Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Krásná simca slavného politika ČSSR

aktualizováno 
Bratislava (od zpravodajů iDNES.cz) - Při prohlídce bratislavského autosalonu potkáte starší a nenápadný vůz. Simca 1301 byla jediným autem, které vlastnil Alexander Dubček. Osobně na něm dokonce provedl několik úprav. Nesmírně elegantní sedan dnes už neexistující značky se v Československu prodával v 60. a 70. letech minulého století.

"Je to jediný automobil, který můj otec, Alexander Dubček, měl a byl jeho jediným vlastníkem," napsal průvodní slova k vystavované simce jeho syn Pavol Dubček. Francouzská krasavice Simca 1301 typ TB2 byla vyrobena v roce 1968. A. Dubček auto sám udržoval v provozu a dělal i některé drobné opravy.

Vůz Alexandra Dubčeka Simca 1301, typ TB2 z roku 1968

Kromě toho si svou simcu i drobně upravil. Všimněte si, že přední sedadla jsou béžová, ale zadní lavice má vínové čalounění. "Vyměnil přední lavicové sedačky za dělené a sám si vyrobil a namontoval tažné zařízení, které využíval v době, kdy byl během politického pronásledování zaměstnán v podniku Státní lesy," vysvětluje jeho syn. Automobil je v původním stavu, ve kterém ho kdysi velice oblíbený politik zanechal.

Auto bylo ke koupi v Mototechnách nebo v Tuzexu. V roce 1970 stála simca 105 tisíc korun. Průměrná mzda v ČSSR tehdy byla 1 915 korun.

V jiném voze na nesprávném místě

I když byla Simca 1301 jediným automobilem, který Dubček vlastnil, osudovým se pro bývalého československého politika stal jiný vůz. Prvního září 1992 havaroval ve svém služebním BMW 735i na dálnici D1 u Humpolce.

Fotogalerie

Za hustého deště dostal jeho vůz smyk a vyletěl z dálnice. Dubček, který seděl nepřipoután na zadním sedadle, vypadl z vozu a po nehodě byl v bezvědomí. Na následky zranění pak zemřel 7. listopadu.

Jeho služební řidič Ján Rezník byl později odsouzen na jeden rok nepodmíněně. 

Na jednom z nejnebezpečnějších úseků v Česku havarovali mimo jiné herec Petr Haničinec, federální ministr Jozef Bakšay nebo politik Miroslav Macek. Na stejném úseku dálnice D1 se stala řada hromadných nehod (v jednom případě čtyřiceti aut) a jen o kilometr dále havarovalo 20. března 2008 116 aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.