Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ADAC

Širší kola lépe brzdí, užší vedou na vodě a šetří

  • 63
Širší pneumatiky dávají autu lepší jízdní vlastnosti, ale ubírají na komfortu. Užší kola zaručují větší hospodárnost a chovají se lépe při nebezpečném aquaplaningu.

Německý autoklub ADAC vyzkoušel pět různě širokých pneumatik na stejném voze..

Ukázalo se, že širší pláště dávají autu lepší jízdní vlastnosti na suchu i na mokré silnici. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h se zkrátila o 5,2 metru.

Zatímco vůz s pneumatikami o rozměru 185/65 R15T potřeboval k zastavení 41 metrů, auto obuté plášti 225/40 R18Y zvládlo zabrzdit po 35,8 metrech. Podobné rozdíly naměřil autoklub také na mokré silnici.

Avšak při aquaplaningu, kdy auto začne ve vodě plavat a stává se neovladatelným, získávají navrch úzká kola. S širokým obutím se testovací auto dostalo do potíží v rychlosti 69 km/h, ale po přezutí na úzké gumy se aquaplaning dostavil až v rychlosti 80 km/h.

Užší pneumatiky ukázaly svou převahu rovněž při srovnání pohodlí a hluku. A také při měření valivého odporu, který se promítá do spotřeby paliva.

Technici autoklubu rozjeli auto na 100 km/h a při zařazeném neutrálu čekali, za jak dlouho auto zpomalí na 80 km/h. Když měla testovací Kia cee´d na svých kolech užší pláště s šířkou 195 milimetrů, poklesla rychlost na 80 km/h po 394 metrech.

Po přezutí na pneumatiky s šíří 225 mm auto potřebovalo jen 359 metrů na stejné zpomalení. Pneumatika s větším valivým odporem při testování na voze Kia cee´d s sebou nesla o dvě procenta vyšší spotřebu paliva.

ŠIRŠÍ v. UŽŠÍ
širší pneumatiky

*dávají autu lepší jízdní vlastnosti
*zkracují brzdnou dráhu

užší pneumatiky
*lépe odolávají aquaplaningu
*mají nižší hluk, jsou pohodlnější
*mají menší valivý odpor, a tedy nižší spotřebu paliva