BMW K1600GTL

BMW K1600GTL | foto: BMW

Motorkaření ve velkém stylu. Nové šestiválcové cesťáky BMW

  • 48
Výbava hodná auta, výkony šestiválců taky. Nové cestovní speciály od BMW přiváží neochvějnou suverenitu a třeba i xenonové světlomety. To jinde neseženete.

Terénní motorky jsou jednoválce, choppery dvouválce, sportovní a cestovní motocykly většinou čtyřválce. Z tohoto škatulkování až dosud vyčnívala jenom obrovská Honda Goldwing s šestiválcovým boxerem. Až letos zaútočil na její dlouholetou šestiválcovou nadvládu nový moderní stroj od BMW. A vypadá to, že se v poklidném rybníku velkých luxusních cesťáků objevila pořádně dravá štika.

Německé značce BMW se totiž podařilo vyvinout řadový šestiválec o celkové šířce pouhých 56 cm a hmotnosti 102 kg. Na základě této kompaktní šestnáctistovky naladěné na mohutný maximální výkon 160 koní a ještě masivnější točivý moment 175 Nm pak značka BMW postavila dvojici velkých cesťáků K1600GT a K1600GTL.

Oba přitom vybavila moderními technologiemi, které ve světě motorek dosud nemají obdoby. A protože pro prezentaci takovéhoto luxusního cestovního stroje určeného na dlouhé dovolené v sedle se hodí sucho a teplo, pozvala společnost BMW novináře do Jihoafrické republiky, kde v únoru čeká horké léto.

Nádherné okolí Kapského města se zakroucenými silničkami na pobřeží obklopeném horami je opravdovým motorkářským rájem. Jen nesmíte ani na chvíli nezapomenout, že se tady na silnicích jezdí vlevo!

BMW K1600GTL

Sportovně laděné K1600GT

První den patří flotile třiceti temně rudých modelů K1600GT. Už předem prozradíme, že model GT je sice také Grand Turismo, ale jde na to úplně z jiné strany a útočí přímo na srdce nádherným řezavým zvukem i sportovním charakterem. Zezadu hrozí dvojicí výfuků s šesti otvory a diodovým zadním světlem. Ze strany zase zaujmou odkryté boky šestiválce, který svoji konstrukci pro laiky ještě hrdě hlásí chromovanou číslicí 6 na bloku válců. Ale to hlavní je vidět zepředu.

BMW K1600GT

V oblasti motocyklů tu byly totiž poprvé použity xenonové světlomety, navíc s adaptivním nakláněním světla. Světlo z xenonového projektoru je směrováno pomocí pohyblivého zrcátka řízeného krokovým motorkem. Ovládací systém udržuje správný úhel paprsku na základě snímačů odpružení. Navíc sleduje pomocí gyroskopů úhel náklonu motocyklu a společně s vyhodnocením rychlosti spočítá přesně ten správný úhel a nasvítí vnitřní stranu zatáčky. Náklon 20 stupňů při rychlosti 100 km/h totiž znamená pozvolnější zatáčku, ale stejný úhel třeba ve třicítce bude znamenat hodně ostrou zákrutu.

BMW K1600GT

Také panel přístrojů před řidičem je hodně neobvyklý. Obsahuje dva kulaté budíky tachometru a otáčkoměru, mezi nimiž vykukuje obdélníkový barevný displej TFT. Na první pohled trochu připomíná panel autorádia, to ale vůbec nevadí, protože rádio na něm nakonec také najdete.

Technologie TFT je kromě barevného zobrazení na displeji také velmi dobře vidět i na slunci. Na K1600 se montuje díky tomu, že BMW používá stejné displeje i u aut a při velkém počtu kusů lze takto drahou věcičku zabudovat i do motorek vyšší třídy.

Na displeji se v chytře řazeném systému nabídek zobrazují údaje o spotřebě, teplotách, tlaku v pneumatikách a mnoho nastavení jízdního režimu, elektronického odpružení nebo třeba vyhřívání sedaček. To vše můžete zobrazit a nastavovat i za jízdy, aniž byste museli sundat ruce z řídítek.

Pro levou ruku je totiž připravený multiovládač v podobě otáčecího a výkyvného kolečka, doplněný tlačítkem Menu. Nová řada BMW K1600 má i integrovanou navigaci, kterou ale můžete po zaparkování vysunout, vzít si ji na noc s sebou a třeba si naplánovat výlet na druhý den. Navigace je přitom chytře ukrytá pod elektricky ovládaným plexištítem, který se po vypnutí zapalování zasune až dolů a chrání navigaci před vysunutím.

Na velkoobjemové šestiválce mají BMW K1600GT i GTL překvapivě sportovní charakter. Jsou silné už od volnoběhu a není problém rozjet se třeba i na trojku téměř bez přidání plynu. Ten správný nářez se ale dostaví až od čtyř tisíc otáček.

V tu chvíli jako když vás nakopne sportovní špička, jak ji známe z okruhových čtyřválců a trvá úžasně dlouho – až za sedm tisíc ot/min. Tolik sportovního nadšení by v téhle kategorii a od šestiválce opravdu nikdo nečekal! Naopak klidné pásmo od dvou do čtyř tisíc otáček je v kombinaci s delší převodovkou spíše na poklidné projížďky a při předjíždění budete muset podřazovat o dva stupně dolů.

