Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Silnice z pneumatik se zatím neosvědčily

  • 45
Opravy silnice směsí z rozdrcených starých pneumatik se zatím podle Ředitelství silnic Zlínského kraje příliš neosvědčily. Využívat při rekonstrukcích a stavbách silnic speciálně upravený asfalt, jenž se vyrábí ze starých pneumatik, to je jeden z návrhů, se kterými jde do podzimních krajských voleb zlínská regionální organizace Strany zelených.

"Takový materiál má dvojnásobnou životnost a v zimě se pak zmenšuje nutnost solení," uvedl krajský předseda zelených Libor Nováček. Ředitelství silnic Zlínského kraje však s tímto postupem nemá nejlepší zkušenosti.

"Jde o směs Rubit. Její využití při zhotovování nových povrchů silnic se zkoušelo kolem roku 2000 na silnicích první a druhé třídy především na Vsetínsku, ale také v sousedních krajích na Novojičínsku a Přerovsku. Směs obsahující pryžový granulát se ale příliš neosvědčila," konstatoval ředitel krajského Ředitelství silnic Bronislav Malý.

Například se ukázalo, že tento materiál není vhodný pro přetížené komunikace s méně únosnými spodními vrstvami.

Velkým problémem je podle Ředitelství silnic vznik mezer v povrchu a nasákavost materiálu. Pod svrchní vrstvu se na některých místech dostávala voda.

Pokud má však silnice kvalitní spodní vrstvu, je prý zase tento materiál odolnější proti vyjíždění kolejí. Tyto povrchy byly postupně odstraněny a nahrazeny běžnými materiály. Úsek vytvořený s využitím starých pneumatik, který ještě zůstává v provozu, je třeba ve Valašském Meziříčí-Hrachovci nebo na části silnice první třídy v Jasenné na Zlínsku.

"Nechceme ale zmíněnou technologii zcela odmítnout. Sledujeme další vývoj této technologie, který probíhá na stavební fakultě VUT Brno," dodal Bronislav Malý.