Rychlostní silnice R52 se začne stavět v roce 2007. Ilustrační foto. | foto: David Votruba, iDNES.cz

Silnice spojí Brno s Vídní snad v roce 2009

  • 14
Silniční spojení Brna s Vídní by mohlo stát v roce 2009. Prohlásil to rakouský ministr dopravy Hubert Gorbach na tiskové konferenci po podpisu česko-rakouského memoranda o této budoucí tepně. Podle jeho českého protějšku Milana Šimonovského je to ale příliš ambiciózní cíl.

Na české straně bude podle ministra rychlostní silnice R52 stát pravděpodobně až o rok později. Stavět se má začít v roce 2007.

Ministerstvu dopravy se teprve nedávno podařilo získat kladné rozhodnutí ministerstva životního prostředí, které schválilo vedení rychlostní silnice v trase současné silnice první třídy z Pohořelic na Mikulov. Do konce roku by silnice měla být zanesena do územního plánu Jihomoravského kraje.

Na rakouské straně na českou R52 naváže dálnice A5. V Česku nebylo reálné vést komunikaci jako dálnici kvůli blízkosti pálavských vrchů, které jsou vedeny v seznamu Unesco, a složitému přechodu Mušovských nádrží.

Ministři se dohodli na sestavení komise, která stanoví přesný bod propojení obou silnic, výsledné vedení trasy a parametry silnic v místě propojení na česko-rakouských hranicích.

Obě strany usilují o možnost financování výstavby ze zdrojů EU. Podle Gorbacha již oba státy podaly žádost o příspěvek z fondů unie. Vzhledem k tomu, že silnice patří mezi evropské prioritní tranzitní tahy, mohou na ni státy získat z EU 20 a víc procent.

Ministři jednali také o propojení silnic na jihu Čech. Dálnice D3 na České Budějovice, na kterou naváže přes Šumavu na území ČR i Rakouska rychlostní komunikace, která bude dál ve vnitrozemí Rakouska pokračovat jako dálnice A3 na Linec, by měla stát zhruba v roce 2012 až 2014. Ministři se dohodli, že budou usilovat o urychlení její výstavby.

Gorbach Šimonovského také informoval o prioritách, které bude Rakousko prosazovat v EU v době svého předsednictví tedy v prvním pololetí 2006. Hlavní prioritou Rakouska je zajištění bezpečnosti na silnicích. EU chce docílit, aby se počet mrtvých na silnicích do roku 2010 snížil na polovinu.

Dalšími prioritami rakouského předsednictví je prosazení technických norem pro vnitrostátní vodní dopravu nebo dotažení letecké dohody EU s USA a dalšími státy jako je Rusko, Čína nebo Austrálie.