Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Sháním obrněný transportér“

aktualizováno 
Silnice takřka bez dopravních značek a signálů, jakož i dalších omezení včetně obrubníku. Přesto plynulejší jízda a méně dopravních nehod. Takhle smířit oheň s vodou dokázal holandský dopravní vizionář Hans Monderman, mimo jiné vynálezce kruhového objezdu, propagátor snížené rychlosti ve městech a odpůrce dopravních značek, který letos v lednu zemřel ve věku dvaašedesáti let.

Fiat 500 versus Audi Q7 - ilustrační foto | foto: ADAC

Pokud auta ve městech jezdí pomaleji, hlásal, mají řidiči čas dávat přednost v jízdě či zastavovat tam, kde je to opravdu potřeba. Městy s pouze nejnutnějším minimem značek projíždějí auta plynuleji, méně se zastavují, takže i přes nižší povolenou rychlost zvládnou městem projet stejně rychle nebodokonce i rychleji než dřív.

Lidé totiž intuitivně vycítí, kdy je třeba dát přednost a kdy ji mají mít oni sami. Jejich vnímavost okolí vzroste, jakmile si uvědomí, že jsou skutečnou součástí provozu a prostředí, ne jen zvenku regulovaným objektem, který zajímá pouze začátek a cíl cesty... Ověřeno, vyzkoušeno, psychologicky zdůvodněno.

Mondermanův báječný vynález mě posmělil dát k lepšímu svoji čerstvou osobní zkušenost. Nedávno jsme si domů kupovali nové auto. Samozřejmě takové, abychom se před ostatními nemuseli stydět. Tedy opět malé.

S tímto požadavkem jsem svěřil prodavači v jedné značkové autotechně. "Dobrá volba!" rozzářil se ten ochotný mladík, aby se vzápětí zasmušil.

"Tím jsem myslel naši značku, samozřejmě. Ale ta velikost, tady opravdu nevím... Nechci vám radit, ale s takovým autíčkem, i když šikovné je, to se musí uznat, bych si já na silnici vůbec netroufnul. Vždyť vy si nebudete moct vůbec nic dovolit! Naopak, všichni se budou vytahovat na vás! Každý vás předjede! Budou vás ignorovat na přednosti! A na parkovišti před obchoďákem se budete stydět, uvidíte!"

"Já bych se spíš styděl, že mám auto zbytečně velké," namítl jsem. Se vztyčenými prsty se na chvíli zarazil. Na docela malou. "Nic v něm neuvezete," pokračoval ve vypočítávání. "A i policajti si na vás budou víc dovolovat, uvidíte! Věřte mi, nakonec se sem stejně vrátíte pro větší fáro. - Nebo jste zelenej?" zeptal se s podezřením.

"To ani ne. Ale nám prostě malé auto stačí."
"Chápu..." Zamnul si bradu. "A co bezpečnost jízdy?" vyhrkl nadějně.
"Jsem už vybouřený kliďas, všichni říkají, že jezdím opatrně, na ostatní beru ohledy."
"Bezpečnost ostatních je mi ukradená, jde mi o tu vaši. Vašich dětí... vnoučat," opravil se při pohledu na můj zvetšelý habitus. "Představte si, že si je v tomhle povezete na chalupu..."
V představě natěšených dětských ksichtíků za okénkem svého nového autíčka se mi úplně rozsvítil mozek.
"... a napálí to do vás nějakej třítunovej frajer?"
"Jezdím přece opatrně..." bráním svoji idylku.
"VY možná jo..."

Tolik jsem se na ten kup těšil! Moc dobře mi při něm nakonec nebylo, ale odolal jsem. A nejen to. Obyčejně takové věci nedělám rád, ale tentokrát jsem prostě MUSEL trochu přemýšlet. Aut přibývá, pravděpodobnost bouraček úměrně taky.

Jenže místo abychom u nás - za asistence efektivní, důsledné a neúplatné policie - obcovali s auty stále menšími, poněvadž po všech stránkách úspornějšími, a řídili zodpovědněji, raději budeme dál jezdit jako zvířata, a aby se nám při náležitém bourání nic nestalo, budeme tak činit v předimenzovaných žroutech materiálu, paliva, kyslíku, parkovací plochy!

Kde a jak se tahle eskalace civilního zbrojení zastaví? To jednou budeme brázdit cesty v "ótéčkách" (obrněných transportérech, pozn. red), jinak s námi pojišťovna ani neuzavře životní pojistku? A co to vlastně udělá s naší duší? Při vzpomínce na ty tváře bez úsměvu, zakuté v pojízdných pancířích, se mi vybavuje myšlenka významného amerického psychoanalytika Erika Eriksona (volně): "Pokud někdo ztrácí nervy při pouhé představě, že by musel vyjít s příjmem jen desetkrát – místo pětadvacetkrát – větším, než je příjem jeho průměrných spoluobčanů, pak není něco v pořádku."

Nu, autíčko jezdilo skvěle, nebezpečnostní můra se rozplynula. Dokud nepřišel první jarní výlet s vnoučaty. Syn mi nešťastně povídá: "Víš, tati, Lucka říká, že děti by v tom byly málo chráněné... Nezlob se."

Tady končí veškerý humor. Šetřím na hummer.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.