Na druhou stranu, zátah je tak heboučký, že můžete i na šestku nechat spadnout rychlost pod padesátku a "káčko" se po otočení plynu sametově rozhoupe na obvyklé cestovní tempo. Odměnou za delší převodovku je na šestnáctistovku velmi dobrá spotřeba, která se při běžném ježdění bude pohybovat do šesti litrů a díky 24litrové nádrži bude nutné jezdit k pumpě jednou za 400 kilometrů.

BMW K1600GT

Dojem ze zátahu s maximálním bodem 175 Nm při 5250 ot/min je naprosto kultivovaný. Tak sametově hladký silácký tah prostě z žádného čtyřválce nedostanete. Nikde ani náznak vibrací či rezonancí, elektronika si v klidu přebere jakékoli nenadálé zacloumání rukojetí plynu a na zadní kolo pustí jen tu správnou porci síly.

Tlačítkem na pravém řídítku si lze navolit jeden ze tří režimů, Rain, Road a Dynamic, které spolupracují s kontrolou trakce a určují intenzitu odezvy na plynovou rukojeť plynu. Režim Road zajistí plynulý nástup výkonu a optimalizuje spotřebu paliva, Dynamic nabídne ostřejší reakci na plyn a agresivnější akceleraci. Speciální režim do deště Rain sníží celkový výkon a zpomalí reakci na plyn, takže K1600 na mokré vozovce spolu s ABS a kontrolou trakce snadno ukočíruje každý řidič.

U modelu GT podporuje sportovní dojem ostřejší jízdní pozice jezdce s větším poměrem váhy na řídítkách, ale hlavně sportovnější sedlo. Na první dojem je rovné a dlouhé sedlo docela tuhé, po celém dni v sedle mu ale rozhodně dáte jedničku s hvězdičkou. To samé platí pro elektricky ovládaný plexištít, který tlačítkem vysunete nahoru a octnete se v oáze klidného vzduchu, nebo jej spustíte dolů a užijete si sportovní jízdy na větru.

Sportovní svezení podporuje i elektronicky nastavitelné odpružení ESA, které počítá i se zvýšením tuhosti podle plných kufrů či jízdy ve dvou. V kombinaci se systémy Paralever a Telelever v této kategorii nic lepšího prostě neseženete a při rychlé jízdě v zatáčkách je to zatraceně znát. I přes úctyhodnou provozní hmotnost 319 kg se mašina v náklonu chová naprosto jistě a přesně si to žene zatáčkou. Překlopení do další zatáčky chvíli trvá, ale i pokud si přitom uberete nebo přidáte plyn, motorku to ani o milimetr nerozhodí.

Poklonu zaslouží brzdy. S ABS a posilovačem EVO snad nikdo neumí zabrzdit na kratší vzdálenosti.

Luxusně pojaté K1600GTL

Druhý den testování v okolí Kapského Města si ke zkratce GT přidal ještě L jako "Luxury" a velký cesťák narostl o velký zadní kufr s opěrkou spolujezdce. U modelu GTL se shodná konstrukce a motor jako u GT pocitově změnila díky úplně jiné jezdecké pozici řidiče na krále dlouhých cest.

Součástí je také audiosystém, můžete si pustit rádio nebo si zapojit USB s hudbou do schránky pod koleny řidiče, vedle si dát nabíjet mobil a pro jistotu zamknout všechny kufry centrálním zamykáním. Docela chytrá funkce, když vezmete v úvahu celkem pětici úložných prostor...

BMW K1600GTL

Pocitově je GTL úplně jiná mašina. Po přesednutí na BMW K1600GTL najednou vyměníte tuhé sportovní sedlo za měkké křesílko, jen zlehka si položíte ruce na řídítka a nohy uvolněně odložíte na ploché stupačky a rázem cítíte, že to "L" v názvu oprávněně zastupuje pojem luxury.

Velká druhá sedačka s koženou opěrkou přímo láká spolujezdkyni, aby se k vám připojila na dlouhou dovolenou. Z pohledu řidiče je velkým rozdílem také klenutý plexištít, který pečlivě chrání i spolujezdce i za cenu, že velkou část cesty bude řidič koukat skrz plexi místo přes něj.

Díky měkčímu nastavení odpružení a snad i díky majestátní siluetě obrovského cesťáku K1600GTL celkově víc vyhovuje plynulejší styl projížďky. Nastavte si tempomat a začněte se kochat výhledy na moře.

Kvůli velkému zadnímu kufru a měkčímu podvozku má GTL elektronicky omezenou maximálku na 220 km/h v porovnání s maximální rychlostí 250 km/h dosahovanou sportovnějším dvojčetem. Velký zadní kufr a větší plexištít znamenají také o malý kousek vyšší spotřebu, to ale GTL víc než kompenzuje větší nádrží s celkovým objemem 26,5 litru (u GT 24 litrů).

BMW K1600GTL

BMW K1600GT dokáže strhnout k sportovnímu svezení a hodně svižné projížďce. Na model K1600GTL zase naložíte spolujezdkyni i s velkou výbavou a můžete vyrazit na dovolenou ve velkém stylu.

Na svou velikost i sílu se obě motorky dají až překvapivě snadno a s jistotou vodit. Spotřeba se zvedne jen při ostřejším stylu jízdy, kdy podlehnete lákání sametově uhlazeného výkonu a podmanivého zvuku. Tuhle kombinaci strhujícího šestiválce a moderního podvozku plně řízeného elektronikou doplněného revolučními funkcemi jako ovládání ve stylu iDrive ve čtyřkolových BMW či xenonové světlomety prostě jinde nedostanete.