrolují přímo úředníci, podle expertů podvodníci upravují datum výroby například retušováním původních údajů a natištěním nových.

"Zejména u starých techničáků není vyškrabání číslice problém. Teď už školíme úředníky, aby se soustředili na případné změny, ale bohužel nemůžeme kontrolovat každý průkaz jako podezřelý. Pokud někdo předloží doklad a náš pracovník v něm nenajde na první pohled žádný rozpor, akceptuje ho," uvedl Josef Pokorný ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy.

Počet podvodů s daty výroby aut se podle něj pomalu snižuje od vstupu Česka do Evropské unie (2004), odkdy se originály zahraničních technických průkazů ukládají po dobu pěti let do archivu. Pajer však upozorňuje, že i z archivu se může originál ztratit. Třeba ve chvíli, kdy je podvodník domluven s úředníkem.

Že na trhu koluje stále spousta aut, u nichž nesouhlasí roky výroby se skutečností, potvrzuje i šéf výkupu Autobazaru AAA Auto Petr Vaněček. Pokud je vůz omlazen a zároveň má například stočený tachometr, jsou jeho lidé schopni odhalit podvod v drtivé většině případů.

Kromě kontroly před výkupem jim v tom pomáhá i společnost Cebia. Ta totiž od většiny stanic technické kontroly získává údaje o počtu najetých kilometrů u konkrétních vozů, které později mohou odhalit případné ubrání počtu najetých kilometrů. Stejně tak je schopna na základě čísla VIN (unikátního identifikátoru každého vozu) určit měsíc a rok výroby vozu.

Takto omlazený vůz Nissan Patrol dovezený z Francie má k dispozici i MF DNES. Záznam v technickém průkazu ukazuje na rok 2001, ve skutečnosti je vůz o tři roky starší. Právě tento teréňák je příkladem toho, jak snadno může i zkušený automobilista nalétnout podvodníkům.

"Než si někdo koupí ojeté auto, měl by se velmi dobře informovat o tom, jakými detaily lze odlišit vozy z různých let výroby," upozorňuje Pajer. Může jít například o různé výkony motoru, rozložení ovladačů na palubních deskách či o tvar nárazníků a spoilerů.

I takto důkladnou kontrolu však dnes již podvodníci dokážou obejít. Kosmetické detaily na vozech, jako například osvětlení, jsou totiž zpravidla lehce vyměnitelné, stejně jako prvky interiéru. Zájemci tak může pomoci před koupí jen kombinace údajů z Cebie, kontrola v autorizovaném servisu a ještě projetí auta vlastním automechanikem.

Jak poznat omlazenou ojetinu

1. krok V identifikačním čísle auta VIN, které lze přirovnat například k rodnému číslu u lidí, jsou obsaženy údaje jako rok výroby, modelová řada, výkon motoru či jeho objem. VIN je umístěn na více místech vozu a na žádné z částí nesmí být stopa po jeho úpravě.

2. krok Před vstupem do EU bylo relativně snadné u dovezených ojetin pozměnit v původním technickém průkazu rok výroby - například přepsat číslice.

3. krok Při využití systému pro rozkódování VIN je však možné poznat skutečný měsíc a rok výroby. Výsledkem bývá často majitel vozu nemile překvapen - test ukázal, že Nissan Patrol je o tři roky starší.

VIN kód omlazeného Nissanu