Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kříženec auta a čtyřkolky dojede i tam, kde teréňáky končí

  11:00aktualizováno  11:00
Když chcete jezdit autem v terénu, můžete si pořídit drahý off-road a po každém výletu řešit větší či menší opravy. Nebo sáhnout po vozítku na pomezí auta a motorkové čtyřkolky, které nabídne velkou porci zábavy za rozumné peníze.

Polaris RZR 900 XP | foto: Matěj Olivapro iDNES.cz

Takzvané side-by-side se charakterově nachází někde mezi auty a čtyřkolkami. Vypadají jako malé terénní bugginy: náhon na všechna čtyři kola, dvě jednoduché sedačky, volant a třeba i malá korbička. Stroje nemají klasické řazení, ale stejně jako čtyřkolky využívají variátor.

Jeden takový stroj jsme se vydali otestovat do Španělska na pozvání továrny Polaris. Ve výrobě side-by-side má velkou tradici a značka byla vždy průkopníkem této kategorie. Převodovka novinky jménem RZR 900 XP má dvě rychlosti dopředu pro běžnou jízdu, zpátečku, neutrál a parkovací polohu. Náhon na všechna čtyři kola se připíná elektronicky tlačítkem na palubní desce. Ta je velice strohá, kromě tlačítka pro světla a pohon 4x4 je zde otáčkoměr a displej ukazující základní údaje potřebné k jízdě.

Celý interiér lze díky jednoduchému a odolnému provedení umýt tlakovou myčkou, stejně jako sedačky. Popularitu těchto strojů dokazují prodeje v minulém roce, kdy počet prodaných side-by-side od Polarisu překročil počet prodaných čtyřkolek.

Polaris RZR 900 XP

Side-by-side nemusí sloužit jen k zábavě, dokáží zastat i velké množství práce. To ale není případ RZR XP. Polaris tento stroj představil s velkým očekáváním a měl k tomu důvod. Jde o ryze sportovní záležitost, která na trhu zatím nemá obdoby. Stroj dostal nový motor, nový podvozek a několik dalších novinek. Na první pohled jsou vidět LED světlomety – nejde pouze o potkávací světla, ale o plnohodnotnou náhradu žárovek o výkonu 60 W u potkávacích a 65 W u dálkových. Diody mají několik výhod, od nízké spotřeby, až po vysokou mechanickou odolnost.

O pohon se stará řadový dvouválec o výkonu 88 koní, což je doslova revoluce v dané třídě. Je totiž třeba říci, že motor má na starost pouze něco málo přes 500 kilogramů a poměr váhy a výkonu je zde mnohem příznivější než u jakéhokoli terénního vozu. Přepracovaná je převodovka i variátor, který má novou spojku a rychlejší reakci na přidání plynu. Na zadní kola se výkon přenáší prostřednictvím rozvodovky, obě kola se tedy točí stejně rychle. Vepředu je diferenciál s novými dvojitými ložisky na výstupu k poloosám.

Podvozek samotný je velice zajímavý. Zatímco vepředu jsou dvojitá A ramena podobná jako u osobních automobilů, vzadu najdeme systém kombinující dlouhá vlečná ramena a příčné vzpěry. O odpružení se starají tlumiče od věhlasné sportovní značky Fox. Zdvihy odpružení mají 330 mm. Zajímavostí je i odpružený volant, takže při skocích či přejezdech velkých nerovností nedostanete žádné rány do rukou.

První jízda

Celé testování se odehrávalo v offroadovém parku asi 60 kilometrů od Barcelony. Motor naskakuje bez protestů a z výfuku jde hodně sportovní chraplavý zvuk. Řadím H a pomalu se vydávám za průvodcem do kopců. Jako první čeká polygon s testem křížení náprav a několika ostrými zlomy na přejezdech. Podvozek díky velkým zdvihům snese opravdu hodně a trialové přejezdy nejsou problém. Trochu je ale komplikuje motor, který nemá optimum točivého momentu a je mu lépe ve vysokých otáčkách.

Ty  našel hned v další části trati, na okruhu, kde rychlost vyšplhala až na maximum s hodnotou 115 km/hod. Okruh jsem projel s pohonem 4x4 i s dvoukolkou. Při zapojení náhonu na všechna čtyři kola je řízení velice přesné a i v zatáčce si nechá RZR hodně líbit. Při jízdě s pohonem zadních kol je jízda o dost divočejší, ale díky perfektnímu podvozku si může řidič dovolit táhlé drifty i na hodně rozbitém povrchu. Dobré trakci svědčí i nové obutí od renomované značky ITP.

Z rychlého okruhu vyrážíme opět do kopců po rozbitých a hodně kamenitých cestách. Počáteční ostych už je pryč a jede se v celkem ostrém tempu. Teď už se stálým náhonem 4x4 je jízda bezproblémová a pokud to nepřeženete s plynem při výjezdu ze zatáčky, je řízení přesné a bezchybné. Na trati bylo i několik horizontů, které poslaly polaris do skoků. Ty podvozek zvládá naprosto bez problémů.

A když to někde přeženete s rychlostí, podrží vás brzdy s velice dobrým dávkováním a slušnou účinností. Ty mají navíc odolné opletené hadice. Při testovací jízdě dostal polaris opravdu hodně ran a nezřídka byly slyšet nárazy velkých kamenů do ráfků kol a podvozku. Stroj snesl vše bez úhony.

První test nebyl dlouhý, ale o to intenzivnější. Jedná se o opravdu hodně sportovní stroj, který by měl mít díky novým řádům FIA možnost startovat v příštím roce v automobilových soutěžích v kategorii T12.

Cena okolo půl milionu není nízká, tedy oproti čtyřkolce. Naopak proti autu, které v terénu zvládne z poloviny to, co tento polaris, je nepatrná. Záleží tedy na úhlu pohledu. Za své peníze dostanete špičkový stroj bez kompromisů, který bude u nás homologovaný pro silniční provoz. K dispozici je navíc bohaté příslušenství, od střechy, až po audiosystém.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.