Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silniční kontrola: Co policista může a co ne?

  13:15aktualizováno  13:15
Dobrý den, pane řidiči, silniční kontrola... Ta slova neslyší žádný šofér moc rád; a to ani když má čisté svědomí. Natož pokud udělal nějaký přestupek, který teď bude muset vysvětlovat. Silniční kontrola není přitom tak banální věcí, jak by se mohlo zdát. Vyučuje se na středních policejních školách, její správný průběh popisuje "pokyn policejního prezidenta". Jak má tedy vypadat?
Policista má stát na silnici maximálně v polovině jízdního pruhu, v němž auto jede, a vždy čelem k němu

Policista má stát na silnici maximálně v polovině jízdního pruhu, v němž auto jede, a vždy čelem k němu | foto: Daniel BeranMF DNES

Policisty raději neprovokujte
Nejožehavějším místem při dopravní kontrole je vzájemná "konverzace" policisty a řidiče. Obě strany v ní dělají chyby, které se jim mohou vymstít: policista může být potom obviněn ze šikany, řidičova kapsa třeba zase utrpí větší finanční újmu.

"Běžná kontrola proběhne mnohem spíše hladce a rychle, pokud se řidič nebude snažit s policistou hádat, ať už vinu cítí nebo ne, a když se policista nebude zbytečně snažit dávat najevo svou převahu," míní šéf Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček.

Policista nemá diskutovat
Mnoho řidičů dělá tu chybu, že se snaží policisty umluvit, ale podobného prohřešku se dopouští i druhá strana. Podle majora Rostislava Plachého z republikového ředitelství služby dopravní policie je to, že diskutují s řidiči, vůbec největším a nejčastějším prohřeškem policistů.

"Neustále jim to vytýkáme. Kdyby postupovali tak jako všude v civilizovaném světě, řekli by: Dobrý den, pane řidiči, dopustil jste se toho a toho přestupku, za to vám ukládám sankci. Můžete se k tomu vyjádřit, pokud souhlasíte, zaplatíte tolik a tolik," říká Plachý.

Když nesouhlasíte, předá policista přestupek k řešení na obecní či městský úřad, v jehož katastru jste jej měli spáchat.

popisek Městská versus státní
Jak se chovají k řidičům

Jinými slovy, policista nemá pokládat v úvodu kontroly řidiči otázku, zda ví, co vlastně provedl. "Může to vést k tomu, že řidič začne smlouvat a třeba vtáhne do téhle ,hry‘ i policistu, který s ním začne diskutovat, něco mu vyčítat, poučovat jej.

Pokud policista připustí žoviální diskusi, ztrácí kontrola smysl i glanc, není plně profesionální," tvrdí komisař policejního prezidia Plachý. Pohnutky některých policistů nicméně chápe. "Někdy chtějí ukázat vlídnou tvář, aby se řidič nebál, že jde o šikanu. Ale i tak je to špatně," míní.

Z předpisů se zkoušet nesmí
A jak je to správně? Policista nemůže šoféra "zkoušet" z předpisů, má mu pouze říci, čeho se podle jeho názoru dopustil. Obviněný řidič má hned potom prostor na obhajobu - v policejní řeči na "podání vysvětlení".

Specialista na dopravní právo Tomáš Beran dodává: "Bráno striktně podle zákona, měl by policista - ještě dříve, než se na cokoli zeptá - poučit řidiče, že má možnost odmítnout vypověď. V praxi se to ale moc nedělá."

Je vhodné policistovi takové jednání vytknout? "To je těžké. Řidič má samozřejmě pravdu, ale ta je mu v podstatě k ničemu, neboť policista je ten, kdo rozhoduje.

Výtka pak může mít opačný účinek v podobě podrobnější kontroly, například technického stavu, kterou policista původně nezamýšlel, ale má právo ji provést. Nedoporučuji proto policistu dráždit poučováním," radí právník Tomáš Beran.

Prohlídka kufru jen výjimečně
Podobně podle něj nelze doporučit přílišné lpění na svých právech třeba v případě kontroly zavazadlového prostoru, případně celého vozidla.

