Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti: Skandál kolem TDI ukazuje, proč smogu neubývá

aktualizováno 
Množství zatajených emisí, které ve skutečnosti vypouštěly diesely vyrobené Volkswagenem, by mohlo podle odhadů činit celosvětově ročně čtvrt milionu až milion tun oxidů dusíku.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

„To by odpovídalo dvaceti až osmdesátinásobku všech emisí oxidu dusíku ze všech osobních aut, které jezdí na českých silnicích,“ říká analytik nezávislého centra Glopolis Vojtěch Kotecký.

Podle některých expertů na životní prostředí aktuální kauza vysvětluje, proč smogu neubývá. Například Česko už mnoho let porušuje limity oxidu dusičitého v Praze, Brně, v Ústeckém a Moravskoslezském kraji a ani po prodloužení nápravné lhůty do letošního ledna stát podmínky Evropské komise nesplnil.

Podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí a zdraví hrozí Česku za porušení těchto limitů sankce. Právě doprava je hlavním zdrojem vysokých koncentrací oxidu dusíku v Česku. Tuzemští řidiči si prý navíc často nechávají u dieselových motorů vymontovat nebo poškodit filtry pevných částic, což vede k vysokým emisím nebezpečných jemných částic prachu.

Změna je nutná

Oba experti se shodují, že celoevropská pravidla a systém měření emisí je třeba reformovat, aby byla větší kontrola nad výrobci automobilů.

Podle Šuty jedním z opatření pro zlepšení čistoty ovzduší ve městech je zavedení nízkoemisních zón. Ty umožňuje zřizovat zákon o ovzduší. Například Praha už měla připravenou vyhlášku, která měla začít platit od ledna 2016, ale zatím ji nové vedení města neschválilo.

Výfukové plyny jsou hlavní příčinou smogu ve velkých městech. Mezi nejběžnější oxidy dusíku patří oxid dusnatý (NO) a oxid dusičitý (NO2).

Volkswagen přiznal, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software, který umožnil při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. „Skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě, to mohlo zvýšit úmrtnost kvůli smogu řádově tisíců lidí ročně,“ poznamenal Kotecký. Normy se podle něj doposud zpřísňovaly jen na papíře. Kauza bude průlomem v dosavadním testování, shodují se oba znalci.

Znečištění ovzduší ve čtyřech lokalitách ČR dlouhodobě překračuje limity pro oxid dusičitý. Ty stanovila v roce 2008 evropská směrnice o kvalitě ovzduší a jsou právně závazné od roku 2010. ČR dostala výjimku k prodloužení lhůty, aby limity splnila do ledna letošního roku. Podle Šuty se ale tak doposud nestalo v Praze a v Brně.

Oxid dusíku dráždí dýchací ústrojí a poškozuje imunitu zejména u dětí. Je to také látka, která ovlivňuje vznik letního i zimního smogu. V Česku ale způsobují podle Šuty více problémů emise jemných prachových částic, které také vypouštějí dieselové motory.

Autoři: ,




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.