Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice pro všechny a bez značek

aktualizováno 
Jednou z cest, jak snížit počty nehod, zranění a úmrtí na přeplněných evropských silnicích, může být projekt, který nese název Shared Space.

Ilustrační foto

Pohrává si s myšlenou, že by ze silnic mohly zmizet všechny dopravní značky. Ale řidiči se zároveň musí připravit na to, že vozovka patří všem – autům, chodcům, cyklistům a jiným sportovcům.

Když se auto propracovalo před desítkami let v běžnou součást života měst, dostalo silnici vyhrazenou často jen pro sebe. Postupem času se ale ukázalo, že řidiči vůbec nepočítají s tím, že by se vedle aut mělo na vozovkách vyskytovat něco jiného, třeba chodec nebo cyklista. A proto dochází k nehodám.

Ve městech však nelze úplně chodce, cyklisty, hrající si děti nebo bruslaře ze silnic vytlačit. Z tohoto důvodu několik evropských měst zkouší silnici jako místo společného soužití všech účastníků provozu. A bez dopravních značek, chodníků a semaforů.

Vycházet si na silnicích vzájemně vstříc, dorozumívat se očním kontaktem a být maximálně ohleduplní zkoušejí obyvatelé několika městeček v Nizozemsku, Belgii, Německu a Anglii.

Projekt podporuje Evropská unie, nápad pochází od Holanďana Hanse Mondermana. Podle jeho slov nemá město připomínat závodní dráhu, ale právě a pouze město přívětivé pro lidský život.

Pro německý magazín Stern Hans Monderman přirovnal město ke kempu.

"Když přijedete do kempu, také jím projíždíte pomalu. S lidmi navazujete při jízdě oční kontakt, všichni patříte na jedno místo."

A město je podle Hanse Mondermana jedním velkým kempem. Tak proč by se lidé nemohli domluvit podobným způsobem v městském provozu?

Projekt Shared Space zkoušejí menší evropská města, například nizozemským Drachtenem projede po jedné z hlavních křižovatek každý den 22 tisíc aut. Poté, co na této křižovatce systém bez značek a společného sdílení cest zavedli, zrychlila se na ní doprava.

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.