Policisté ho často kontrolují neprávem, nárok na to totiž mají jen za splnění určitých podmínek.

"Jen v případě pronásledování či pátrání po pachatelích některého ze zvlášť závažných trestných činů nebo po věcech z nich pocházejících či s nimi souvisejících, a při pátrání po hledaných osobách, zbraních, střelivu, výbušninách, omamných látkách, existuje-li důvodné podezření, že se nacházejí v autě," cituje volně zákon Tomáš Beran.

Policisté by samozřejmě měli znát zákon v prvé řadě, takže by buď o prohlídku vůbec neměli žádat, nebo by ve chvíli, kdy je řidič upozorní, že podmínky splněny nejsou, měli od svého požadavku upustit.

Co když to ale neudělají a budou chtít kufr nebo interiér vidět? Pak záleží na řidiči, jak se zachová.

"Buď může nekompromisně trvat na tom, že podmínky pro prohlídku vozidla splněny nejsou, nebo i přesto, že k tomu policista není oprávněn, mu vyhoví," říká Beran. Podle něj je vždy lepší situaci "kvůli principu" nehrotit.

Je v Rakousku mlha?
Další častou chybou policistů je i vtipkování. Třeba vás po překročení české hranice zastaví hlídka s dotazem, zda je v Rakousku mlha; vy řeknete, že ano, a popíšete, jak hustá.

Ve skutečnosti vám jen chtějí sdělit, že máte zapnutá mlhová světla, čímž se dopouštíte přestupku.

"To je nepřípustné. Komunikace se pak vede v úplně jiné rovině. Stejně tak se nesmí stát, aby policista hned v úvodu na řidiče halasil: ,Tak, a máte to za tisíc!‘," říká Plachý.

Psycholog Alois Hudeček vidí takovéto familiérní a žoviální jednání jako velikou chybu. "Zrovna tak se policista nesmí snažit o ironii vůči řidiči, utahovat si z něj, dělat rádoby vtipné narážky."

Za podobným chováním vidí i pocit některých policistů, že mají nad šoféry na silnici moc. "Jejím výrazem je už samotná uniforma. Nemá smysl, aby to ještě zveličovali tím, že budou dávat převahu najevo chováním," vysvětluje.

Podle něj se někdy stává, zejména u nováčků, že svou roli ještě nezvládají a snaží se seberealizovat prostřednictvím přílišné horlivosti a tvrdosti vůči řidičům.

Nebuďte agresivní
Nesprávným chováním se samozřejmě proviňují i kontrolovaní řidiči.

"Většinou jsou naštvaní, minimálně proto, že je kontrola zdržuje. Je však nesmysl dávat to najevo tím, že začnete být agresivní ať už slovně nebo dokonce fyzicky, a budete se kontrole bránit či dávat najevo, jak máte naspěch. Nejenže tím kontrolu prodloužíte, ale ještě vzbudíte podezření, že se jí chcete z nějaké důvodu vyhnout," upozorňuje psycholog Alois Hudeček.

Stejnou chybou je předhazovat policistům, že lpí na hloupostech. "Rozhodně jim nespílejte, že ,zase měří tam, kde to sype, místo aby honili opravdové zločince‘. I kdyby to byla pravda, policistu to rozhodně nepotěší a situace se může zbytečně vyhrotit," míní právník Tomáš Beran.

Také psycholog před podobnými komentáři varuje. "Policisté dělají jen svou práci. I když si třeba oprávněně myslíte, že v zákoně jsou nesmysly, policisté za ně nemohou," říká Alois Hudeček s poukazem na to, že bodový systém má skutečně mnohé nedostatky.

Rozzuřený šofér musí "vychladnout"
Přestože prohlídka může znamenat pro řidiče velký stres, je nutné zůstat v klidu. Jinak byste ani po ní nemuseli odjet.

"Když se někdo vytočí doběla, není schopen řídit. A málokdo ví, že policista může šoférovi další jízdu kvůli přílišnému rozčilení zakázat," říká policejní komisař Rostislav Plachý.

