Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Situace na silnicích: Policie se chlubí cizím peřím

  14:48aktualizováno  14:48
V loňském roce zahynulo na českých silnicích 1127 lidí. Je to nejméně od roku 1990. Čím si tento pokles vysvětlit? Policie tvrdí, že klesající počet usmrcených lidí je důsledkem častějších a přísnějších kontrol. Často ho ústy svých představitelů dokonce dává do souvislosti s připravovanou změnou novely zákona o provozu na pozemních komunikacích.
Policie

Policie | foto: MF DNES

Ta vstoupí v platnost 1. července a přinese tolik diskutovaný bodový systém, umožňující za opakované porušení předpisů na čas odebrat řidičský průkaz.

„Očekávám, že díky ní (novele) bude počet lidí, kteří zemřou na silnicích, nadále klesat,“ nepochybuje o příznivém vlivu represivních opatření policejní prezident Vladislav Husák.

Zarážející je, že tento postoj vedení Policie ČR média včetně velkých deníků a televizí nejen nepodrobují kritickému zkoumání, ale rovnou ho prezentují jako hotovou věc. Při podrobnějším pohledu do statistik přitom vyvstává řada nejasností.

Není to prací policie
Předně, počet mrtvých sice klesl, ale počet dopravních nehod nikoliv. Tam naopak došlo k nárůstu 1,4 procenta. V Česku neexistuje nezávislá studie, která by to potvrdila, ale podle zkušeností ze zahraničí je příčinu klesajícího počtu úmrtí za současného nárůstu nehod třeba spatřovat v mládnutí vozového parku, nikoliv v práci policie.

Pohled do tabulek registrací motorových vozidel přitom mnoho neprozradí - staré škodovky stále převládají, ale ujedou každým rokem méně a méně kilometrů, a pravděpodobnost jejich účasti při dopravní nehodě tudíž pomalu klesá.
To však není jediný důvod, proč o slovech pana Husáka pochybovat.

***

Hyde Park
"Dokud si nepřiznáme, že neumíme řídit, nelze čekat dramatické zlepšení."

***

Řidiči, kteří tráví na silnicích více času, vědí, že se policie ani nesnaží sledovat například nebezpečné chování nebo agresivní jízdu. Ze všech přestupků umí systematicky sledovat a postihovat prakticky jen dva: překračování nejvyšší povolené rychlosti a nedání přednosti v jízdě (jízdu na červenou).

Jenže právě nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě jsou těmi přestupky, které v meziročním srovnání příčin nehod zaznamenaly nejvyšší nárůst (o 3,9, respektive 2,9 procenta). Jak do toho zapadají Husákova slova o lepší práci jeho podřízených?

Represe nepomůže
Mnoha lidem se to nemusí líbit, ale důslednější represe sama o sobě nepřispěla k lepší situaci na silnicích nikde ve světě, přestože policejní složky se mnohdy - a bohužel často úspěšně - snaží dokázat opak. Mimo jiné šikovnou manipulací se statistikami.

Jedinou dlouhodobě účinnou cestou ke snížení nehodovosti je postupná modernizace dopravní infrastruktury, promyšlenější architektura komunikací i jejich dopravní značení (případ nově dokončeného úseku dálnice D11 ukazuje, že v tomto směru máme co dohánět), a především zásadní zlepšení standardu výuky řidičů.
V jednom mají statistiky zcela jistě pravdu. Nejčastější příčinou nehod v Česku zůstává nesprávný způsob jízdy. Dokud si nepřiznáme, že neumíme řídit, a nezačneme s tím něco dělat, nelze dramatické zlepšení situace očekávat. I kdyby pan Husák postavil hlídku na každý desátý kilometr.

Autoři:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.