Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šikovnější zloděje internet nezradí

aktualizováno 
- Když ministerstvo vnitra zveřejnilo na přelomu loňského a letošního roku na internetové adrese www.mvcr.cz databázi více než padesáti tisícovek kradených automobilů, nešetřila motoristická veřejnost nadšením. Lidé se domnívali, že konečně dostávají to, co dosud jen obtížně a mnohdy marně sháněli prostřednictvím svých známostí z policejních kruhů - informaci, zda vůz, o který mají zájem nebo ho již koupili, není kradený,a tudíž předurčený k zabavení.
"Však jsme také hned v první den otevření databáze zaznamenali sedmdesát tisíc vstupů," potvrzuje obrovský zájem Samuel Truschka z tiskového odboru ministerstva vnitra. Ale neodhaduje,jaký díl zájemců čerstvou službu správně pochopil.
Databáze totiž neříká nic víc a nic míň než to, zda automobil zadané státní poznávací značky, čísla motoru a čísla karoserie není v České republice policejně hledán jako kradený, navíc jen v posledních třech letech.

Smělý, ale malý krok

Na jedné straně je zdejší zveřejnění policejní databáze kradených vozidel odvážným krokem, k jakému se hlavně kvůli obavám, aby aktuální informace nezneužívali automobiloví zloději, dosud neodhodlali kupříkladu ani v Německu či dalších motoristicky vyspělých evropských zemích. Ovšem na straně druhé by kupci staršího auta neměli zjištěná fakta považovat za víc než za jeden z prvních kroků komplexní prověrky všech rizik vybraného vozu. A čím je automobil mladší, dražší, kvalitnější a v okolnostech dovozu komplikovanější, tím musí být jeho kontrola důkladnější a hlubší. "Nikdy jsme netvrdili, že zveřejnění databáze znamená konec zlodějen aut v Česku," pokračuje Samuel Truschka. "Kriminalisté neoficiálně odhadují, že to může problém kradených vozů a obchodu s nimi omezit o pět až deset procent, což by byl úspěch." Motorista, který se pro prověrku vozidla v databázi rozhodne, musí počítat s tím, že změnil-li zloděj třeba jen jediný údaj v číslech motoru a karoserie - například z trojky udělá osmičku, L promění v E a podobně - nebo dokonce vymění státní poznávací značku, vydá registr zprávu, že auto není v jeho evidenci. I to význam služby rozmělňuje, neboť se vnucuje otázka: Existují vůbec ještě natolik hloupí zloději, kteří by nabízeli na prodej vůz tak, jak ho ukradli, tedy bez nejmenší úpravy? "Existují - a budou existovat, dokud se pro taková auta najdou hloupí kupci," míní pražský znalec zabezpečení a identifikace motorových vozidel Michal Roček, který otevření policejní databáze a její kvalitu oceňuje. "Informace jsou k dispozici ihned, zdarma, a pokud jsme je porovnávali s údaji soustředěnými v naší firmě, tak jsou i spolehlivé." Samuel Truschka navíc míní, že registr není pro případy zfalšovaných údajů zcela bezmocný: "Dalším dotazem lze totiž z databáze dostat přehled různých kombinací čísel, jak je zloděj mohl změnit." Ani to sice jistoty neskýtá, ovšem poslouží-li údaje třeba jen k vytipování místa, na kterém se pak třeba při důkladnějším pohledu - skutečně ukáže podezřelá úprava čísla nebo písmene, trvá základní doporučení: "Sebemenší pochybnost je důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený vůz," radí plzeňský obchodník s novými i staršími automobily Petr Svoboda. "Na přeplněném trhu je přece dostatek jiných bezproblémových aut."

