Německý autoklub ADAC vyzkoušel pět různě širokých pneumatik na stejném voze..
Ukázalo se, že širší pláště dávají autu lepší jízdní vlastnosti na suchu i na mokré silnici. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h se zkrátila o 5,2 metru.
Zatímco vůz s pneumatikami o rozměru 185/65 R15T potřeboval k zastavení 41 metrů, auto obuté plášti 225/40 R18Y zvládlo zabrzdit po 35,8 metrech. Podobné rozdíly naměřil autoklub také na mokré silnici.
Avšak při aquaplaningu, kdy auto začne ve vodě plavat a stává se neovladatelným, získávají navrch úzká kola. S širokým obutím se testovací auto dostalo do potíží v rychlosti 69 km/h, ale po přezutí na úzké gumy se aquaplaning dostavil až v rychlosti 80 km/h.
Užší pneumatiky ukázaly svou převahu rovněž při srovnání pohodlí a hluku. A také při měření valivého odporu, který se promítá do spotřeby paliva.
Technici autoklubu rozjeli auto na 100 km/h a při zařazeném neutrálu čekali, za jak dlouho auto zpomalí na 80 km/h. Když měla testovací Kia cee´d na svých kolech užší pláště s šířkou 195 milimetrů, poklesla rychlost na 80 km/h po 394 metrech.
Po přezutí na pneumatiky s šíří 225 mm auto potřebovalo jen 359 metrů na stejné zpomalení. Pneumatika s větším valivým odporem při testování na voze Kia cee´d s sebou nesla o dvě procenta vyšší spotřebu paliva.
ŠIRŠÍ v. UŽŠÍ |
širší pneumatiky |
*dávají autu lepší jízdní vlastnosti |
užší pneumatiky |
*lépe odolávají aquaplaningu *mají nižší hluk, jsou pohodlnější *mají menší valivý odpor, a tedy nižší spotřebu paliva |