Policie

Policie | foto: MF DNES

Situace na silnicích: Policie se chlubí cizím peřím

  • 78
V loňském roce zahynulo na českých silnicích 1127 lidí. Je to nejméně od roku 1990. Čím si tento pokles vysvětlit? Policie tvrdí, že klesající počet usmrcených lidí je důsledkem častějších a přísnějších kontrol. Často ho ústy svých představitelů dokonce dává do souvislosti s připravovanou změnou novely zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Ta vstoupí v platnost 1. července a přinese tolik diskutovaný bodový systém, umožňující za opakované porušení předpisů na čas odebrat řidičský průkaz.

„Očekávám, že díky ní (novele) bude počet lidí, kteří zemřou na silnicích, nadále klesat,“ nepochybuje o příznivém vlivu represivních opatření policejní prezident Vladislav Husák.

Zarážející je, že tento postoj vedení Policie ČR média včetně velkých deníků a televizí nejen nepodrobují kritickému zkoumání, ale rovnou ho prezentují jako hotovou věc. Při podrobnějším pohledu do statistik přitom vyvstává řada nejasností.

Není to prací policie
Předně, počet mrtvých sice klesl, ale počet dopravních nehod nikoliv. Tam naopak došlo k nárůstu 1,4 procenta. V Česku neexistuje nezávislá studie, která by to potvrdila, ale podle zkušeností ze zahraničí je příčinu klesajícího počtu úmrtí za současného nárůstu nehod třeba spatřovat v mládnutí vozového parku, nikoliv v práci policie.

Pohled do tabulek registrací motorových vozidel přitom mnoho neprozradí - staré škodovky stále převládají, ale ujedou každým rokem méně a méně kilometrů, a pravděpodobnost jejich účasti při dopravní nehodě tudíž pomalu klesá.
To však není jediný důvod, proč o slovech pana Husáka pochybovat.

***

Hyde Park
"Dokud si nepřiznáme, že neumíme řídit, nelze čekat dramatické zlepšení."

***

Řidiči, kteří tráví na silnicích více času, vědí, že se policie ani nesnaží sledovat například nebezpečné chování nebo agresivní jízdu. Ze všech přestupků umí systematicky sledovat a postihovat prakticky jen dva: překračování nejvyšší povolené rychlosti a nedání přednosti v jízdě (jízdu na červenou).

Jenže právě nepřiměřená rychlost a nedání přednosti v jízdě jsou těmi přestupky, které v meziročním srovnání příčin nehod zaznamenaly nejvyšší nárůst (o 3,9, respektive 2,9 procenta). Jak do toho zapadají Husákova slova o lepší práci jeho podřízených?

Represe nepomůže
Mnoha lidem se to nemusí líbit, ale důslednější represe sama o sobě nepřispěla k lepší situaci na silnicích nikde ve světě, přestože policejní složky se mnohdy - a bohužel často úspěšně - snaží dokázat opak. Mimo jiné šikovnou manipulací se statistikami.

Jedinou dlouhodobě účinnou cestou ke snížení nehodovosti je postupná modernizace dopravní infrastruktury, promyšlenější architektura komunikací i jejich dopravní značení (případ nově dokončeného úseku dálnice D11 ukazuje, že v tomto směru máme co dohánět), a především zásadní zlepšení standardu výuky řidičů.
V jednom mají statistiky zcela jistě pravdu. Nejčastější příčinou nehod v Česku zůstává nesprávný způsob jízdy. Dokud si nepřiznáme, že neumíme řídit, a nezačneme s tím něco dělat, nelze dramatické zlepšení situace očekávat. I kdyby pan Husák postavil hlídku na každý desátý kilometr.