Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice kloužou. Zkuste rychlokurz jízdy na ledu

  12:30aktualizováno  12:30
Silnice v Česku pokryla ledovka, auta se kloužou a bourají. Když už musíte vyjet, odvažte se na ukouzanou silnici jen na zimních pneumatikách. Když dostanete smyk, uberte plyn, na brzdění je už v tu chvíli pozdě.

Minimálně jedno havarované auto stojí na každém důležitém tahu Prahou. "Některá jsou na střeše, na Barrandově se převrátili hasiči. Na Žižkově dokonce boural sypač," hlásí hlavní město. Podobná situace hrozí na celém území republiky. Ledovka hrozí do středy - čtěte ZDE

Předpověď počasí Aktuální předpověď počasí:
pocasi.idnes.cz
Předpověď počasí

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem. Na většinu problémových situací misí řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

Jak na smyk

Průjezd zatáčkou by měl tedy vypadat takto: brzdím před ní, v zatáčce už ne. Velmi důležité je situaci předvídat. Na nájezdu do zatáček je bezpečnější menší rychlost, plyn můžeme přidat na výjezdu ze zatáčky.

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol, který u moderních aut převažuje. Jeho hlavním důvodem je nesprávně odhadnutá nájezdová rychlost do zatáčky s kluzkým povrchem – při najetí do zatáčky větší rychlostí se dostanou do smyku přední kola, tím se stává vozidlo neřiditelným a pokračuje po tečně ven z oblouku.

Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a čekat, až se kola "chytí" původní stopy.

Přetáčivý smyk hrozí především u vozů s pohonem zadních kol (mercedes, BMW) nebo s motorem vzadu (Škoda 120, porsche). Smyk může být způsoben například rozdílnými povrchy pod koly nebo přílišným přidáním plynu na výjezdu ze zatáčky. Auto se při přetáčivém smyku stáčí dovnitř zatáčky, začíná rotovat kolem "čumáku".

Důležité je podchytit počáteční stadium smyku a začít včas reagovat. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem – ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "kontra" (točíme volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), případně ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu.

Dopravní servis Dopravní servis:
doprava.idnes.cz
Dopravní servis

Jízda do kopce

V případě, že silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv jeho razantnější sešlápnutí způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší – druhý či první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na uklouzané silnici už se také nemusíte rozjet.

Jízda z kopce

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň. Neustále také sledujte místa kolem silnice, kam by bylo možné v případě nutnosti s autem doklouzat.

poslední záchrana

Když vůz dostane HODINY, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí, přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.