Bez spojení s cizinou

Lidé, kteří hodlají při zájmu o koupi jetého motorového vozidla zmíněnou databázi využít, tedy musí objektivně zhodnotit její možnosti. Předně je důležité vycházet ze skutečnosti, že obsahuje údaje jen o osobních motorových vozidlech, která byla odcizena v Česku a na policii jako kradená nahlášena v posledních třech letech. Bezpočet aut odcizených v zahraničí a nabízených na zdejším trhu, ať už kompletní, nebo po částech, registr nezaznamenává. I po prověrce v databázi ministerstva vnitra tedy trvá nebezpečí, že vůz na cestě v cizině nebo hned na hranici zjistí jako kradený, a tudíž zabaví tamní policie. Západoevropské země, které tuzemci nejčastěji navštěvují, přitom mají svoje databáze hledaných aut propojené a není vyloučeno, že třeba v Německu zadrží policie vozidlo odcizené ve Švýcarsku. "Netuším, kdy bychom mohli být na jejich databáze napojeni. Zatím využíváme buď zdlouhavé oficiální dotazy, nebo mnohem rychlejší osobní kontakty se zahraničními kolegy či se zástupci firem pátrajících po zmizelých autech po celé Evropě," říká policista, který se zabývá vyšetřováním krádeží automobilů a kvůli své profesi si přeje zůstat v anonymitě. K nedokonalostem internetové databáze patří i fakt, že v každém okamžiku není totožná s tou, se kterou pracuje policie. "Zatímco policie má informace o kradených vozidlech prakticky okamžitě, internet je aktualizován vždy po čtyřiadvaceti hodinách kromě sobot a nedělí," potvrzuje Samuel Truschka. V databázi pochopitelně jsou jen auta, jejichž krádež už pravoplatní majitelé zjistili a nahlásili. Neobjeví se tam tedy kupříkladu vůz odcizený při zimním spánku z nehlídané garáže nebo majiteli na dlouhé služební cestě. Nic nového v internetové databázi nezjistí ani člověk, který už s vozidlem ve druhé polovině devadesátých let byl na policejním dopravním inspektorátu kvůli převodu či jakékoliv jiné změně, tedy třeba při výměně motoru, karoserie či státní poznávací značky, schválení závěsného zařízení a podobně. Jeho vůz byl - podle státní poznávací značky i čísel motoru a karoserie - prověřen automaticky.

Dovoz s větším rizikem

"Neměl by ale vzniknout dojem, že databáze nemá valný smysl," konstatuje Michal Roček a doplňuje, že služba ministerstva vnitra dobře poslouží k základní prověrce obyčejné ojetiny - hlavně nekomplikovaného, staršího a v tuzemsku oficiálně koupeného a nepochybně už delší čas provozovaného vozidla, jakých je na trhu ojetin většina. "Půjde-li zájemce o koupi v prověrce nabízeného auta ještě dál, určitě tím věci neublíží." Naprosto odlišná situace je však u vozidel, která se do země dostala jako jetá nebo havarovaná ze zahraničí. T a mohou být v cizině kradená nebo z kradených dílů sestavená, kradená a s využitím legálních dokladů (z vysloužilého či totálně zničeného vozidla) uvedená do provozu nebo mohou v tuzemsku jezdit na padělané doklady svého zahraničního dvojčete či dokonce trojčete... Možných nepravostí či jejich kombinací je celá řada a tuzemský registr k tomu nepoví zhola nic. Prověrka takového auta je věcí specialistů některé ze čtyř pěti firem, které se tomu v Česku věnují. "Právě u ojetin původem z ciziny jsou značná rizika," tvrdí Martin Pajer, ředitel pražské společnosti Cebia, která se před devíti roky jako první v zemi začala zabývat prověrkami zmíněných vozidel. "Kupříkladu my prověříme měsíčně 1600 až 1800 automobilů a u 17 až 18 procent z nich shledáváme probémy, kvůli nimž koupi nedoporučíme."

Riziko koupě kradeného automobilu

Zdroj Riziko v %

Neznámý člověk na ulici 40
Inzerát v dením tisku 25
Autobazar 20
Přítel, známý 10
Příbuzný 4,99
Značkový prodejce 0,01

ZDROJ: CEBIA

Odborníci odhadují, že ministerská databáze na internetu může trh s kradenými vozy omezit o pět až deset procent.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.