Policisté sice prý důsledně dbají, aby se to nestávalo, ale když přece, bývají nekompromisní. "Už jsem to několikrát zažil. Byl jsem třeba svědkem případu, kdy se řidič autobusu rozčilil natolik, že musel stát dvacet minut, než mohl jet dál," říká.

Jak se chyb vyvarovat? Dopravní policisté se tomu učí nejen na Střední policejní škole v Jihlavě, ale i v nadstavbových kurzech, jejichž součástí je i psychologická příprava. Řidiči musí spoléhat na svou intuici a na pravidla slušného chování.

Co dělat při kontrole

- zastavte na místě, které ukáže policista

- vypněte motor, stáhněte okénko

- nevystupujte, čekejte na příchod policisty

- připravte si doklady: řidičský a občanský průkaz, potvrzení o pojištění, "malý techničák“

- vystupte, jen pokud vás policista vyzve, třeba ke kontrole povinné výbavy

- zbytečně se nehádejte, ale v případě, že nesouhlasíte, odmítněte pokutu zaplatit, případ se bude řešit ve správním řízení

Jak probíhá silniční kontrola

1. Zastavení: co dělá policista

Způsob zastavování vozidel popisuje přímo Zákon o provozu na pozemních komunikacích. Podle něj mohou auta stavět (kvůli kontrole, nemluvíme o zastavení před přechodem pro chodce nebo při stavebních pracích) policisté, vojenští policisté, strážníci obecní policie v uniformě; případně i celníci.
"Policista má stát na silnici maximálně v polovině jízdního pruhu, v němž auto jede, a vždy čelem k němu. Znamení dává zastavovacím terčem, za snížené viditelnosti svítilnou s červeným světlem, kterou pohybuje v půlkruhu. Pokud je dobrá viditelnost, může jej dát i vztyčenou paží s dlaní otevřenou směrem k vozidlu, zároveň druhou rukou ukazuje řidiči místo, kde má zastavit,“ popisuje policejní komisař Rostislav Plachý z ředitelství dopravní policie.
Zákon přitom pamatuje i na to, že "znamení k zastavení vozidla se musí dávat včas a zřetelně tak, aby řidič mohl bezpečně zastavit vozidlo a aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti provozu.“

2. Zastavení: jedoucím policejním autem

Policie může zastavovat auta i z jedoucího vozu. "Služební vozidla mají na střešní rampě s majákem světelný signál STOP, který musejí rozsvítit. Mohou při tom pustit i sirénu a maják. Nesmějí ale třeba blikat dálkovými světly,“ říká komisař Plachý. Důležité je, že vás policie smí zastavit i zezadu: pokud vidíte ve zpětném zrcátku svítit na policejním voze rudé STOP, je to jasný pokyn. Policisté také mohou stavět z neoznačeného auta; pak musí použít zastavovací terč, jímž rukou vysunutou z okýnka kývají nahoru - dolů.

3. Zastavení: jak má reagovat řidič

První zásadou je "vyhodit blinkr“, aby se šofér nedopustil (dalšího) přestupku, a zastavit. Buď v odstavném pruhu, a pokud tam není, tak co nejblíže okraji silnice. Má přitom vypnout motor? "Pravidla silničního provozu to neukládají, lze to ale doporučit,“ říká specialista na dopravní právo Tomáš Beran. Komisař Rostislav Plachý říká, že policisté jsou podle interních předpisů povinni o to řidiče požádat. "Je to kvůli bezpečnosti - už se nám několikrát stalo, že řidič vystoupil, šel s policistou stranou a auto odjelo... Takže pokud policista umožní řidiči nechat auto nastartované, trestám ho pro porušení služebních povinností,“ tvrdí Plachý.

