Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Krásná simca slavného politika ČSSR

aktualizováno 
Bratislava (od zpravodajů iDNES.cz) - Při prohlídce bratislavského autosalonu potkáte starší a nenápadný vůz. Simca 1301 byla jediným autem, které vlastnil Alexander Dubček. Osobně na něm dokonce provedl několik úprav. Nesmírně elegantní sedan dnes už neexistující značky se v Československu prodával v 60. a 70. letech minulého století.

"Je to jediný automobil, který můj otec, Alexander Dubček, měl a byl jeho jediným vlastníkem," napsal průvodní slova k vystavované simce jeho syn Pavol Dubček. Francouzská krasavice Simca 1301 typ TB2 byla vyrobena v roce 1968. A. Dubček auto sám udržoval v provozu a dělal i některé drobné opravy.

Vůz Alexandra Dubčeka Simca 1301, typ TB2 z roku 1968

Kromě toho si svou simcu i drobně upravil. Všimněte si, že přední sedadla jsou béžová, ale zadní lavice má vínové čalounění. "Vyměnil přední lavicové sedačky za dělené a sám si vyrobil a namontoval tažné zařízení, které využíval v době, kdy byl během politického pronásledování zaměstnán v podniku Státní lesy," vysvětluje jeho syn. Automobil je v původním stavu, ve kterém ho kdysi velice oblíbený politik zanechal.

Auto bylo ke koupi v Mototechnách nebo v Tuzexu. V roce 1970 stála simca 105 tisíc korun. Průměrná mzda v ČSSR tehdy byla 1 915 korun.

V jiném voze na nesprávném místě

I když byla Simca 1301 jediným automobilem, který Dubček vlastnil, osudovým se pro bývalého československého politika stal jiný vůz. Prvního září 1992 havaroval ve svém služebním BMW 735i na dálnici D1 u Humpolce.

Fotogalerie

Za hustého deště dostal jeho vůz smyk a vyletěl z dálnice. Dubček, který seděl nepřipoután na zadním sedadle, vypadl z vozu a po nehodě byl v bezvědomí. Na následky zranění pak zemřel 7. listopadu.

Jeho služební řidič Ján Rezník byl později odsouzen na jeden rok nepodmíněně. 

Na jednom z nejnebezpečnějších úseků v Česku havarovali mimo jiné herec Petr Haničinec, federální ministr Jozef Bakšay nebo politik Miroslav Macek. Na stejném úseku dálnice D1 se stala řada hromadných nehod (v jednom případě čtyřiceti aut) a jen o kilometr dále havarovalo 20. března 2008 116 aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Falešné Ferrari
VIDEO: Španělé odhalili dílnu na falešná ferrari

Španělská policie odhalila dílnu, která vyráběla padělky italských supersportů. Na pohled vcelku povedené kopie karoserií ferrari a lamborghini měly v útrobách...  celý článek

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.