Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silničáři nejsou odtahovka, pomoc zapadlým autům mají zakázanou

aktualizováno 
Cesty zasypané sněhem a nezodpovědní řidiči komplikují práci silničářům. Auta bez sněhových řetězů často zapadnou a blokují dopravu. Přestože silničáři mají pomoc s vyproštěním vozu zakázanou, v nouzi pomáhají. Ale dobrá vůle se jim často vymstí. Mimo zdržení jdou totiž případné škody na jejich triko.

Spoléhat na pomoc řidičů v oranžových sypačích není moudré, silničáři mají vyprošťování aut zakázáno. Ilustrační foto | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Typická situace minulých dnů: na úzkých silnicích v horských oblastech leží nánosy sněhu a silničáři bojující s trvajícími přívaly další sněhové nadílky. Do toho auto nebo kamion bez sněhových řetězů zapadlý na kraji silnice, v horším případě blokující cestu. Silničáři řeší morální dilema: pomoci v nouzi a riskovat případnou škodu na firemním či vyprošťovaném voze či velkou ztrátu času, nebo za nadávek řidiče v příkopu odjet a hledět si své práce?

Pokud vám silničáři v podobné situaci nepomohou, nemůžete se divit. Vyprošťování vozů mají výslovně zakázáno. „Vozidla, kterými disponuje Správa silnic Moravskoslezského kraje, nejsou určena k odtahu nebo vyprošťování uvízlých aut. Řidiči sypačů jsou o tom poučeni a jsou si v těchto případech vědomi své odpovědnosti za možné škody vzniklé na majetku vlastním i třetích osob,“ uvedl pro iDNES.cz technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.

Na Bruntálsku totiž mají s pomocí nepříjemné zkušenosti: „Stalo se už, že sypači prasklo lano, rozbilo sklo a šofér pak platil 25 tisíc korun,“ vysvětlil dispečer bruntálských silničářů.

A podobné případy řeší i v Libereckém kraji, kde není těžké najít úzkou horskou cestu. „Je to iniciativa jednotlivých řidičů, ale dělat to nemají. Kdyby došlo k poškození vytahovaného vozidla, například na podvozku, může být škoda vymáhána po silničáři, který ochotně pomohl,“ upozornil hlavní dispečer zimní údržby Krajské správy silnic Libereckého kraje Pavel Pospíšil.

Dodal, že každý řidič má v Libereckém kraji na starosti zhruba šedesátikilometrový okruh, který musí udržovat v průjezdném stavu. „Pokud se zdrží například se dvěma auty v nouzi, nestíhá obsloužit zbytek svého rajonu,“ dodal Pospíšil.

Většina aut nemá tažné zařízení

Pokud uvázne osobní nebo nákladní auto tak nešťastně, že vytvoří překážku v provozu a brání průjezdu ostatních aut i silničářů, snaží se řidiči sypačů zasáhnout.

„Věc řeší náš dispečer zimní údržby s dopravní policií tak, aby co nejdříve došlo k usměrnění provozu na dotčené komunikaci a k případným dalším opatřením ze strany Integrovaného záchranného systému,“ dodal Novák s tím, že řidiči sypačů mohou nešťastníkovi alespoň půjčit vhodné nářadí nebo podsypat hnací kola solí či kamennou drtí.

Liberečtí silničáři se do vyproštění auta, které je překážkou v provozu, i přes riziko často pouštějí sami. „Zde na silnici třetí třídy v Jizerských horách se taková situace přihodí lehce. Pokud auto nelze objet nebo pokud v něm například sedí žena s dětmi, naši řidiči se snaží pomoci. Většinou však stejně není jak je odtáhnout či vyprostit, protože uvízlým autům chybí závěsné zařízení,“ připouští hlavní dispečer liberecké zimní údržby.

V takových situacích pomáhají alespoň posypovým materiálem. „Nebo poskytnou kontakt na místního traktoristu, který může auto nejrychleji vyprostit. Obecným pravidlem pro zaměstnance ale je pokud možno se zapadlým autům vyhnout a odtahovku nenahrazovat,“ dodal Pospíšil.

Stejně jako ostatní dispečeři potvrdil, že varování silničářů o situaci na cestách nebo připomínání povinnosti nazout řetězy padají často do vzduchoprázdna a že čeští řidiči situaci zkrátka podceňují. Spoléhat na pomoc je však naivní, silničáři jim ji nabídnout nemusí.





Nejčtenější

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Další z rubriky

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.