Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Širší kola lépe brzdí, užší vedou na vodě a šetří

aktualizováno 
Širší pneumatiky dávají autu lepší jízdní vlastnosti, ale ubírají na komfortu. Užší kola zaručují větší hospodárnost a chovají se lépe při nebezpečném aquaplaningu.

Ilustrační foto | foto: ADAC

Německý autoklub ADAC vyzkoušel pět různě širokých pneumatik na stejném voze..

Ukázalo se, že širší pláště dávají autu lepší jízdní vlastnosti na suchu i na mokré silnici. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h se zkrátila o 5,2 metru.

Zatímco vůz s pneumatikami o rozměru 185/65 R15T potřeboval k zastavení 41 metrů, auto obuté plášti 225/40 R18Y zvládlo zabrzdit po 35,8 metrech. Podobné rozdíly naměřil autoklub také na mokré silnici.

Avšak při aquaplaningu, kdy auto začne ve vodě plavat a stává se neovladatelným, získávají navrch úzká kola. S širokým obutím se testovací auto dostalo do potíží v rychlosti 69 km/h, ale po přezutí na úzké gumy se aquaplaning dostavil až v rychlosti 80 km/h.

Užší pneumatiky ukázaly svou převahu rovněž při srovnání pohodlí a hluku. A také při měření valivého odporu, který se promítá do spotřeby paliva.

Technici autoklubu rozjeli auto na 100 km/h a při zařazeném neutrálu čekali, za jak dlouho auto zpomalí na 80 km/h. Když měla testovací Kia cee´d na svých kolech užší pláště s šířkou 195 milimetrů, poklesla rychlost na 80 km/h po 394 metrech.

Po přezutí na pneumatiky s šíří 225 mm auto potřebovalo jen 359 metrů na stejné zpomalení. Pneumatika s větším valivým odporem při testování na voze Kia cee´d s sebou nesla o dvě procenta vyšší spotřebu paliva.

ŠIRŠÍ v. UŽŠÍ
širší pneumatiky

*dávají autu lepší jízdní vlastnosti
*zkracují brzdnou dráhu

užší pneumatiky
*lépe odolávají aquaplaningu
*mají nižší hluk, jsou pohodlnější
*mají menší valivý odpor, a tedy nižší spotřebu paliva

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.