4. Kontrola: vystoupit, nebo zůstat sedět?

Průběh samotné kontroly žádný zákon neupravuje. Policisté doporučují po zastavení stáhnout okénko, ale nevystupovat z auta. "To je velmi důležité kvůli bezpečnosti. Už jsme se setkali s případy falešných policistů, kteří pod záminkou kontroly zvlášť v noci řidiče přepadávají. Prostě zůstaňte sedět a vyčkejte příchodu policisty, který řekne, co po vás chce. Ideální je mít u sebe všechny doklady, abyste pro ně nemuseli jít do kufru,“ radí komisař Plachý.
Vystupujte až pokud vás policista vyzve, třeba pokud chce, abyste mu ukázali rezervu. A ještě drobnost: předpisy se tím sice nezabývají, ale policista sám nesmí v žádném případě třeba otvírat dveře či kufr vašeho auta. A co povinná výbava? "Tu policista kontrolovat může, řidič je povinen prokázat, že ji má v pořádku. Takže musí vyhovět i požadavku na ukázání heveru, náhradních pojistek, žárovek a lékárničky nebo trojúhelníku,“ říká právník Tomáš Beran.

5. Kontrola: nechte mluvit policistu

Kdo má začít "konverzaci“, policista, nebo šofér? "První mluví policista: Dobrý den, silniční kontrola, předložte prosím doklady k vozidlu. Až pak se hovoří o případném přestupku - protože jste se také nemuseli ničeho dopustit, může jít jen o běžnou kontrolu dokladů, technického stavu nebo osob, pokud třeba probíhá pátrání,“ říká Rostislav Plachý.
Podle něj má policista řidiči sdělit, čeho se - podle jeho názoru - dopustil, šofér pak má říci svůj názor ("podat vysvětlení“) a může se rozhodnout, zda chce přestupek vyřešit na místě, nebo postoupit do správního řízení.

6. Kontrola: jaké doklady musí mít řidič

Které z dokladů může policista chtít při kontrole vidět? Právník Tomáš Beran říká: "Řidič osobního auta je povinen předložit řidičský průkaz, doklad o povinném pojištění, osvědčení o registraci vozidla ("malý techničák“), případně u řidičů z povolání osvědčení o profesní způsobilosti, a u lidí starších 60 let i doklad o zdravotní způsobilosti.“
Policista Plachý však přidává ještě jeden doklad: občanský průkaz. "Není to sice doklad potřebný k řízení auta, ale podle zákona jej policista může vyžadovat kvůli kontrole totožnosti řidiče, ale i při sepisování případného přestupku. Jen v občance je totiž uvedeno bydliště,“ říká. To se navíc uvádí i do záznamu o kontrole osoby, kterou dopravní policisté provádějí zároveň i pro kriminální službu.

7. Pokuty: kolik můžete dostat

Jak vysokou pokutu může policista udělit na místě? "Výše takzvané blokové pokuty se odvíjí od druhu přestupku. Výjimečně u některých - například jízdy bez dálniční známky, nezastavení před přechodem pro chodce -to může být až pět tisíc korun, u většiny ostatních - třeba malého překročení rychlosti či nepřipoutání bezpečnostními pásy -od jednoho do dvou a půl tisíce. Vyšší pokuty se platí až ve správním řízení,“ říká Tomáš Beran.
Pokud s pokutou souhlasíte, zaplatíte ji na místě a policista vám vydá bloček. Když se stane, že nemáte dostatečnou hotovost, dostanete složenku, jíž sankci uhradíte.

8. Pokuty: má cenu licitovat?

Má vůbec smysl o výši pokuty s policistou vyjednávat? Právník Tomáš Beran si myslí, že ano.
"Licitace ohledně výše pokuty je možná tam, kde to zákon umožňuje, tedy když výslovně nestanoví výši pokuty. (Například když řídíte auto a doklady zapomenete doma: pokuta do 2000 korun, pozn. red.) Diskusí o výši pokuty si řidič situaci nezhorší. Jako osoba obviněná z přestupku je totiž samozřejmě oprávněn uvádět argumenty na svou obhajobu týkající se místa přestupku, jeho nebezpečnosti, osoby pachatele a podobně. Takže doporučuji - ovšem umírněně - přednést smysluplné argumenty, může se vám podařit dostat pokutu na spodní hranici sazby,“ tvrdí právník.

