O aféru se již začaly zajímat i americké úřady, které firmu požádaly o informace ohledně vozů prodávaných ve Spojených státech.
Automobilka Mitsubishi ve středu přiznala, že u některých modelů její zaměstnanci manipulovali s testy spotřeby paliva. Manipulace se podle středečního prohlášení týkají asi 625 000 vozů, vesměs miniautomobilů, které se prodávají jen v Japonsku.
Konkrétně jde o modely Mitsubishi ek Wagon a eK Space a také vozy Dayz a Dayz Roox, které Mitsubishi vyrábí pro automobilku Nissan Motor. „Domníváme se, že existují i další modely, u kterých měření neproběhla řádným způsobem,“ řekl Aikawa.
Japonský list Sankei uvedl, že Mitsubishi poskytovala chybné údaje také o efektivitě pohonu elektromobilu i-MiEV, který se prodává rovněž v zahraničí. Podezření na používání nezákonných testovacích metod podle listu existuje také u modelů RVR (v Evropě prodávaný pod označením ASX), Outlander, Pajero a Minicab MiEV, napsala agentura Reuters.
Podle vysokých představitelů japonské vlády bude Mitsubishi možná muset odškodnit spotřebitele i stát, pokud se prokáže, že spotřeba vozů neodpovídá deklarovaným hodnotám. „Je to vážný problém, který by mohl vést ke ztrátě důvěry v náš automobilový průmysl,“ prohlásil japonský ministr dopravy Keiiči Išii. Mitsubishi by podle něj měla zvážit možnost zpětného odkupu problémových vozů. Vláda by údajně také mohla požadovat vrácení subvencí poskytnutých v rámci podpory prodeje elektromobilů.
Akcie společnosti Mitsubishi od vypuknutí skandálu ztratily zhruba 40 procent hodnoty a páteční obchodování uzavřely na rekordním minimum, upozorňuje BBC.
Skandál Mitsubishi přichází v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli emisní aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut (více o dieselgate čtěte zde).