9. Pokuty: placení kartou

Zaplatit pokutu prostřednictvím platební karty je sice teoreticky možné, ale málokterá policejní hlídka vám to umožní. Zkušební provoz zatím funguje ve Středočeském kraji a v Praze.
"Je to ožehavý problém, ukazuje se, že zde bude velký zádrhel - policie by musela platit bance za každé použití terminálu - a to jsou peníze bavíc. A banky už řekly, že poplatky neprominou. Navíc by bylo nutné pořádně vyškolit policisty a to jde pomalu. Takže vládní usnesení nám sice ukládá zavést tuto možnost ve všech krajích, ale do vyřešení těchto problémů to tak hned nebude,“ říká Rostislav Plachý z policejního prezidia.

10. Kontrola: odjezd

O ukončení kontroly žádný předpis podrobně nehovoří. "Platí tady jen základní pravidla slušného chování. Policista vrátí řidiči doklady, rozloučí se, popřeje šťastnou cestu,“ tvrdí komisař Plachý.
A šofér, který si může oddechnout, že už to má za sebou? "Odjíždění s kvílením pneumatik a bez vyhození blinkru asi nelze doporučit. Hlavně se nezapomeňte připoutat a rozsvítit světla,“ říká s úsměvem právník Tomáš Beran. Úsměv však může zmizet, pokud některý z vyjmenovaných "drobných“ přestupků skutečně provedete. Není to přitom vůbec výjimečné, tvrdí Rostislav Plachý. "Pokud odjedete bez zapnutých světel, může hlídka vyrazit za vámi, zastavit vás o kus dál a sdělit vám, že jste se dopustili dalšího přestupku. A stává se to. Stejně jako další přestupek - pokud nezapnete směrovku, když na začátku kontroly zajíždíte ke kraji silnice.“

11. Stížnosti: kam se obrátit

Jestliže vám bude připadat, že se v průběhu kontroly choval policista nevhodně, nebo přímo protiprávně, můžete si samozřejmě stěžovat. Kde?
"Podat stížnost lze v podstatě kamkoliv - na inspekci ministra vnitra, státní zastupitelství, na pracoviště onoho policisty, pokud jej znáte, nebo jeho nadřízenému orgánu - okresnímu ředitelství. Ať už stížnost dostane kdokoliv, předá ji na místně příslušné pracoviště a vám by měl oznámit, kam ji poslal. Nejvíce stížností chodí sem na policejní prezidium a my je pak posíláme po příslušných okresech a krajích,“ vysvětluje komisař Plachý. Má taková stížnost smysl? "Určitě to zkuste, ale efektivita takových stížností není vysoká,“ tvrdí právník Beran.

12. Stížnosti: nahrávání kontroly

Jestliže dojde během kontroly ke kontroverzi s policistou, je výhodné mít vše zaznamenáváno. Dělá to policie standardně? "Teprve teď se to začíná zavádět, je to jedno z takzvaných protikorupčních opatření. Ale potřebné technické vybavení zatím nemáme všude. Není ani přesně vymezeno, jak se to bude provádět a co všechno se bude nahrávat. Osobně si myslím, že by se měl nahrávat jakýkoliv styk policisty s občanem, který by na to měl být předem upozorněn,“ říká policista Plachý.
Zákon sice policii nahrávání neukládá, ale podle Plachého existuje "metodický předpis“: „Zvukový záznam pořídí policista vždy, když se setká s arogantním a konfliktním jednáním. Před zahájením policista upozorní osobu, že je vše zaznamenáváno - s výjimkou případů, kdy to okolnosti nedovolují,“ cituje.
A kdyby si kontrolovaný řidič chtěl průběh kontroly nahrát, ať už na diktafon, nebo na kameru, musí to policistovi předem oznámit?"„Měl by, je to zásada slušného chování,“ míní Plachý. Právník Tomáš Beran je jiného názoru. "Z pohledu práva se řidič nemusí policisty ani dovolovat, ani mu to oznamovat. V tomto případě totiž policistu nechrání paragraf občanského zákoníku o ochraně osobnosti.“


Autor:




Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.